Omdat wij een huis gaan bouwen zijn wij op zoek naar een aannemer. Via via heb ik diverse namen doorgekregen maar het is inmiddels een hele lijst. Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring en waar je op moet letten?
Wij hebben geen huis gebouwd, maar wel een behoorlijk grote verbouwing gehad, welke gedaan is door een aannemer. Wij hebben meerdere aannemers in huis gehad, praten over onze plannen, luisteren naar hun ideeën. Voor ons was het vooral belangrijk dat het klikte met de aannemer. Hij zou tenslotte langere tijd in ons huis aanwezig zijn overdag. Zo hadden we een aannemer laten komen die hoog aangeschreven staat en bekend is hier in de omgeving, maar hij praatte alleen maar met mijn man. Hij richtte zich alleen tot mijn man, betrok mij er helemaal niet bij. Ik ben op een gegeven moment gewoon dingen gaan doen,dat had hij niet eens door. Toen was voor ons meteen duidelijk, dit wordt hem niet. De aannemer met wie wij in zee gingen, daar klikte het vanaf het eerste moment mee. Het voelde meteen goed. Enthousiast, humor, recht door zee, duidelijk,harde werker. De verbouwing duurde 5 maanden. Inmiddels 2 jaar geleden en van de week betrapte ik mezelf erop dat ik hun aanwezigheid soms gewoon mis. Zij hebben van onze verbouwing, waarbij we tot onze nek in de troep zaten, eigenlijk een mooie tijd gemaakt, met leuke herinneringen. Succes met uitzoeken!
In de huidige markt vooral of ze tijd hebben . Het is in sommige regio's erg lastig om een aannemer te vinden die tijd heeft. Verder zijn vooral referenties van bekenden prettig. Maar dan moet je wel opletten dat ze daar ook echt een vergelijkbare klus hebben gedaan (qua grootte) en dat je ongeveer zelfde kwaliteit standaard hebt als die mensen. Zo van 'ik ken nog wel iemand', maar daar hebben ze nooit echt serieuze klus bij gedaan, bekende van ons heeft daar laatst met een badkamer nog behoorlijk spijt van gehad. Kijk ook verder goed naar wat voor andere klussen ze verder hebben lopen en recent hebben gedaan. Een aannemer die nu per direct tijd heeft zou ik al niet echt 'vertrouwen' in deze markt. Verder gewoon verschillende offertes opvragen en goed vragen waar ze mee komen qua oplossingen. En dan prijzen vergelijken. Zeker niet automatisch voor de goedkoopste gaan. Goedkoop is helaas ook vaak duurkoop bij dit soort aangelegenheden. Edit: en idd ook helemaal gelijk dat het ook gewoon moet klikken. Diegene gaat een project opleveren wat super veel impact op jullie gaat hebben. Neem de tijd om echt gedegen een keuze te maken en kies alleen als je er ook echt vertrouwen in hebt.
Luisteren ze naar je wensen? Kunnen ze een concrete planning maken? Komen er veel onderaannemers bij? Aansprakelijkheid duidelijk bespreken! (Net akkefietje gehad hier) Let op met stelposten! Daar echt de kosten van in de gaten houden