scheiden wat nu help!

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by JongeMama2013, May 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JongeMama2013

JongeMama2013 Actief lid

Sep 14, 2012
    271
    0
    0
    Zuid-Holland!
    Mijn man en ik hebben al sinds mijn bevalling continu ruzie over van alles.
    Nu zijn er zoveel dingen gebeurd die ik hem niet kan vergeven.
    Dus ik wil er een punt achter zetten.

We hebben een koophuis en ik werk helaas niet.

Ik heb wel al een verblijfplaats voor de kleine en mezelf.
    Maar hoe moet ik de scheiding in werk zetten en kan ik ondertussen een uitkering aanvragen(ben wel gewoon opzoek naar werk)

Kan ik een huisje aanvragen?
    Hoelqng duurt hrt voordat een scheiding is afgerond

2. Evientje

Evientje Niet meer actief

Ja je kan een huisje aanvragen, over het algemeen wel lange wachttijden!
    Bij mijn vriend (geen kinderen) duurde de scheiding incl bezwaartermijn (ja echt anderen kunnen bezwaar maken tegen je scheiding) ongeveer 9 mnd. Afhankelijk wat je eraan uit wilt geven kan dat volgens mij sneller, begreep ik van hem. Met kinderen ben je wel verplicht een ouderschapsplan te maken en voor te peggen aan de rechter anders spreekt hij zowiezo de scheiding niet uit heb ik begrepen!

Heel veel sterkte de komende tijd, is geen makkelijke beslissing en een zware tijd!

3. Hoek

Hoek Actief lid

Dec 11, 2013
    442
    0
    0
    Volgens mij kan je wel sneller een huisje krijgen, hier in de randstad krijg je een urgentie plek (woonnethaaglanden). Althans dat was toen ik ingeschreven was zo. Is al een aantal jaar terug. Zal op internet vast wel wat over staan.

Sterkte en succes.

4. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    #4 alamea, May 4, 2014
    Last edited: May 4, 2014
    Urgentie krijg je pas als je dakloos bent met kind. Als jij een verblijfplaats hebt, ben je niet dakloos.

Bijstandsuitkering kan je aanvragen, maar dat gaat 'm niet worden zolang de koopwoning ook nog op jouw naam staat en je daar officieel woont. De hoogte is daarnaast afhankelijk van het gezamenlijk huishoudelijk inkomen.

Als er iemand anders nog woont op de plek waar je straks kan verblijven, en jij je daar officieel wilt inschrijven, dan telt het inkomen van die persoon ook mee. Grote kans dat je daar dan ook geen bijstandsuitkering krijgt. Die andere persoon moet daar dus ook goed bij stilstaan, omdat dit ook gevolgen kan hebben voor haar/zijn financiële situatie (toeslagen, uitkeringen).

Enige waar je recht op hebt, is de partneralimentatie, en de duur van dat recht is afhankelijk van hoe lang jullie getrouwd waren geweest.

Dit is helaas de situatie van elke thuisblijfmoeder die zich afhankelijk maakt van een ander en dan voor een scheiding komt te staan. Ik wil je aanraden om de scheiding pas in gang te zetten als jij een baan hebt gevonden. En wees niet al te kieskeurig met de uren, want het geld ga je nodig hebben voor een particuliere huurwoning, aangezien dat de snelste optie is, en je met een eigen huis en financiële onafhankelijkheid veel sterker staat in een rechtszaak.

Share This Page