scheiden van afval

Discussion in 'De lounge' started by Druif78, Nov 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dit dus, we komen ene beetje uit dezelfde regio zie ik ;)
    Ik scheidde geen plastic, en ik zie nu ( na een week) dat dat best veel ruimte scheelt!! Maar of ik echt een maand met een container kan doen...??? Zeker nu mn dochter nog in de luiers zit gaat dat denk ik nog niet lukken! maar goed, daarna... misschien..?? Ik ga het iig wel proberen.

2. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Wij hebben alleen papier en de rest..

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

Jul 8, 2009
    7,504
    139
    63
    Tot nu toe houd ik alleen t papier appart, maar aangezien we volgend jaar per lichting moeten betalen, zal t een uitdaging worden om goed te scheiden, en dus mijn container zo min mogelijk aan de weg te zetten....;) :D

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Hier in de keuken een gewone prullenbak, een bak met gft afval (in een afbreekbare zak); in de zomer in een klein prullenbakje, in de winter op het aanrecht (dichte keuken), een kartonnen doos met papier en aan de verwarming hangt een tas voor het plastic afval. Als deze vol is, neemt mijn man 'm mee en gooit 'm onderweg in zo'n oranje container. De rest de zakken/bakken gooi ik in de bakken buiten als ze vol zijn.

5. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0
    wij scheiden ook, plastic word in zakken van de gemeente opgehaald 1x per maand, gratis!
    grijze container gaat ongeveer 1 keer per 2 maanden aan de weg, wij betalen ook per leging, hoewel we niet alle gft scheiden, meestal gaat het tuinafval erin en de kleine gft van het koken gaat in de groene container.
    ach en als je de groene container even langer laat staan in het najaar dan klinkt alles nog in en kan er nog meer bij...de groene container gaat maar een keer of 3 per jaar aan de weg...scheelt een hoop geld om te scheiden in ieder geval.

6. Yesera

Yesera Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    3,916
    2,293
    113
    Ik woon ook in een regio waar ze de nieuwe regeling van €6 per keer betalen dat je de grijze buiten zet. Ik heb ook een kleine man in de luiers en dacht afgelopen maand laat ik het eens nu al proberen. En ik heb het voor elkaar gekregen om hem pas na een maand buiten te zetten. Hoe?
    Goed scheiden, dus echt groen in de groene container, plastic in de zak en papier in de papierbak. Maar de beste tip is toch wel: geen dichtgeknoopte vuilniszakken in de grijze container. Dat veroorzaakt 'luchtgaten'. Ik keer dus de vuilniszak boven de grijze container om, zodat alles er los in valt en zo goed verdeeld word in de container en er geen loze ruimtes ontstaan. En zo kon er zelf na een maand nog wel wat bij :). Container was denk ik voor 80% gevuld.

7. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,519
    8,445
    113
    In de keuken een afvalbak met drie binnen emmers, voor GFT, plastic en restafval. In de bijkeuken een bak voor oud papier. Is op deze manier goed te doen!

8. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Wij hebben een papier, plastic en restafval container in de schuur staan. In huis een GFT, rest en plastic afvalbak, en die zakjes gaan 1 á 2 per week naar de container.

(GFT gaat naar composthoop in tuin, de container gebruiken we niet meer.)

Glas en sap/yoghurt pakken hebben we ook apart, in zo'n opvouwbare krat in de bijkeuken. :)

Gaat bij ons goed, de restafvalcontainer hoeft nog maar 1x in de 6 á 8 weken aan de straat, in plaats van 1x per 2 weken!

Liefs,

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zo doe ik het nu dus ook en ik heb manlief de strenge instructie gegeven om de lege melkpakken (wij drinken volle melk, die is er niet in plastic flessen, alleen in literpakken) plat te maken voor hij ze in de kliko gooit. Dat scheelt idd al een heleboel ruimte.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Wij hebben 3kliko's. 1voor gft, 1voor papier en 1voor restafval.
    In de keuken heb ik een dubbele pedaalemmer. Ene kant restafval en de andere kant plastic.
    Voor gft heb ik een klein bakje op het aanrecht en dat gaat savonds na het afruimen in de kliko.
    De pedaalemmers worden geleegd zodra ze vol zijn.
    Voor papier heb ik een mand staan en die wordt geleegd zodra die vol is.
    Glas en statiegeldflessen bewaar ik in de voorraadkast tot de tas vol is.

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Huh? Ben ik de enige die haar vuilniszakken in een ondergrondse container moet kiepen?
    We hebben zo'n gemeentepas die je daarvoor moet gebruiken.
    Het enige wat wij betalen is zo'n €285 per jaar gemeente belasting. Ik scheid eigenlijk nooit afval...

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,827
    19,159
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij brengen gft afval gelijk naar buiten, scheelt ook in de geur. In de keuken hebben we zo'n dubbele afvakbak, eigenlijk voor gft / rest maar dat is nu plastic / rest geworden. Daarnaast staat nog een mand voorpapier.
    Glas en statiegeldflessen zetten we in de schuur. Daar hebben we zo'n rek waar je boodschappenkratten in kunt zetten.
    De volle zakken plastic bewaren we trouwens ook in de schuur. Niet ideaal, ik denk dat we op den duur een probleem gaan krijgen als er ook nog wat kinderfietsen bij moeten. ;)

13. Momisake

Momisake Fanatiek lid

Jul 27, 2010
    1,641
    173
    63
    Female
    Wij hebben buiten een container voor gft, restafval en papier.
    's Avonds breng ik het papier en gft naar de container.
    Plasticzak staat naast onze prullenbak, als die vol is gaat ie naar de schuur totdat ik het aan de weg kan zetten.
    Verder hebben wij nog een zakje voor metalen (deksels van potjes, blikken enz). Die brengen wij 1 keer in de zoveel tijd naar de stort.
    We scheidden altijd al veel, maar nu wij dus vanaf oktober moeten betalen voor het legen van de container, scheiden wij het afval nog meer (nu dus ook de blikken en echt al het gft gaat in de gft-container (ik deed nog weleens het avondeten wat niet opgegeten is in de prullenbak omdat ik geen zin had om naar buiten te gaan).
    We hebben vorige week de grijze container na 1,5 maand pas weer aan de weg hoeven zetten.

14. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Die regel is hier in de gemeente al jaren dus ja ik ben een actieve scheider haha
    Plastic in een aparte zak.
    Glas apart
    Kartonnen drinkverpakking (melk sap ed) apart
    Blik apart
    Oud papier apart
    Luiers in speciale luierzakken en apart

Hier in de gemeente kun je echt veel apart inleveren en ik doe actief mee goed voor de portemonnee want ondanks onze dreumes en 4 katten (grid dus) rdt ik het om de kliko zowiezo maar 1 keer per maand aan de straat te zetten soms zelfs 6 weken.
    Groen gaat hier helemaal weinig ondanks stukje gras denk 4/5 x per jaar en een flinke tuin. Zet hem in de zomer in de zon na maaien gras slinkt helemaal in.
    (Wil hem ook niet openen hoor na enkele weken)

15. roeska123

roeska123 Bekend lid

Dec 28, 2010
    933
    1
    0
    arbeidsongeschikt
    Deventer
    Ik ben ook een actieve scheiden, sinds we moeten betalen voor elke lediging.
    Hier in Deventer betaal je dacht ik iets van 10 euro per lediging van de grijze bak, en de groene is gratis.

Wij hebben een grijze, groene en een container voor plastic.
    In de trapkast staat een bak voor glas en blik, en 1 voor papier.
    Onder het aanrechtkastje staat een bak voor plastic, en op het aanrecht een afvalbakje met deksel voor groenafval. Die gaat dagelijks leeg.

En dan nog de gewone afvalbak voor de rest. Dat stinkt niet, want het is alleen droog spul wat daar in gaat.

Luiers verzamel ik ook apart in een kliko van 50 liter buiten.

Papier, glas, groen, blik, plastic en de luiers zijn gratis.
    Het scheelt enorm in de grijze container, die gaat 1x per kwartaal aan de weg. Hooguit een x keer extra bij uitzondering. Vuilniszakken leeg kiepen scheelt ook heel veel ruimte.

16. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Goede tip zakken leegkiepen!

Share This Page