Hoi lieve dames, Moet even m'n ei kwijt en hoop dat er wellicht dames zijn die in hetzelfde schuitje zitten of misschien ervaring en/ of tips met me willen weten. Na 2 x half matige ogentest bij het CB, bezoekje aan de orthoptist met ons mooie meisje. Links deed ze vlekkeloos maar rechts weigerde mee te werken op CB. Tijdens bezoekje bij orthoptist leek alles vlekkeloos te gaan, ze werkte goed mee en gaf goed antwoord op plaatjes ed. Uiteindelijk besloten ze toch nog druppeltest te doen, nu blijkt dat dochtertje maar 50% ziet van wat ze zou moeten en zien, en moet bril van +4 en +3,25, sindsdien heb ik alleen maar zitten huilen en slaap vreselijk slecht, ben ook nog eens 37 weken zwanger dus m'n hormonen werken ook niet echt mee op het moment. Ik, en eigenlijk niemand om ons heen kan geloven dat ze zo'n grote afwijking zou hebben, niemand heeft ooit wat gemerkt, ze ziet echt alles, fruitvliegjes op de ramen, vogels in de dakgoot zelfs met besjes in hun bek, nooit iets gemerkt met tv kijken, oog trekt niet, ze knijpt niet met ogen en maakt puzzels van 5+, kleurt binnen de lijntjes etc, valt niet bots nergens tegenop en zo kan ik wel doorgaan. Pfff ik heb zo'n moeite om mijn kindje met een brilletje voor te stellen, ik weet dat er ergere dingen zijn, maar valt zo rauw op je dak als je dit totaal niet verwacht. We hebben altijd tegen elkaar geroepen, die mankeert tenminste niets aan haar ogen. Wie heeft soortgelijke ervaring en kan plus sterkte nog gaan afnemen?? Of neemt dit alleen maar toe, want ja als ze nu al +4 moet!!!! Nog half jaartje en ze moet naar school ohhh wat ben ik nu bang dat ze straks gepest zal gaan worden, hoe gaat het straks met sporten etc. En hoe is het met de brillenglazen tegenwoordig, ben zo bang dat ze van die jampotjes krijgt, ze heeft nu zo'n mooi bekkie! Wij hebben totaal geen ervaring, man en ik en ook onze broers zussen en ouders hebben geen bril, dus weten van niks! Ladies wie kan mij wat extra info geven, maak me nu zo druk dat ik me er gewoon ziek van voel, terwijl ik binnen nu en 3 weken moet bevallen, het is gewoon even te veel op het moment!! Liefs Dushi
Ik heb -11. Je kunt tegenwoordig de glazen redelijk dun laten slijpen en met +4 zal het nog wel meevallen met de dikte. Er zijn superleuke monturen te krijgen. Als kind vond ik het altijd leuk als ik weer een nieuw montuur mocht uitzoeken (het werd altijd rose of paars ) Ik zou wel naar eem goede zaak gaan (bij een optometrist ipv opticien). Over het algemeen vind ik hun advies wat beter. Succes met het uitzoeken en als je dochter straks eenmaal gewend is, zal ze soms gewoon vergeten dat ze een bril op heeft. Nog wel een tip: de eerste paar dagen dat ik als kind een bril op kreeg had ik het gevoel dat ik 'slechter' zag. Dit omdat ik gewoon niet gewend was alles scherp te zien. Ik ben trouwens begonnen bij -3,5.
ah meid treur niet!!!!mijn zoontje hft cilindrische ogen, ook niks van gemerkt omdt hij ook alles ziet, maar met druppels was het n ander verhaal. ik liep bij oogarts vanaf 14 maanden oud omdt in mijn familie schele ogen voorkomen, ik wilde zijn ogen vroeg mogelijk laten kijken zodat ik er vroeg bij kan zijn. hij was nog geen 2,5 jaar oud toen we n bril moesten!!!je kunt op internet met n foto van je kindje brilletjes passen en kijken hoe het zou staan. ik zoek nog n foto vr jou van mijn zoontje!
@marjol, hoe oud was je zelf toen je een bril kreeg, en ben je er ooit mee gepest? Daar ben ik het meest bang voor joh, kindjes onder elkaar kunnen zo hard zijn! Ik zit gewoon nog met zoveel vragen, ik heb zitten lezen dat min sterkte op blijft lopen en pas rond 20 jarige leeftijd stabiliseerd, plus sterkte vooral bij jonge kindjes las ik neemt eerst toe, maar hoeveel en kan daarna stabiliseren of zelfs afnemen. Lenzen en laseren kan tot +6, ik hoop dat ze rond die tijd dat ze zelf zou kunnen beslissen of zou willen die keuze had, maar ja als ze nu al op +4 zit........ Ik ben gewoon zo verdrietig, en ik weet dat er zoveel ergere dingen zijn maar vooral als het helemaal niet voorkomt in de familie schrik je toch wel! @belize, wat zijn cilindrische ogen, sorry maar ben er helemaal niet in thuis, wat voor sterkte heeft hij, wel onwijs wijs ventje zo! Hebben ze bij jouw aangegeven of er in de loop der jaren verbetering op kan treden? Ik wil ook proberen wat positiever te zijn want heeft volgens mij ook wel z'n weerslag op m'n dochter, maar zie alleen maar beren op m'n pad, zullen nu ook nog wel de hormonen zijn, we hebben nu afgesproken eerst de bevalling maar even af te wachten en als ik weer beetje op de been ben op zoek te gaan naar een leuke bril voor haar.
haha hij is inderdaad ook heel slim! oog hoort rond te zijn maar bij hem (en bij mij) is het elips vormig, oogbol is dus een soort rugbybal vorm ipv voetbal. het is om voor tekomen dat hij luie oogjes krijgt. rond 4 jaar oud stabiliseert het zicht bij hem en daarna verandert het niks.zonder bril dus kan het erger worden maar beter dan nu zal het niet worden. in totaal +4 per oog denk ik.
Zelf heb ik tot mijn 12e (zo ongeveer) rondgelopen met slechte ogen. Testen bij de schooldokter haalde ik vlekkeloos. Tot ik doorverwezen werd naar een arts en daar bleek dat ik beide ogen minimaal -4,50 nodig had. Pas toen ik een bril kreeg kon ik me daarna niet meer redden zonder. Voor die tijd was dat nooit een probleem geweest. Toevallig las ik gisteren op internet dat kinderogen zichzelf vaak corrigeren waardoor kinderen minder last hebben van slecht zicht dan volwassenen. Mijn ouders hebben ook nooit iets gemerkt behalve dat ik misschien wat dichter op de tv zat... maar ja, dat deed mijn zus ook en die heeft hele goede ogen. De tip van Marjol is inderdaad wel een goede. De eerste keer dat ik mijn bril droeg viel ik van een trapje af omdat ik de afstanden niet meer goed kon inschatten. Dus daar kun je rekening mee houden straks. En als het goed is zullen ogen niet veel meer verslechteren na het 4e jaar. Bij mij is het nu - 4,75 en dat is het al jaren.
@belize, sorry van mijn vele vragen hoor, heb je een beperktere keuze in brillen en glazen bij cilindrische ogen? Zag op brilrecept van m'n dochter cilinder van -0,75 staan is alleen verder niks over gezegt hadden het alleen over verziendheid, pffff jeetje wat maak ik me zorgen!! Over 3 maanden pas nieuwe afspraak en er is me zoveel onduidelijk! Heeft jouw zoontje veel last gehad van zijn bril in het begin en wilde hij hem wel gewoon dragen?
hij heeft wel 2,5 cilindirisch. dus veel sterker. ik weet niet of beperkt is of zo. we hebben het dun laten maken. tja, hij hft rood haar en lijkt al op leo van little einsteins met zijn bril.hij mocht dat van me kijken als hij zijn bril op had. hij gooit t wel als hij boos ergens op is, of soms verbergen en vragen waar is mijn bril nou mama? maar hij draagt het wel goed. ook op psz. het is vaak vies, een paar keer nr winkel terug geggaan om het goed te laten zetten op zijn neus. maar dat komt ook omdt hij heel jong is nog. je dochter is wel 1 jaar ouder. is zo n rituel die snel je went.
ik had zelf toen n topik, nog geen 2,5 jaar maar moet bril op' of zoiets 1,5-2 maand geleden of zo. veel mensen hebben toe gereageerd.
Heb je topic net gelezen, ga morgen proberen die orthoptiste eens aan de telefoon te krijgen zit met zoveel vragen. Het laat me de hele dag niet los. Zijn we er nu te laat bij? Gaan haar ogen nu nog verder achteruit of kunnen we door bril nu alles stabiliseren of zal het nog minder worden. Zit maar aan onze eigen kindertijd te denken, mijn ogen werden voor de 1e x pas bij de schooldokt er gemeten in groep 6 ofzo, ik heb dan wel geen bril, maar toen kwamen ze er evt toch ook pas later achter, dus hoe groot is het belang om nu al te starten met een bril, mijn idee is dat als je nu al start met bril ogen gaan wennen en alleen maar slechter worden, maar nogmaals weer niet of het zo werkt.
Mijn zoon van 2 jaar en 9 maanden heeft een bril en dat is nu omdat hij met zijn 1e oog naar binnen kijkt. En later rond de puberteit zal hij sowieso een bril nodig hebben door zijn sterktes..weet niet meer precies of het ver of bijziend was. Maar in ieder geval vond ik het ook eerst heel erg. En achteraf viel het mee. Ik heb maar 1 dag moeten wennen toen hij een bril ophad en vind het nu wel bij zijn gezicht passen. Tegenwoordig heb je ook wel veel keuze uit kinderbrilletjes.
Yosyp heeft sinds januari een bril en hij heeft +4,5 en +6 en daarbij een cilinderafwijking. De oogarts zei dat de afwijking minder gaat worden naarmate hij ouder wordt, maar dat er altijd wel wat over zal blijven. Alle kinderen schijnen geboren te worden met een flinke +afwijking.
Rustig! Relax! Verziend (+) kan later verdwijnen, bijziend (-) niet (dat heb ik helaas) Ze kan dingen veraf wel goed zien, maar van dichtbij niet. En niet goed zien, betekent niet dat je het niet ziet. Alleen minder scherp. Meeste mensen hebben wel cilinder, niets bijzonders. Pas bij hoge cilinder merk je er zelf wat van. 0,75 toch? Dat valt volgens mij nog wel mee hoor!
Heb alleen je beginpost gelezen. Misschien hier een berichtje om je gerust te stellen. Ik had toen ik twee jaar was +2 en kreeg ook een brilletje. Stond me super schattig hoor Heb tot de middelbare school een bril gehad en ben er nooit mee gepest. Ligt er helemaal aan hoe je er zelf en hoe je kind ermee omgaat. Maak er gewoon iets leuks van! Er zijn zoveel leuke brilletjes te koop tegenwoordig en die hebben echt geen jampotglazen meer! Heb zelf nu +2,5, dus is uiteindelijk sterk verbeterd. Draag nu alleen nog maar een bril achter de computer en met autorijden. Heb trouwens nooit last gehad van het slecht zien, wist wel dat ik minder zag als andere maar het heeft me nooit ergens in belemmerd. Maak je alsjeblieft niet te druk en maar er iets leuks van voor je kind!
Oh, nog een tip ... Probeer je stress niet over te brengen op je kindje (dat merken ze zo gauw), die zou denken dat het heeeeeel erg is om een bril te dragen, laat je kindje er blanco in gaan en doe als of het de normaalste zaak van de wereld is! Leuk of niet, maar die bril is toch echt nodig ...
Hoi Dushi Wat herken ik veel in jou verhaal. Je mooie, slimme kindje, nooit verwacht dat, hoe kan dit nou, omgeving ook verrast, hoe nu verder, pesten enz Dit alles ging een maand geleden ook door mijn hoofd. Ons verhaal lijkt heel erg op elkaar. Onze zoon (toen 3jaar en 4maanden) had met de plaatjestest bij het CB met 1 oog alles goed, met zijn andere oog bleef hij tot 2 keer toe hangen op de twee na laatste regel. Hij bewoog het brilletje omhoog om het beter te kunnen zien. Dit gaf al aan dat hij echt zijn andere oogje nodig had om het te kunnen zien. Na die 2de oogtest op het CB kregen we de verwijzing naar de Orthoptiste. Zelfde testjes gehad met zelde resultaat als op CB. Hij kreeg druppels en na een half uur brak mijn hart.....+8 en +5.... De orthoptiste had deze uitslag ook niet verwacht omdat hij toch met 1 oog het hele bord kon benoemen en met het andere oog tot de 2 na laatste rij kon komen. Het mooie, maar tevens voor ons als ouder het moeilijke, is dat een kinderoog constant aan het scherpstellen is, accomoderen noemen ze dat. Wat onze kindjes dus al 3 en een half jaar doen is schep stellen en nog eens scherp stellen om het beeld maar zo goed mogelijk op het netvlies te krijgen. Naarmate een kind ouder wordt, verdwijnt dit vermogen en gaan ze echt hinder ondervinden van hun afwijking. Als ouder heb je dus nooit doorgehad dat er iets aan de hand was... Nu zijn we er in ieder geval vroeg bij. Het doel van de bril nu is om de ogen te sturen, waardoor de oogafwijking (de plus afwijking) minder wordt. Over een poos zal dat ook daadwerkelijk gebeuren. Helaas heeft onze zoon een behoorlijke afwijking en zal hij nooit op een waarde uitkomen waarbij geen 'hulpmiddel' (bril/lens)nodig is. Ook hier hebben wij ons echt maar aan toe moeten geven. Als hij 12 jaar is heeft hij waarschijnlijk de vaardigheden om met lenzen om te gaan. Tot die tijd zal hij aan de bril blijven. Die zelfde middag hebben we voor hem een brilletje uitgezocht. Ik vond het verschrikkelijk om te doen, was nog nooit in zo'n zaak geweest. We lieten hem dit niet merken. We hebben er juist iets leuks van gemaakt. "Oh wat een mooie brillen, en jij mag er een hebben, kijk die is mooi!" De vrouw uit de winkel zei dat het heeeeel belangrijk is voor een kind om zelf de bril uit te zoeken. Ik dacht nog jaja, dadelijk pakt hij nog zo'n schreeuwerig ding, dat doen we dus even niet. Gelukkig is onze zoon best goed te sturen, dus toen ik een geschikte bril vond, zei ik "Oh dit is echt de mooiste, die mag jij hebben". Blij dat hij was, haha Kinderbrillen hebben kunststof glazen. We hebben voor dun geslepen glazen gekozen, dit is wel een stuk duurder, maar heeft niet dat jam-pot effect en is ook niet zo zwaar. Er zit nu een +6 en een +3 glas in. De orthoptiste adviseerde om niet meteen de +8 en +5 te doen. Dit zou wel heftig zijn voor zijn hersentjes. Nu: Het gaat fantastisch, ik ben zo trots op hem dat het zo goed gaat en dat hij er zo goed mee omgaat. Ook is hij er zelf heel blij mee. Hij zegt dat hij heel goed kan kijken met zijn mooie bril. Dit terwijl hij nooit heeft aangegeven dat hij moeite had met kijken zonder (zag ook de kleinste pluisjes op de grond en de vliegtuigen hoog in de lucht) Ook was ik bang dat de bril hem heel erg zou beperken in zijn spel en dat ik de hele dag zou moeten zeggen dat hij op moest passen. Gelukkig is hij nog steeds het actieve jongetje en heeft hij geen 'last' van de bril. We konden de bril een week later trouwens ophalen. We hebben echt wel even moeten wennen aan het 'nieuwe gezicht', maar nu denk ik; waar heb ik me nou toch zo druk om gemaakt, het is nog steeds de liefste en de leukste, de knapste en de slimste. (sorry) Op het KDV (leeftijd 2,5 tot 4) vinden de andere kinderen het helemaal normaal. Ze zagen het niet eens, voor hun blijft het gewoon het leuke jongete waar je leuk mee kan spelen. Hoe verder: Hij draagt de bril nu een maand en in augustus komen we terug bij de orthoptiste. Ik heb haar trouwens 2 dagen na de diagnose nog gebeld omdat ik ook met veel vragen zat. Ik vond dat er niet genoeg tijd was uitgetrokken voor de voorlichting en uitleg. Het kwam rauw op mijn dak. Dit begreep ze volkomen. Ik heb wel aangegeven dat ik de volgende keer een herhaling van de druppel test zou willen en dat de oogarst ook even komt voor onderzoek. Dit kon ze voor ons regelen. Tot die tijd gaan we vrolijk door met ons knulletje (die toevallig een bril draagt) X
Hee, ik lees mijn berichtje terug en zie dat ik een fout heb gemaakt. Ik had +6 toen ik twee was en nu dus +2,5.
@fleuri, jeetje wat herkenbaar allemaal, wij overwegen ook tweede druppeltest dan in ons vertrouwde ziekenhuis bij orthoptiste daar in combi met oogarts, kan op z'n vroegst pas in (eind)september........, tsja wat is wijsheid, nu al bril aanschaffen of eerst tweede oordeel afwachten, maar wil ook niet op m'n geweten hebben dat oogjes verder achteruit gaan, weet ook niet of dat zo snel kan, weet het gewoon ff allemaal niet, ook hormonen gieren door m'n lijf en kan hele dag wel huilen, heb het er echt heel moeilijk mee. Ook maak me zorgen om tweede kindje wat nu gaat komen, zou hij zelfde hebben/krijgen? Enige wat ik tijdens afspraak kon uitbrengen was groeit ze er overheen, een duidelijk NEE was het antwoord, afwijking was te groot, punt. Nu zat ik dus vandaag brilrecept nog eens door te lezen en zag ik dat bij C -0,75 stond, wat volgens mij cilinderafwijking betekend, misschien dat het daarom niet minder kan worden ik weet het niet, maar ik dacht dat plussterkte bij kinderen nog wel kon afnemen ivm groei. Weet ook net of zo'n plussterkte nog hard kan toenemen, want idd ook al hoop zitten lezen over lenzen, zou ze dat met de tijd willen, maar plus is er maar tot sterkte 6! Maar bij jouw zoontje dus gelukkig ook geen jampot effect, dat is iets waar ik nl zo bang voor ben joh! Heb je misschien een foto, ben wel erg brutaal maar zo benieuwd he het eruit zou kunnen gaan zien, qua glazen voornamelijk. Wij willen ook mooi montuur met extra dun geslepen glazen, allleen lees ik her en der dat sommige wel 4 brillen in een half jaar moeten aanschaffen omdat brillen sneuvelen. Mag ik je msschien ook pb-en, praat misschien ook wat makkelijker! X dushi