Onze dochter Linde (18 maanden) wordt komende dinsdag geopereerd, omdat haar ductus nog open is. Ze wordt maandag opgenomen, dinsdag geopereerd en mag (als het goed is) woensdag weer naar huis. Het is een relatief kleine ingreep, maar het is toch behoorlijk ingrijpend allemaal voor zo'n kleine hummeltje (in het ziekenhuis slapen, artsen, geprikt worden, narcose, etc). Ik mag de hele tijd bij haar blijven (behalve tijdens de operatie uiteraard) en slaap dus ook bij haar in het ziekenhuis. Nu vraag ik me af of en hoe ik haar kan voorbereiden op de ziekenhuisopname en de operatie. Wie heeft hier ervaring mee (niet persé met deze operatie, maar met voorbereiden van een kindje van deze leeftijd op een operatie en ziekenhuisopname)? Ik hoor graag jullie adviezen, ervaringen en tips!
Onze dochter is "geopereerd" (kreeg buisjes en neusamandel werd geknipt) toen ze 13 maanden was, dus nog wel wat kleiner. Ook moet ze nog steeds regelmatig naar het ziekenhuis voor vervelende onderzoeken. Ik probeer haar altijd (dus ook toen ze onder de 1 was) goed uit te leggen wat er allemaal gaat gebeuren. Dat de dokter komt en dat ze een prikje krijgt en dat dat even pijn doet, maar dat je dat al snel niet meer voelt, of dat ze weer zo'n vervelend slangetje (sonde) in haar neusje krijgt, maar dat dat eventjes vervelend is en dat we daarna met het speelgoed in het ziekenhuis kunnen gaan spelen. Verder begin ik daar best al wel een tijdje van te voren mee, een week of 2 van te voren zeg ik het al een keertje en hoe dichter het komt, hoe vaker ik er wat over zeg. Ook hebben we het ziekenhuisje van little people en een doktersetje, zodat ik haar nu (21 maanden) wat beter kan uitleggen wat ze gaan doen. Er bestaat een grote kans dat ze binnenkort aan haar maag geopereerd wordt en dus wat langer dan 1 nachtje in het zkhuis moeten blijven (laatste keer langere opname was met 4 maanden, toen heb ik nog niet zoveel verteld ). Ik heb het boekje van nijntje in het ziekenhuis voor haar gekocht zodat ik die dan voor kan lezen, ze is nl grote fan van nijntje En op de ochtend zelf, uiteraard haar eigen knuffeltjes (of doekje/speentje of weet ik wat ze als eigen veilige ding heeft) mee, en het allemaal nog eens goed uitleggen. Weet niet of je zelf heel zenuwachtig bent, maar anders is het misschien een idee dat je man meegaat de ok in, het is al zo spannend en ze voelen het prima aan als jij het ook vreselijk spannend vind (wat het ook is natuurlijk). Succes dinsdag!
Hio Mrgit, dat is snel zeg! Maar wel fijn dat je niet heel lang in spanning hoeft te wachten. Ik zou het inderdaad ook uitleggen. Snapt ze al iets van boekjes oid? Want ik neem aan dat jullie eerst een afspraak hebben met de anesthesist en het opnamebureau (hadden wij destijds wel met Aldin). daar krijg je een boekje mee met een verhaaltje over zkh-opname en een operatie. Staan ook plaatjes in. Ik leg ook echt alles uit, vanaf dag 1 al. En heb ook het gevoel dat mijn uitleg ze znigzins gerust stelt. En ook benadrukken dat mama ook mee gaat naar zkh, en dat jullie lekker samen op 1 kamertje kunnen slapen. O ja: Aldin was de nacht na de operatie helemaal van slag. Had hoge koorts en was helemaal uit zijn doen door de narcose. Ik heb hem toe gewoon naast mij op die strecher gelegd en niet in het bedje gelaten. Misschien dat Linde dat ook graag wil, na zo'n gebeurtenis is de veiligheid van mama heel fijn. Heel veel succes a.s. maandag!!!
Dank voor jullie reacties. Ik leg zelf ook al vanaf dag 1 alles uit. Heb ook het idee dat dat geruststelt. Dus dat ga ik nu ook doen. Boekjes snapt ze nog niet echt, maar ik wilde wel Nijntje in het ziekenhuis kopen (ze zijn hier allebei ook helemaal fan van Nijntje ) en aan haar voorlezen. Afspraak met anesthesist (en verpleegkundige, arts-assistent, cardioloog en pedagogisch medewerker ) is maandag (opnamedag). Misschien krijgen we daar idd wel een boekje, maar dat kan ik dan dus pas maandag gebruiken. Mijn vriend en/of ik (ik weet niet of we allebei mogen) gaan zeker ook mee de OK in om bij haar te zijn als ze de narcose krijgt. Ik ga proberen om mijn zenuwen onder controle te houden... Linde is een 'mama-kindje' dus ik vind het voor haar wel heel prettig als mama dan ook bij haar is als ze de narcose krijgt. @ Adi: hoe is Aldin onder narcose gebracht? Met een kapje? En hij was er dus wel van uit zijn doen na afloop? Hoe lang duurde het voor hij weer een beetje 'zichzelf' was? En mocht hij de dag van de operatie alweer naar huis of heeft hij ook even moeten blijven? Ik ben ook zeker van plan om Linde gewoon lekker bij me te nemen op de stretcher. Merle heeft in maart een halve week in het ziekenhuis gelegen (ongeveer tegelijk met jouw kindjes toen, zij hadden toen dat buikgriepvirus geloof ik) en toen ben ik ook de hele tijd bij haar gebleven en lagen we gewoon lekker samen op de stretcher (vond de verpleging ook helemaal prima gelukkig). @ Pila79: voor jouw kleine meisje dus ook een operatie in het vooruitzicht. Helemaal niet leuk hè, dat zo'n klein moppie dat allemaal mee moet maken. Slim om een speelgoedziekenhuis en dokterssetje te kopen om haar voor te bereiden. Wat dat betreft is het denk ik 'makkelijker' als ze iets ouder zijn, dan begrijpen ze meer en kun je ze beter voorbereiden op een operatie. Voor jullie ook sterkte als ze daadwerkelijk geopereerd moet worden! @ jullie allebei: waren jullie kindjes van slag (psychisch) na de operatie, naar jullie idee? Dat ze minder goed sliepen, bang waren, etc.? Of heb je daar niets van gemerkt?
Bij ons mocht er ook maar 1-tje mee naar binnen de ok in. Dochter ging heel hard huilen toen ze het kapje om kreeg, maar dan ademen ze goed in en was ze dus zo onder zeil. Denk ook dat het deze keer wat beter uit is te leggen omdat ze iets ouder is, scheelt zoveel of ze net 1 of bijna 2 is! Ik heb het idee dat dochterlief van de narcose destijds niet zoveel over heeft gehouden. Merk wel dat hoe meer onderzoeken ze gehad heeft, hoe banger ze voor vreemden is (en dan werkt de leeftijd natuurlijk ook niet mee). Als vreemden bij ons thuis komen is het allemaal prima, maar als we ergens heen gaat moet ze echt even de kat uit de boom kijken, helemaal als we in een ziekenhuis omgeving (dus ook dokter of apotheek zijn en iemand begint te praten tegen haar) zijn. Laatste onderzoek is inmiddels een paar maanden geleden en ze begint weer wat meer los te komen. Schrijf alle vragen die je hebt op, maandag vergeet je geheid wat te vragen. Succes.