Scheiden.. waar beginnen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem93, 25 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

Hoe wil je een co-ouderschap aangaan als je in een andere plaats woont? Je kindje moet straks gewoon naar dezelfde school en dezelfde sportverenigingen kunnen. Anders wordt co-ouderschap al geen optie.

Daarnaast heb je toestemming van je ex nodig om meer dan 50km verderop te gaan wonen. Ook als er geen sprake zal zijn van een co-ouderschap.

Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan de tips van de anderen. Succes.

2. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Dit klopt niet wanneer je in gemeenschap worden jullie gezamenlijk verantwoordelijk voor het huis.

Mijn zus heeft dit aan levende lijve ondervinden bij haar scheiding. De bank moet goedkeuren en jou van de schuld ontdoen via een rechtsgeldige weg.

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ts heel veel sterkte helaas geen tips over de andere vragen

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Wettelijk gezien is het ook jouw huis. Je zult er dus toch afspraken over moeten maken.

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Een tip: ik zou allebei een eigen advocaat in de arm nemen. Dus niet een gezamenlijke advocaat.

Veel sterkte en wijsheid gewenst, het feit dat je in zo'n situatie zit waarbij je absoluut geen andere uitweg meer weet, zegt genoeg over hoe erg het moet zijn.

6. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier moet je mee uitkijken. Wanneer je er voor kiest je niet uit te laten kopen klinkt het eerlijkst. Maar doe dit alleen wanneer de bank je schriftelijk ontslaat van je betalingsplicht. Alleen in het scheidingscouvenant het benoemen is moet genoeg wanneer je man in de toekomst in de problemen komt en verzaakt om de hypotheek te betalen. Ze komen dan alsnog bik jou aankloppen voor geld. Dit mogen ze namelijk.

Een voorbeeld wanneer een bank dat zou doen is wanneer je man onverwachts werkeloos zou worden en zijn hypotheek niet betaald daardoor.

7. Aries

Aries Niet meer actief

Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is het niet zijn huis, dan is het jullie huis. Verder weet ik er (gelukkig) het fijne niet van. Veel succes!

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Het huis heeft hij weliswaar gekocht voordat jij in beeld kwam maar na jullie huwelijk ben jij automatisch voor de helft eigenaar geworden. Dit zou anders zijn geweest als je was getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Maar aangezien jullie nu alles gezamenlijk bezitten houdt dat dus in dat de eventuele restschuld voor de helft van jou is en heel lullig gezegd heb je daar niks in te willen. Dat is nu eenmaal zo wettelijk bepaald. Je kan van een restschuld dan ook geen afstand doen.

9. Logan

Logan Niet meer actief

Het is jullie huis, jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd wat betekent dat alles van jullie samen is. Ook als het gekocht is vóór het huwelijk.

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Dit, hier zou ik alvast even goed over nadenken. Wij willen graag een co-ouderschap maar het is totaal niet praktisch voor de kinderen en dat terwijl we maar 4km bij elkaar vandaan wonen. Het sociale leven van de kinderen ligt in de woonplaats waar de school staat en de sportclubjes zijn.

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Klopt dat het niet klopt. :) Getrouwd in gemeenschap van goederen was me ontschoten ;)

12. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb heel veel gehad aan maatschappelijk werk bij m'n gemeente. Ik heb daar ren afspraak gemaakt en toen wist ik binnen een uur waar ik moest beginnen en wat de vervolgstappen waren.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Volgens mij vroeg TS nadrukkelijk om niet zulke reacties te geven. Fijn als dat zo gerespecteerd wordt...

14. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Zijn jullie zeker dat als je trouwt opeens het huis ook van haar is?

Hier in BE is dat namelijk niet zo. Als je trouwt in gemeenschap van goederen is alles wat na het huwelijk aangekocht wordt gemeenschappelijk. Alles van voor het huwelijk blijft van de afzonderlijke personen. Hier zou het huis dus gewoon van hem zijn.

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Inderdaad nl is dat idd zo. Als je op huwelijkse voorwaarden trouwt kun je aangeven dat je bv alles voor t huwelijk apart houdt en alles in het huwelijk gezamenlijk (dus in gemeenschap van goederen als het ware) wil.

16. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dankje! Hier kan ik wel wat mee!

17. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Raar :p

18. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Dat is inderdaad raar en dat willen ze in de toekomst ook gaan veranderen.

19. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Het is erg ouderwets. Het komt uit de tijd dat je trouwde op je 18e (of eerder), als vrouw geen opleiding genoot en voor de kinderen zorgde. Niet dat scheiden toen mode was maar diende voornamelijk als bescherming voor de vrouw.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    En logisch...want een getrouwde vrouw mocht niet werken.

Ts, je hebt ook mediation speciaal voor scheiden. Misschien kun je een mediator in de arm nemen.

Deel Deze Pagina