Zoontje gooit eten op de grond. Opvoedkundige tips gevraagd.

Discussion in 'Baby en dreumes' started by browneyes, Oct 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. browneyes

browneyes Actief lid

Jun 17, 2010
    406
    0
    16
    Hoi iedereen, de titel spreekt al voor zich denk ik. Mijn 14 maanden oude mannetje gooit steeds zn brood/ fruit etc op de grond. Het is niet dat hij geen honger heeft want vaak gooit ie meteen wat stukjes op de grond en daarna eet ie wel wat stukjes op. Op dit moment negeer ik het en alles wat op de grond valt gooi ik weg. Maar ik ben een beetje bang dat ie misschien niet genoeg eten binnenkrijgt zo. Tevens vind ik het natuurlijk ook zonde van het eten ;). Met avondeten doet hij het niet, alleen als ie vol zit dan gaat hij met zijn eten spelen.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet teveel tegelijk op z'n bord en zodra hij het weg begint te gooien, is het eten klaar. Dan leren ze het snel af ;)

3. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Precies zo! Heeft hier nog geen week geduurd :)

4. browneyes

browneyes Actief lid

Jun 17, 2010
    406
    0
    16
    Bedankt voor de tip. Zeker de moeite waard om te proberen. Zijn jullie dan alleen niet bang dat ie te weinig eten binnen krijgt?

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ze dan bij de ene maaltijd te weinig eten, halen ze dat bij de volgende wel in en hebben ze teveel honger om met het eten te gaan gooien.... :) Gezonde kinderen hongeren zichzelf niet uit, dus nee: daar hoef je niet bang voor te zijn :)

6. MI87

MI87 VIP lid

Dec 21, 2012
    5,119
    1
    0
    Zat net een artikel in de ouders van nu te lezen over peuters en eten op de grond gooien. Dat het meer is uit nieuwsgierigheid. Wat gebeurd er als ik iets op de grond gooi!
    Je kon dan zeggen dat het eten niet op de grond mag worden gegooit maar geef een alternatief wat ze wel op de grond mogen gooien. Bijvoorbeeld een knuffel.
    Ze deden het dus puur uit nieuwsgierigheid.

Aldus het artikel ;)

7. browneyes

browneyes Actief lid

Jun 17, 2010
    406
    0
    16
    Dat klinkt wel interessant dat artikel. Waar heb je dat gelezen? heb je een link?

8. MI87

MI87 VIP lid

Dec 21, 2012
    5,119
    1
    0
    Pardon, het gaat om het tijdschrift: jij & je kinderen. Nummer 06-2014 29 april t/m 26 mei 2014
    Het artikel heet: peuterbrein ontrafeld

Hij zat bij mij in de etos babybox

9. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Hier helpt het om haar stoel om te draaien, dan zit ze niet meer bij ons aan tafel en dat vindt ze vreselijk. Mijn man en ik gaan dan overdreven gezellig kletsen haha, dan wordt ze helemaal boos. Maar het helpt wel.
    Maar weet niet of jouw zoontje dat al snapt.

10. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Wat een gezellig idee :(

11. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Klopt, eens kind probeert gewoon wat uit. Leg wat blokjes neer die wel gegooid mogen worden.
    Verder niet op reageren en gewoon verder gaan met eten, dan is de nieuwigheid er snel af. Wanneer je reageert, wordt jouw reactie de trigger om eten te gooien.

12. fafa

fafa Niet meer actief

Ik geef ook altijd maar 1 of 2 hapklare stukken tegelijk. Anders gaat ze inderdaad gooien, of proppen.

Hier werd ook heel even met eten gegooid dat ze niet meer hoefde (bv stukje droog brood als ze ergens op tafel kaas zag liggen). Maar dat hebben we heel snel afgeleerd: het ongewilde eten net zo lang van de vloer oprapen, terug geven en aanmoedigen om het netjes op de rand van de tafel te leggen tot ze dat deed, en dan wat geven dat ze wel wilde. Had ze snel door.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Eten wegpakken en zeggen dat als er gegooid wordt we klaar zijn met eten. Met 14 maanden moet dat kunnen, dan is het niet meer per ongeluk geknoei maar bewust gooien om te kijken wat er gebeurd. Nou ja, dit gebeurd er dan. Overigens krijgt mijn dochter nog wel een tweede kans maar dan is het daarna echt afgelopen. Want anders wordt onze hond veel te dik, hahaha.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Dat is natuurlijk niet in alle gevallen zo. Zoals bij mijn dochter: die had gewoon iets in dr handen dat ze niet meer wilde, en de makkelijkste oplossing om er vanaf te komen was gewoon: naast zich neer gooien. Als ik er niet op had gereageerd had ze simpelweg nooit geweten dat dat niet de bedoeling was. Niet alle baby/dreumes/peutergedrag is om reacties uit te lokken. Soms is het gewoon datgene wat het makkelijkste is om te doen.

15. browneyes

browneyes Actief lid

Jun 17, 2010
    406
    0
    16
    Hahaha aislin dat is bij ons ook het geval. De hond krijgt nu wel erg veel eten ;). Ik ga morgen eens kijken wat er gebeurd als ik hem wat blokjes geef om te gooien.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier heeft hij dat heel lang gedaan. Deed hij ook niet om ons te pesten, hij deed het echt in zijn eigen wereld. Heel nieuwsgierig en wilde weten waar het beland,...
    Ik gaf het dan terug aan hem, was toch niet vuil.
    Na een tijd begon hij het alleen maar te doen als hij genoeg had gegeten, dan zette ik het weg.
    En nu geeft hij me alles aan wat hij niet meer moet hebben. Echt alles, ik krijg elk stukje brood/fruit 1 voor 1 in mijn mond of handen geduwd als hij geen honger meer heeft.

Vandaag had ik hem een wafel in stukjes gedaan toen hij op zijn bankje naar bumba aan het kijken was. Kwam hij me 1 voor 1 elk stukje brengen :D

17. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik pak het op en zeg dan niet op de grond gooien, op het bordje/ in he bakje. Soms doet ze dat soms niet en zo niet dan zeg ik 'klaar' en is het klaar. Hier wel meestal als ze genoeg heeft. Ze snapt het heel goed op het moment dat het speelt. Wel elke keer herhalen natuurlijk.

18. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Eten door de kamer gooien, dat is een gezellig!
    domme reactie.

19. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

hihi.. of hondebrokjes dan :p Vind je hond vast fijner dan blokken.

Hier wordt overigens echt alles op de grond gegooid wat binnen handbereik komt. Heeel erg grappig vind meneer dat (10 maanden)

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ieder zijn/haar eigen aanpak. Ik ben er ook van overtuigd dat voor elk kind een andere aanpak het beste werkt en dat er dus niet één beste methode is.

Hoe ik het hier deed: Handje vastpakken en tegenhouden. Daarbij in de ogen kijken (op ooghoogte, niet van bovenaf) en ferm 'Nee' zeggen. Of 'Nee, <naam>'. Of 'Niet doen'. Of iets in die trant.
    En dat dus consequent blijven volhouden. Niet denken dat je er binnen een paar dagen vanaf bent. (Kan wel, maar dan heb je mazzel) :)

Share This Page