Onze tuin is nu omheind met een muur van ongeveer 1,5 meter hoog en daarboven zit aan de ene kant glas en aan de andere kant een gaashek. We hebben het huis zo onlangs gekocht, maar willen er nu graag een heg laten groeien. Wie heeft hier ervaring mee en kan ons tips geven? Kan het bv in de winter geplant worden en hoelang duurt het voor je een echt mooie, dichte heg hebt?
Bedoel je een ligusterhaag? Het is nu een goed moment om te planten. Het duurt wel even voor dat je een mooie volle heg hebt. Om hem vol te krijgen moet je toch regelmatig snoeien en dat heeft natuurlijk invloed op de hoogte.
Een gaashek met klimop is ook ideaal! Door het hek kan niemand ongewenst je tuin zomaar in en de klimop groeit snel en blijft in de winter groen. Het is ook heel gemakkelijk snoeien.
Heb je dat wel overlegd met de buren? Of ga je het tegen het hek aanzetten? Ik zou namelijk niet zo blij zijn als de buren hier ineens het hek eruit halen En een haag neerzetten 😜
Klimop zou ik prima vinden, maar mijn man heeft blijkbaar een heggen fetisj Er moet en zal een (hoge) heg komen. Een ligusterhaag kan 2 meter lang worden? Of is dat lastig te onderhouden? Zou het dan lelijk worden? Misschien dat we beter voor een andere hegsoort kunnen gaan?
Het zal niet grenzen aan de tuin van de buren, we hebben een kwadrantwoning en het komt niet aan de tuin van de buren
Klimop zou ik niet doen. Dat woekert en maakt ik alles errond kapot. Wij hebben thuja staan. Groeit heel snel mooi dicht. Aan de andere kant laurier. Moest ik het nu opnieuw doen, zou ik voor iets ecologischer gaan. Een gemengde, inheemse haag met bijvoorbeeld meidoorn, hazelaar lijsterbes en beuk. Kwestie van iets te maken dat er mooi uitziet en nog nuttig is ook.
Afgelopen jaar hagen geplant. Laurier heb ik ook met kleine blaadjes - wordt hoog en blijft prachtig donkergroen. Heb ook bladhoudende haagbeuk - die blaadjes worden bruin-goud in winter maar blijven er wel aan. Hagen kan je niet planten in winter overigens. Heb ook nog klinophaag zoals hierboven beschreven - echt top! Groeit snel dicht, kost beduidend minder en heb geen last van woekeren of kapot maken anderen planten. Gewoon Stevige ijzeren bespanning tussen houten palen en planten maar!
Mijn man is hovenier. Hier zijn advies om eens over na te denken; Haag kan geplant zolang het niet vriest. Wat zit er naast je? Buren? Kan je kosten delen? Wat wil je qua onderhoud? Intensief of 1x per jaar snoeien? Bladverliezende haag of wintergroen? Al een afscheiding voor de haag echt vol is ( dat duurt vaak een paar jaar namelijk )dan zou je evt.heidematten kunnen kiezen. Hedera is wintergroen, beukhaag niet, conifeer wel weer. Taxus niet geschikt met kids ivm giftige bessen. Hoe hoog moet het worden?
Man zegt trouwens; kan je de muren niet laten staan? Daar kan prima klimop (hedera) tegen op groeien.
De muren blijven sowieso staan, dat zou heel lelijk worden anders, omdat het zeg maar bij de bouw van het huis hoort. Ik zal even een voorstelling schetsen, zodat jullie voor je kunnen zien hoe het eruit ziet: ons huis is een kwadrantwoning, het zijn 4 woningen die in een blok tegen elkaar aan zijn gebouwd. Zie het als een vierkante taart met 4 punten, ons huis is dus vierkant en zit aan de binnenste zijden verbonden aan de andere huizen. De tuinen lopen om het blok heen, per huis dus als een V. En die muur, met aan een zijde glas en aan de andere zijde gaaswerk, loopt om al onze tuinen heen, dus die zouden we niet eens af kunnen breken als we wilden, want dan hebben de buren daar last van. Maar ik vind die muur niet lelijk ofzo en vind het wel fijn als extra barriere tegen weglopende kinderen Bovendien zit er om ons blok een heg heen, dit is van de gemeente en wordt door hen bijgehouden. Maar deze is te laag. We hebben overwogen om aan de gemeente te vragen om de heg bij ons hoger te laten groeien, maar gezien het bij de hele straat hetzelfde is, lijkt me niet dat ze akkoord gaan ivm het aanblik. Ik vind het zelf ook lelijk denk ik, als de hele straat korte heggen heeft en wij een berg van een heg De heg zou dus tegen ons hek komen te groeien. Zien jullie het zo een beetje voor je of heb ik het hopeloos ingewikkeld gemaakt? En als antwoord op jouw mans vragen gemma: Wat zit er naast je? Buren? Kan je kosten delen? Het gaat enkel om de buitenkant van de tuin, onze tuin grenst slechts 1 meter bij de ene buurvrouw en max. 2 meter bij de andere buurvrouw. Dit omdat we allemaal een entree hebben die een paar meter uit de woning steekt zeg maar. Wat wil je qua onderhoud? Intensief of 1x per jaar snoeien? Dat vind ik lastig. Ik heb helemaal geen zin/tijd om er intensief mee bezig te zijn. Ik ben allergisch voor bomen (ja echt, heel handig) dus ik werk sowieso niet in de tuin dan stik ik er zowat in. Dus dat zou mijn man dan moeten doen of we moeten iemand inhuren. Deze laat ik dus aan hem over om te zien wat hij belangrijk vindt. Ik neig wel naar 1 keer per jaar snoeien, doet dit af in kwaliteit/mooiheid van de plant? Bladverliezende haag of wintergroen? Wintergroen graag, ik wil inkijk voorkomen. We hebben een nogal geinteresseerde buurvrouw aan de overkant Hoe hoog moet het worden? Zeker 2 meter ivm inkijk, we wonen erg open en iedereen kan heel fijn bij ons naar binnen gluren en zeker icm buurvrouw die zich werkelijk overal mee bemoeit, mag ie van mij heel hoog worden.
Mijn man wil perse geen klimop. Hij wil echt een heg die je in zo'n vierkante vorm kunt knippen, liguster oid? Zo'n heidemat gaan we idd in eerste instantie tegenaan zetten tegen de inkijk.
Thuja wordt wel breed Heeft goede snoei beurten nodig. Minstens 2x per jaar. Liguster kan je in vorm snoeien. Heeft ook veel snoeiwerk nodig.
Ik ben dol op de laurier in mijn heg want het groeit snel en zit mooi dicht zonder te woekeren. En er staat van alles bij in, variatie is belangrijk. Vlinderstruik, meidoorn, krent, hazelaar, een paar bomen.