Scheiden :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffrouwminoes, 5 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    764
    113
    Goede morgen allemaal.

Na een heftige rollercoaster van een paar weken heeft mijn man besloten dat hij wil scheiden.

Omdat ik hier " gelukkig " geen ervaring in heb. Hebben jullie misschien nog tips / adviezen waar ik op moet letten.

Financieel adviseur is ingeschakeld
    Mediator is ook al benadert

Gr minoes

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Geen advies.
    Wil je wel sterkte wensen.

3. Luckyme96

Luckyme96 Bekend lid

22 mei 2017
    553
    437
    63
    Vrouw
    Jeetje wat heftig! Wat vind jij zelf?
    Ik heb gelukkig geen ervaring maar wil je heel veel sterkte wensen!

4. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Allereerst heel veel sterkte gewendst.
    Ik ben niet gescheiden maar van mn zus heb ik het afgelopen zomer van dichtbij mogen meebeleven. Tips die ik voor jou heb:
    - laat iedereen weten dat je op zoek naar betaalbare huurwoonruimte bent en schrijf je eerder gisteren dan vandaag in bij de woningbouwstichting - in het geval dan dat je straks niet kunt kopen - want er zijn enorm lange wachtrijen.
    - ga niet in zee met zorg-/\eloossc\\heiden punt nl of vergelijkbaar bedrijf.
    Niet alle ‘mediators’ waar ze mee samen werken zijn geregistreerde mediators waardoor je dus bij voorbaat niet in aanmerking komt voor toevoeging.
    Bovendien hoeft een scheiding niet 8000 te kosten, wat je dus daar wel kwijt bent met het all in pakket.
    - Als jullie nog met elkaar kunnen praten zonder ruzie te maken bespreek vast de boedeldeling en ouderschapsplan dingen zodat je minder uren bij de mediator zit; scheelt geld. Maar als jullie elkaar het liefst de hersenpan in slaan kun je beter niet samen dingen willen besluiten al want dan maak je het juist weer ingewikkelder.

En de belangrijkste: als er kinderen in het spel zijn: ooit kozen jullie samen voor de kinderen. Kies er nu voor om samen een team te zijn in de opvoeding.

Gizzie1983, Blijdorp, Insomniac en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen!

7. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Je mag mij een PB sturen. Ik ben in 2016 gescheiden

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Och jee...

Maar ik heb eerdere berichten van je gelezen.. is dit wel een verstandig besluit van hem? Kan hij realistisch nadenken nu?

Wat verdrietig voor je!

Marchella vindt dit leuk.
  9. beccie

beccie Niet meer actief

heel veel sterkte.

wij zijn 4 jaar geleden gescheiden. en nooit bij een mediator geweest.
    wij zijn wel als vrienden uit elkaar gegaan. gingen samen naar onze advocaat, ouderschapsplan enzo hebben we daar moeten maken.
    verder geen gedoe en hoge kosten gehad. het is ook maar net hoe jullie uit elkaar gaan.

ik kon in ons huurwoning blijven. en mijn ex had binnen 2 maanden een ander huurhuis. hier ging dat allemaal heel snel. maar ligt er natuurlijk wel aan waar je woont.

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik heb niet al je berichtjes gevolgd maar jouw man is toch depressief? Heeft hij therapie? Is hem verteld dat als je depressief bent je niet zulke beslissingen moet nemen?

Misschien is het een idee om eerst een proefscheiding te doen als hij denkt dit per se te willen. Dan kan hij zien wat er gebeurd als hij het allemaal alleen mag doen. Wil hij het daarna nog steeds dan kun je de officiele scheiding in gang zetten maar ik zou dat nu niet halsoverkop doen terwijl hij psychisch niet in orde is.

Sterkte meid.

Treez, nizzie86, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn belangrijkste tip; ga nadenken hoe joj het leven na de scheiding voor je ziet met de kinderen. Co-ouderschap of omgangsregeling en hoe vaak/wanneer dan naar vader. En zorg er vervolgens voor dat je dat goed vast legt.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Dit is precies wat ik ook als eerste dacht.

Is er nu een behandeling gestart?

Verder een dikke knuffel!

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Heftig voor je! Sta je hier zelf ook achter? Of is het een keuze van je man om jou en de kinderen niet te belasten met zijn crisis of om van jullie 'gezeur' af te zijn? Als je er zelf twijfels bij hebt of hij dit echt wil zou je misschien kunnen aangeven dat je niet akkoord gaat, totdat hij beter in staat is om rationeel beslissingen te nemen. Sterkte!

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Het grootste probleem is betaalbare woonruimte vinden. Dat is echt heel moeilijk.
    Mijn advies: als het kan, blijf in het huis wonen.

Open eigen bankrekeningen en laat daar je salaris, toeslagen en kinderbijslag op storten.

Toeslagen: wordt op jaarbasis bekeken. En zolang je niet officieel bent gescheiden, dan ben je nog fiscaal partners. Officieel als beiden het document heeft ondertekend en terug heeft gestuurd naar de gemeente.

Mocht je niet of te weinig werken: pas als je officieel bent gescheiden en niet op hetzelfde adres woont, ontvang je een bijstanduitkering.
    Duurt ook nog lang voordat je het werkelijk krijgt.

Bijstand en een woning zoeken, is niet te doen.

Huurhuis of koophuis?
    Huurhuis: als mede bent ingeschreven op het huurcontract kan je er blijven wonen.
    Koophuis, wie er blijft wonen moet de ander uitkopen. Werkelijke betaling kan je evt verzetten naar een later tijdstip. Bijv bij verkoop of jaarlijks een deel.

Inboedel: gewoon samen door het huis heen lopen, en verdeel het eerlijk. Het moet ook passen in de andere woning.

15. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Toeslagen is de datum van aanvraag scheiding genoeg hoor. Hoef je niet op de officiele gemeentelijke uitspraak en wijziging te wachten.

16. Juffrouwminoes

21 jan 2016
    1.409
    764
    113
    Hoi allemaal.

Excuses voor de late reactie.
    Net pas thuis drukke dag gehad.

Ja ik wil ook scheiden. Dit nooit meer het gedrag van mijn ex kan echt niet door de beugel.
    Zal mij niks verbazen als het dadelijk een borderliner / narsist blijkt te zijn maar daar zal ik nooit achter komen.
    Aangezien ik bij de gesprekken van de hulpverleners niet meer aanwezig mag zijn.

Vandaag bij de advocaat geweest. Fijn om te horen dat ik het goed deed en sterk moest blijven voor de kinderen.
    Want het is al mega zwaar. Maar zal nog wel zwaarder worden.

17. Juffrouwminoes

21 jan 2016
    1.409
    764
    113
    Ja hij loopt al 5 weken bij het crisis team....
    Die zeggen dat hij kleine stapjes moet doen... nou deze beslissing noem ik alles behalve klein

18. Juffrouwminoes

21 jan 2016
    1.409
    764
    113
    Dankjewel de advocaat stuur een concept van een plan op

19. Heel veel sterkte!

20. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611