Dag, Mogelijk staat het antwoord al hier ergens vermeld, maar vraag het toch. Ik ben zelfstandige, en ben dus zwanger. ik zal in augustus 2013 uitgerekend zijn mocht alles goed gaan. Ik heb mij niet apart verzekerd voor WW / ZW ofzo want dat is niet nodig in mijn beleving dan. Echter is mijn vraag, heb ik dan wel recht op zwangerschapsuitkering? Zo ja hoe gaat dat in zijn werk en moet ik dat uitbesteden aan personeel of mag ik het zelf gebruiken? Ik zit nou gemiddeld op circa 3500 euro bruto aan inkomen en zal naar alle waarschijnlijkheid dat ook wel gewoon houden ondanks mijn verlof. Dit komt omdat mijn inkomsten wel doorlopen....heb ik er dan wel / geen recht op? Alvast bedankt.
Beste PCOmama, Je bent zwanger en werkt als zelfstandige zonder een vrijwillige verzekering voor WW/ZW. In deze situatie kun je aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering: de regeling Zelfstandige en Zwanger (ZEZ). Wordt de uitkering aan je toegekend en wil je dit gebruiken om een vervanger in te zetten via een bemiddelings- of uitzendbureau? Geef dit dan aan op het aanvraagformulier. UWV kan de uitkering dan bruto aan het bureau uit betalen. Kies je hier niet voor dat ontvang je de uitkering zelf netto. Tijdens je zwangerschaps- en bevallingsuitkering mag je volgens de Arbeidstijdenwet niet werken in de 4 weken voor je bevalling en de 6 weken erna. Het gaat dan om daadwerkelijke werkzaamheden. Buiten deze periode heeft werken geen invloed op je uitkering. Actuele informatie over de ZEZ en het aanvraagformulier vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste PCOmama, Mijn excuses daarvoor! Hierbij alsnog de juiste linkjes: informatie over ZEZ en het aanvraagformulier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare