scheiden en achternaam

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 7 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Stel dat je gaat scheiden. Wat zou je doen met de aangenomen achternaam?

Toevallig had ik het hierover met mijn man. Ik zou dus gewoon zijn naam aan houden. Ik was al zo blij dat ik eindelijk van mijn meisjesnaam af was en dat ik nu hetzelfde heet als mijn kinderen. Dat ik echt nooit meer terug zou willen naar mijn meisjesnaam

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou mijn meisjesnaam weer aannemen, ik vind dat een prima naam, beter dan nu haha

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik zal dat probleem niet hebben. Ik heb mijn eigen naam aangehouden en onze meiden hebben mijn achternaam.

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Hetzelfde als jij. Ik vind mijn eigen achternaam ook niet zo mooi, en vind het fijn om dezelfde naam als mijn kinderen te hebben..

5. lolababy

lolababy Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.403
    1
    0
    Zelfstandige
    Weet niet of dat zomaar kan.
    Je komt de wereld op met je meisjes naam en gaat de wereld af met je meisjes naam getrouwd of niet getrouwd

6. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Daar heb ik dus nog nooit over nagedacht. Over scheiden ook niet trouwens...
    Kan je wel je mans naam houden als je gescheiden bent? Krijg je niet automatisch je meisjesnaam? Dan zou ik en andere naam hebben dan mijn zoon, zou ik ook niet zo leuk vinden denk ik.

En het is natuurlijk waar de je je meisjesnaam houdt. In mijn paspoort staat mijn meisjesnaam en daar achter staat echtgenote van ,.. of zoiets.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wettelijk gezien mag je gewoon je gehuwdennaamaanhouden. Je komt nooit helemaal af van je meisjesnaam bij bijvoorbeeld de belastingdienst en dat soort zaken. Maar verder heet ik over al mevrouw gehuwdennaam. Mijn meisjesnaam gebruik ik nooit

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Toen ik ging scheiden heb ik mijn meisjesnaam weer aangenomen.

Nu weer getrouwd en heb gewoon de naam van mijn man en meisjesnaam, mocht ik werkelijk ooit weer scheiden (wat niet de bedoeling is :D) dan zou ik weer mijn meisjesnaam aannemen.

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb nu een dubbele achternaam. Zijn naam-Mijn naam.
    En zouden we scheiden gaat zijn naam er gewoon weer af.
    Dat de kinderen zo heten als hij vind ik prima.
    Zou hij zijn vaderlijke plichten verloochenen of andere erge dingen...regel ik liever dat de kinderen mijn achternaam gaan dragen dan ik nog langer die van hem.

Maaaar dat is godzijdank totaal niet aan de orde :D

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat ik de naam van mijn man zou willen houden als wij zouden gaan scheiden. Ik zou dan toch ooit ook weer een nieuwe liefde willen vinden en daar evt. mee willen trouwen en dan heet ik nog zoals mijn ex-man. Nee vreemde constructie zou ik dat vinden. Ik ga gewoon weer terug naar mijn meisjesnaam dan.

11. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet d'r niet aan denken de naam van m'n ex te houden!

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou echt niet de achternaam van mijn ex willen dragen, zou niet voor niets een ex zijn.
    Kids dragen mijn achternaam dus daar hoef ik het ook niet voor te doen :D

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb nooit de naam van mijn man aangenomen.

14. KimK

KimK Niet meer actief

Mijn kids en hubby dragen mijn naam. Lees vaak dat men bij de Belastingdienst problemen heeft maar mijn man wordt altijd keurig met de juiste naam aangesproken, nooit zijn mannennaam ;)

15. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ben nog niet getrouwd maar int geval van zou ik me meisjes naam aannemen

16. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik heb mijn eigen naam gehouden na ons trouwen.
    Wij zijn in het buitenland getrouwd en daar was toen de regel naam van man aannemen of een verzoek indienen van eigen naam behouden. Toen der tijd wist de gemeente waar ik woonde er te weinig van af maar achteraf had ik in NL beiden namen kunnen aannemen.

17. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik heb mijn eigen naam gehouden na ons trouwen, maar ik kan me niet indenken dat je als je gescheiden bent de naam van je ex-man wil houden. Je scheidt toch niet voor niks, de relatie is over, voor mijn gevoel blijf je dan toch nog met meer dan alleen je kinderen gebonden aan je ex-man. En stel dat je een nieuwe relatie krijgt, dan heb je een nieuwe partner en dan heb je de naam van je ex-man. Vrremd. Of je ex-man hertrouwt, dan zijn er ineens 2 vrouwen die zijn naam hebben.

Nee, ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen...

18. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb mijn man zijn achternaam niet volledig aangenomen, ik heb zijn naam-mijn naam en als wij scheiden dan ga ik geloof ik automatisch weer volledig over op mijn meisjesnaam.

19. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.267
    416
    83
    Ik heb ook dubbele naam. Mans achternaam-meisjesnaam. Ik zou in geval van scheiding zijn naam eraf halen. Hoop niet dat dat ooit nodig is!

20. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Ik moet er niet aan denken om te scheiden (moet eerst nog trouwen), maar je weet nooit.

Ik kan mij deels indenken waarom vrouwen de achternaam houden van ex man. Zeker als er kinderen in het spel zijn die je ex zijn achternaam dragen.

Als je op reis gaat naar landen buiten de EU en een EER land met je kinderen, kan je op Schiphol of aan de grens problemen krijgen vanwege de kans op kinderontvoering. Echter geldt dit niet als je het goed geregeld hebt, maar toch. Dat gezeur.

Andere kant: Mocht het echt gebeuren, ik wil er ook niet aan denken om mijn (ex)man zijn achternaam na de scheiding te dragen. Het is niet zo dat ik omwille zijn achternaam scheid, maar als ik scheid wil ik mijn meisjesnaam weer. Ook al ben ik niet heel erg blij met mijn meisjesachternaam.

Deel Deze Pagina