Scheiden, wat komt daar bij kijken

Discussie in 'De lounge' gestart door Neilia, 15 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Nee scheiden is altijd met kosten.
    Het is niet zo dat je dat met korting kan doen bij schulden.
    Je kunt wel online goedkoper scheiden.
    Mediator bijv kost meer dan een online scheiding waarbij je alles zelf verdeeld en opstuurt. Maar ga je niet zo best uit elkaar of werkt 1 niet mee is dat online doen al geen optie.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    En bedenk dat kinderalimentatie naar draagkracht berekend gaat worden. Ivm schulden verwacht ik dus geen hoge alimentatie.
     
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.121
    6.659
    113
    Vrouw
    Wat heftig Lotion.. Sterkte.

    Qua opvang zijn de wachtlijsten idd bizar. Ik zou met name de jongsten snel inschrijven. Afhankelijk van je werk en andere mogelijkheden voor oppas je kinderen ook richting bso.

    Weet je wat voor werk je wilt gaan doen?
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.247
    113
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    ik reageer even op alleen op dit bericht.
    We zijn bijna klaar met het afbetalen van de schulden.
    Er staat nog een “klein” bedrag aan schulden.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Partneralimentatie moet je w
    Dat is alleen maar fijn in deze situatie!
     
  7. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Ik weet niet waarom je precies wil scheiden maar als het nog een beetje uit te houden is zou ik nog even blijven. Door de week is je man weg dus dan zie je hem al niet.

    Gebruik je tijd om werk te zoeken, opvang, betaal de schulden af enz. En dan pas vertrekken.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  8. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Heel veel sterkte en kracht @Lotion
     
  9. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Dit is een grapje zeker?

    En in de tussentijd compleet jezelf wegcijferen, ongelukkig zijn en enorm veel stress ervaren? 'Stiekem' moeten doen omdat je man dan nog wel hoop heeft dat het goed komt? De kinderen blootstellen aan al die spanning en stress die ze de afgelopen periode al gevoeld hebben? En dan heb ik het nog niet eens over het fysieke gedeelte wat je dan nog zou moeten 'faken' :eek:
     
    Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Tijdelijk de situatie houden zoals ie is (als in: in één woning en op papier getrouwd blijven) kan toch ook in goed overleg? Hoeft mijn inziens niet stiekem, zonder medeweten van de ander.

    Ik vind het eigenlijk niet zo’n gek idee - even wachten, ondertussen werk zoeken, de zaken regelen die geregeld moeten worden, eventueel wat geld sparen, etc. En daarna formeel uit elkaar.
    Moet je natuurlijk wel kunnen én willen.
    Zeg ik als buitenstaander zonder ervaring op dit gebied, hoor…. ;)

    Sterkte @Lotion!
     
    puzzelstukje, bozoe, Marti en 18 anderen vinden dit leuk.
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Is het een idee dat jij voorlopig in het huis blijft wonen en jouw partner voor het weekend een ander onderkomen zoekt?

    Tot jullie schulden afbetaald zijn en tot alles geregeld is. Dan kun je straks met een eigen inkomen gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien wordt het wel mogelijk in het huis te blijven wonen? Dat is wel het meest ideale met de kinderen.
    De dagen dat hij zijn kinderen wilt zien, eventueel met nacht zou jij dan ergens anders kunnen doorbrengen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Tegen vriendin die nu aan het scheiden is zei de mediator dat het gemiddeld sowieso nu wel 4 maanden duurt voor je (financieel) zover bent dat het huis bijv in de verkoop kan… en dan moet je dus nog huizen zoeken etc. Het is helaas realiteit dat je soms best nog een periode onder één dak (moet) woont…

    (uiteraard niet als een van beide iets anders snel vindt of kan betalen/kan logeren maar zo makkelijk ligt het vaak allemaal niet..)
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik wil sowieso gaan voorstellen dat ik in het weekend ergens anders heen gaat.
    Ik kan bij veel mensen terecht om te slapen, maar evt ook elk weekend bij mijn moeder.
    Dan kunnen de kinderen in het weekend ook gewoon in het huis blijven.

    Het beste zou zijn als ik hier zou blijven wonen met de kinderen. In deze omgeving komt er weinig vrij qua huren.
    En dan blijven de kinderen in hun vertrouwde omgeving.
    Hij wilde altijd al meer richting zijn werk gaan, of richting de grote stad.
    Maar geen idee hoe die daar nu over denkt..
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  14. Novi

    Novi Niet meer actief

    En wat denk je dat het met de kinderen doet als je hals over kop vertrekt... naar waar? Met welke financiële middelen zonder baan en met een schuld? Als je een goed backup plan hebt, dan zou ik zeker adviseren om zsm uit de situatie te stappen. Maar zoals ik het hier lees zou ik eerst rustig voorbereidingen treffen zodat je jezelf en 4 kinderen een nieuwe stabiele situatie kunt bieden.

    Heel veel sterkte in ieder geval ts! Ik heb verder geen tips.
     
    puzzelstukje, Sophy, Theezeefje en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.332
    113
    Vrouw
    Als ze nu aangeven bij budget beheer dat ze gaan scheiden kan er vast voor haar een bijstand uitkering aangevraagd worden. Zodat ze eerst een tijdelijk inkomen heeft. Je hebt sollicitatie plicht en ze kunnen je helpen aan een baan of opleiding ect.
    En kunnen ze helpen bij de kosten van een scheiding of kijken of ze recht hebben op subsidie.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  16. PeChAn

    PeChAn Actief lid

    11 mrt 2022
    260
    300
    63
    Vrouw
    Je kan contact opnemen met het juridisch loket. Zij kunnen je heel veel info geven. Ook kan je een advocaat/mediator in de arm nemen die pro deo werkt. Je betaalt dan een bijdrage naar inkomen.

    Toen ik ging scheiden heb ik een advocaat in de arm genomen. Aangezien ik geen inkomen had destijds heeft de hele scheiding alleen de griffiekosten en eigen bijdrage gekost. Oja en de legeskosten van de gemeente.
    Nu heeft mijn ex zich amper met de scheiding bemoeit, de advocaat die ik benaderd heb kreeg ik door via goede vrienden die bij hem zeer goede ervaringen hebben en hij heeft het belang van de kinderen voorop gezet in het hele proces. Verder heb ik 0,0 intentie gehad om mijn ex het leven zuur te maken en naar eer en geweten de scheiding voor ons beiden zo positief mogelijk te laten eindigen.

    Het hoeft dus echt niet veel te kosten om te scheiden maar hoe meer strubbelingen hoe duurder het wordt.

    Heel veel succes want het wordt desondanks een pittige periode. Ik hoop heel erg dat jullie in goed overleg uit elkaar kunnen, niet alleen voor het financiële aspect maar des te meer voor de kinderen. Nog niet voor nu maar wanneer je verder in het proces bent, misschien bied maatschappelijk werk bij jullie ook wel een traject aan waar kinderen van gescheiden ouders samen komen.
    Zelf kan je ook het maatschappelijk werk benaderen voor gesprekken zodat je koppie helder blijft/weer wordt.

    Licht school/peuterspeelzaal/consultatiebureau in zodat ze weten dat er thuis een roerige periode is. Informeer de huisarts. Het is fijn wanneer zij weten wat er speelt. Hopelijk is alleen informeren voldoende maar mocht er onverhoopt toch hulp nodig zijn dan is er basis info bekend.

    Mensen willen graag helpen, je hoeft het niet alleen te doen.

    Sterkte ❤
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Dit lijkt me een heel goed plan voor de komende tijd, met toevoeging dat je de kinderen (deels) meeneemt naar je moeder in het weekend?
    In die komende tijd kun je gaan kijken naar een baan en naar opvang voor de kinderen tijdens werkuren ed. Van daaruit kun je gaan denken aan een eigen woning op de lange termijn
     
  18. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik zie hier berichten dat scheiden met korting niet mogelijk is, maar je kunt wel toevoeging krijgen. Indien je eigen verzamelinkomen (let op: je EIGEN inkomen, dus niet je partner meegerekend) onder een bepaalde grens ligt hoef je alleen een eigen bijdrage te betalen. Ook bijvoorbeeld als je partner wel meer verdient dan boven de grens dan betaal je dus alleen de helft. Resultaat van meer dan € 15.000,- pp zal er niet zijn, dus de toevoeging zal niet ingetrokken worden. Zie voor meer info hieronder (hopelijk pakt hij de afbeelding)
    upload_2023-1-15_20-44-37.png

    Welke regio woon je? Ik ben zelf echtscheidingsmediator & heb aardig wat contacten door het land die ik je kan aanraden wanneer je een mediator zoekt die op toevoeging werkt.

    Ik zou je wel echt adviseren een mediator in te huren om alles goed te regelen. Fiscaal gezien zitten er veel haken en ogen aan scheiden, die je met online scheiden echt niet allemaal boven tafel krijgt. Ook zit er veel kwaliteitsverschil in mediators op dit vlak.. Mocht je meer willen weten maf je me altijd een PB sturen :)
     
    Bloem2310, Bailey07, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    *Zet werkmodus even uit*

    Wat ontzettend klote zo'n situatie en heel veel sterkte ♥♥
     
  20. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je bent ook niet binnen enkele weken gescheiden. Dat duurt zeker een maand of 4. Langer als je er samen niet uit komt.

    Ts, ik wens je veel sterkte toe de komende tijd en ik hoop voor je dat de scheiding soepel verloopt.
     

Deel Deze Pagina