Hoe snel hb weer op peil?

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 3 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Afgelopen donderdag heb ik een interne bloeding gehad, met veel vaginaal bloedverlies (het stroomde er thuis uit, ik raakte in shock en ben via de ambulance naar het zhuis gebracht. Op de holding voor de ok kwam een hele grote golf waardoor ik met grote spoed naar de ok ben gereden omdat ik wegviel).
    Vlak voor die laatste golf bloed was mijn hb geprikt en die was toen 5,7 (hij was de 22e ook gemeten en was toen 7,8).

Op de ok hebben ze het gesprongen bloedvat gehecht (weet niet of ze toen al extra bloed hebben gegeven).

Op vrijdagochtend is mijn bloed weer gecontroleerd en toen was het hb 4,3 (ong 20 uur naar de hb van 5,7).
    Ik heb toen 2 zakken bloed gekregen (samen een totaal van ong 540 ml).

Die avond mocht ik gelukkig weer naar huis.

Nu ben ik nog steeds snel moe, slap etc.
    Hoe snel zal mijn hb weer aangevuld zijn??

Ik heb donderdag een belafspraak met de gyn en op 11 maart een controleafspraak op de poli.

2. wachtend

wachtend Niet meer actief

Jeetje Meis geen idee over je HB behalve die hele vieze pillen die ik moest slikken maar meid wat een verhaal na je operatie!!

3. Suuster

Suuster Fanatiek lid

6 jan 2019
    1.206
    998
    113
    Vrouw
    Docent
    Zeeland
    Je HB stijgt direct na een bloedtransfusie als het goed is. Het blijft ongeveer 4 dagen in je lijf, maar je eigen lichaam moet het nu weer aanvullen..
    Hoop dat het snel in orde is! Sterkte!

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.335
    113
    Amsterdam
    2 zakjes geven vaak 0,5 verhoging en daarna kijken ze vaak hoe je je voelt en dan evt ferro tabletten of soms een snelijzer infuus.
    Maar wat heftig zeg, had je een ingreep gehad en dan een nabloeding?

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Krijg je ijzertabletten? Anders zou ik aan de floradix gaan.

Verder moet je niet alleen naar hb kijken, maar ook naar je ferritine gehalte. Mijn hb was perfect, maar bleef moe na de keizersnede. Mijn ferritine bleek maar de helft van de ondergrens te zijn. Dus aan de ijzertabletten.

Eet verder een goede biefstuk als je vlees eet. En neem bij elke maaltijd iets van fruit/groente.

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Ja klopt, ik heb de 21e een baarmoederverwijdering gehad.
    Nooit gebloed ook geen pijn meer de laatste dagen en ineens uit het niets begon er donderdag bloed te stromen wat niet meer stopte met stolsels zo groot als je vuist.
    10 dagen na de ingreep dus.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Nee ik krijg verder niks aan ijzer ofzo.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Heb je ijzertabletten gekregen? En dan niet van de drogist, maar voorgeschreven door de dokter/ arts.

Ik heb in het najaar veel bloedverlies gehad en een lage HB waarde, na een maand ijzertabletten voelde ik mij wat energieker. Mijn ervaring is dat het echt tijd nodig heeft.

9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.335
    113
    Amsterdam
    Jeetje meid, heel veel sterkte. O ja ik had toen nog gereageerd op je topic dat het best pittig kan zijn. Maar dit is echt niet leuk, rustig aan en duurt echt nog een tijd totdat je je weer goed voelt hoor.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Nope, niks gekregen.

11. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik kan je ironplus van life plus aanbevelen. Ik gebruik ze ook omdat als ik ze niet slik enorm ijzer tekort heb en dus mijn bed nauwelijks uit kan komen. Zou beginnen met 2 tabletten per dag en na 3/6 maanden 1 per dag ofzo. Ze werken super, zijn niet vies en geen invloed op ontlasting oid.

Heftig je verhaal! Ik wilde niet wegklikken zonder advies. Hopelijk snel weer fit!

Deze dus. Ff linkje opgezocht. https://ww1.lifeplus.com/nl/nl/product-details/4389

12. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Eigenlijk hoef je ook niets te krijgen.
    Je Hb, in je aanwezige bloedcellen is prima maar je vollume/hoeveelheid bloed is te laag.. zo vertelde de gyn mij toen.
    Ik heb destijds ook niets gekregen behalve 3 zakjes bloed. Naast een slecht slapende baby heb ik me echt heel lang behoorlijk moe gevoeld. Ging soms bijna tegen de vlakte na een warme douche of bij teveel doen.
    Na een paar weken wilde ik weet conditie opbouwen. Dan ging ik flinke stukken wandelen met de kinderwagen. De dag er na had ik daar flink last van.. dus neem de tijd!

Volgens de gyn staat voor elke liter bloed ongeveer 1 maand. Voor mij waren dat er dan 3. Maar ja.. in mijn beleving heb ik er langer over gedaan.. de combi met slecht slapertje hielp dan ook niet mee.

Neem geen melk bij het eten. Dan neem je het in eten aanwezige ijzer nl niet goed op een dat is zonde! Veel bladgroente en rood vlees! Sterkte!

Sterkte meid! Niet leuk!

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Tnx.. ik ben er zeker 2 verloren. 1 voor ik op de holding kwam (dus thuis en op de seh) en 1 op de holding.

Ik ben 17x geprikt, waarvan 13x misgeprikt en uiteindelijk 3 infusen voor elkaar gekregen. Er stroomde niet genoeg meer om een volle ader te vinden.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Tnx voor de tip!

Niveah vindt dit leuk.
  15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    Jeetje hoe heftig!!!

Ik kan je floradix aanraden, mengen met vit c(bv jus d'orange)
    Na eerste bevalling laag hb, zonder extra extra bloed.
    Ik.kreeg ferro voorgeschreven, maar had aambeien tot en met.
    Dus floradix gaan gebruiken. Ging echt snel vooruit!

16. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Na mijn bevalling ben ik 2,5 liter bloed verloren.
    Op de ok geweest, en bloedtransfusie gehad.
    Heb steeg vrij snel, maar herstel ging langzaam, heb wel een jaar nodig gehad voordat ik me weer de oude voelde.
    Na een transfusie krijg je nooit pillen, vertelde de gyn me. Sterkte!

17. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Kan je niet beter aan een ijzer infuus gaan in het ziekenhuis?

Jeetje zeg, wat heftig dat dit gebeurde! Ik kan mij voorstellen dat dit psychisch ook wel wat met je doet.

18. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou.. herkenbaar dus..

En RoGiJuLi.. ik was dus ook niet aan te prikken. Uiteindelijk is er een verpleegkundige van de SEH opgeroepen omdat die gewend zijn om vaten in shock aan te prikken..
    Maar ik was net bevallen en eigenlijk ging het allemaal wat langs me heen.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Heftig hoor.
    Bij mij heeft het zo'n anderhalf jaar geduurd voordat ik de oude was. Maar dat zal vast niet alleen aan het bloedverlies en -transfusie hebben gelegen. Ik heb vooral lang last gehad van duizeligheid.
    Beterschap!

20. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik heb ook bij de bevalling 2.5 liter bloed verloren. 2 zakjes bloed gekregen en voelde me na 6 maanden ongeveer weer de oude.
    Ze geven geen ijzer na een bloedtransfusie omdat je de bouwstenen wel hebt alleen moet je eigen lichaam ze weer afbreken en nieuwe cellen van maken, maar het duurt wel even voordat je weer op je oude niveau zit en de vermoeidheid hoeft niet helemaal synchroon te lopen met je hb.

Deel Deze Pagina