Mijn zoontje van ruim 2 jaar is altijd een flinke slaper geweest. Heeft nu ook zeker nog 13-14 slaap nodig om goed uitgerust te kunnen zijn. Indien hij niet voldoende slaap heeft gehad is mijn mannetje ook zeeeeeeeer chagrijnig. Wij hebben hier dus nooit problemen gehad met niet doorslapen of te vroeg wakker maar eigenlijk met het omgekeerde! Elke ochtend moet hij er ongeveer uit rond 06:45. (behalve het weekend) We moeten hem vaak wekken en aangezien mijn man en ik beiden om 8 uur moeten beginnen is het soms ook al best een gejaag en gehaast. (we laten hem het liefst zo lang mogelijk liggen) Overdag slaapt hij ook nog rustig zo'n 2-3 uur en 's avonds gaat hij meestal tussen 19:00 en 19:30 naar bed. 's Avonds valt hij echter meestal pas rond 20:15/20:30 in slaap en ik denk dat hij daarom niet goed uitgeslapen is in de ochtend. Vandaar natuurlijk nog die lange ruk slaap in de middag.... Maar wat is nu wijsheid? Middagdutje inkorten? Als we dat doen dan is hij meestal ook chagrijnig de rest van de dag en eet hij bovendien erg slecht omdat hij dan gewoon moe is. Hij heeft hier na een hele lange nachtslaap in het weekend ook wel eens zijn middagdutje overgeslagen en was dan rond 17:30 helemaal kapot en sliep dan meteen in tot 07:00 de volgende ochtend. Vind het zo lastig! Wat is nu het beste voor hem? Een langere nachtslaap? Of nog een flink dutje erbij? Hoe pakken jullie dit aan met peuters die nog best veel slaap nodig hebben en er toch vroeg uit moeten 's ochtends?
Wij hoeven er eigenlijk nooit vroeg uit, maar ik ken wel het vele slaap nodig hebben. Ons zoontje is een maandje jonger. Hij gaat om 20.00 uur naar bed en slaapt rond 20.05. Zo goed als gelijk dus. Hij slaapt tussen de middag echt van 12.30 tot 15.30/16.30. Ook veel dus! Maar wat is wijsheid voor jullie... Ik ben altijd van een week proberen. MIjn idee zou zijn: probeer een week lang tussen de middag 1,5 tot 2 uur naar bed. Maar dan niet te laat op de dag. Dus echt uiterlijk 13.00 erin. En uiterlijk 15.00 eruit. Zo is het niet te dicht op het avondbed tijd. En omdat hij toch vroeg eruit moet wil hij dan vast al wel naar bed. Ik weet niet naar welke opvang hij gaat of dat te regelen valt natuurlijk Lijkt het je wat?
Hier was de ervaring met lang slapen 's middags dat hij 's avonds niet moe genoeg was... En dan was het kermis in bed. Ik zou het ook doen gelijk blauwespeen, een weekje proberen. Want het is een gewoonte dat doorbroken moet worden. Dat hebben wij een tijdje geleden gehad met ons meisje op 1 slaapje te krijgen.
Hier hetzelfde verhaal hoor Kitty. Ook een peuter die veel slaap nodig heeft. Wij maken onze dochter op werkdagen om 6.15 wakker en we vertrekken om 7.00. Slaapt ook zeker 14 a 15 per etmaal. Valt ook pas 'laat' in slaap. Maar we hebben gemerkt dat als we haar later naar bed of minder laten slapen overdag ze nog steeds niet meteen inslaapt. Ze ligt vaak zeker nog een uur te kletsen en zingen. Bij het cb nagevraagd en is gewoon haar manier van het verwerken van de dag. Is ze zo moe dat ze wel meteen in slaapt valt kunnen we er inderdaad op rekenen dat ze gaat spoken. Zou het dus lekker zo laten.