kindje 4dagdelen naar peuterspeelzaal is dat zielig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sila24, 13 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik had het laatst met iemand erover, dat ik strax met 2 jaar mijn zoontje 4 x in de week naar de peuterspeelzaal wil brengen, want dan kan hij spelen met leeftijdgenootjes, goed voor de taalontwikelening ,en zo leert hij ook omgaan met anderen etc.

Maar ik hoorde meteen dat is echt zielig, kindje gaat strax al genoeg naar school,en taal leert hij wel op school, hij kan ook in de speeltuin spelen met andere kindjes.
    En mensen die kiezen voor 4 dagen doen het alleen omdat het goedkoper is krijgen ze indicatie enz. kreeg ik te horen.

Het gaat mij dus niet om geld, ik dacht echt dat het wel leuk is op een peuterspeelzaal, en het gaat hier om 3 en half uur per keer dus een ochtend of middag.

Hoe denken jullie erover

2. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Mijn ervaring is dat vanaf deze leeftijd (ruim 2) de meeste kindjes het wel leuk vinden om hun omgeving gaan uit te breiden. Ik bracht mijn meiden ook vanaf ruim 2 naar een soort van PSZ. Dat waren 5 ochtenden per week. Best veel maar alle kindjes kwamen gewoon iedere dag, en ze vonden het leuk.
    Wat anderen zeggen moet jij je niets van aantrekken, kijk naar je situatie hoe het erin past en natuurlijk vooral naar je kind.

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik vind met 2 en dan al 4 x naar de psz wel erg veel. Ik zou het dan vanaf 3 doen.

Hier gaat ie 3x en dat vind ik al veel haha dus zelf zou ik daar niet voor kiezen vind het ook altijd wel fijn als ie lekker nog bij me thuis is

4. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    onze zoon gaat vanaf zijn tweede naar een psz (wel met extra aandacht voor taal), drie dagdelen per week. Voor hem echt helemaal goed.

5. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    mijn dochter gaat 3 hele dagen naar het KDV vind ze heerlijk, op de dagen dat ze thuis is vraagt ze zelfs of ze mag spelen bij haar monkey donnkey, de schat.
    ik vind dus 4x 3,4 uur nog wel meevallen voor de PZ. maar 2X 3.5 is toch de max? hier tenminste wel.
    als jij het wil gewoon doen en niets aantrekken van wat anderen zeggen. wel goed kijken natuurlijk of je kind het ook leuk vind ineens zoveel weg bij mama.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    mijn dochter begon met 2 dagdelen. ze liep achter met spraak en daardoor adviseerde ze ons toen 4 dagdelen met een speciaal vve traject. die 4 dagdelen trok ze in het begin echt niet. ben toen teruggegaan naar 3 ochtenden. vanaf 3 jaar ging ze ook nog een middagje erbij. maar het is pittig hoor voor een 2 jarige.

7. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik zou beginnen met twee dagdelen en kijken hoe dat gaat. Als dat goed gaat gaan opbouwen naar 3 en later naar 4.

8. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hier mogen ze vanaf twee jaar, twee keer. Vanaf drie jaar mogen ze vier keer. Mijn dochter had ik er echt niet gelijk een plezier mee gedaan, met vier keer.
    Weet je zeker dat het 3, 5 uur per keer is? Dat is erg lang voor een psz, meestal is het 2 à 3 uur.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gaat iedereen vanaf 2 jaar 4 dagdelen a 2, 5 uur. Heb nog niet meegemaakt dat kinderen het niet trokken ofzo.

10. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Dat scheelt per kind enk ik. Mijn kind gaat al vanaf 3 maanden drie dagen naar het KDV. Hij heeft het er altijd fijn gevonden. Hij juicht als hij ziet waar we naar binnen gaan (gelukkig vind hij het ook wel leuk als we hem weer komen halen :D). Toen hij echt een ukkie was vond ik een halve dag al te lang, maar ja je moet wat als werkende moeder. Het is altijd uitstekend gegaan. Hij is echt een gezelligheidsdier en thuis zijn we maar met 3. Als je verder je kind helemaal thuis hebt, dan zou ik inderdaad rustig opbouwen (als dat kan). Maar ik vind 4 dagdelen niet te veel als er ook babys hele dagen naar het kdv gaan.

Straks naar school is 4 tot 4,5 dag. Van niets naar zoveel is wel een grote overgang. Een beetje vooraf wennen aan groepsgebeuren is denk ik wel fijn.

11. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik zou het doen als ik jou was. In die uurtjes kun jij op je gemak je werk thuis doen en daarna heb je de volle aandacht voor je kind. Het bied jou en je kind structuur en overzicht. Vier keer 3,5 uur is helemaal niet teveel voor de meeste kinderen en ze genieten er zelf ook van. Bij mij op mijn werk (kdv) komt het gros vanaf de eerste werkdag van mama vijf dagen in de week van 09.00 tot 18.00 en die hebben het echt wel goed hoor:)

12. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Mijn ventje gaat ook 3 uurtjes, ma t/m wo. En ik ben thuisblijf mama, dus echt nodig is het niet. Hij gaat al sinds vorig jaar en heeft het heel erg naar zijn zin! Elke keer verhalen over wie er waren, wat hij gedaan heeft, wat hij heeft gegeten. Echt leuk :)

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

oops ben nu aan het kijken op de site en er staat op de ochend van half 9 tot half 12 of s 'middags van 1 tot half 4.

kun je kiezen,
    dus minder dan 3 uur per keer

14. Sila24

Sila24 Niet meer actief

fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft, denk dt mijn zoontje het ook wel leuk gaat vinden, anders zitten we maar hele dagen thuis is ook niks aan voor hem hij wilt zijn energie ook kwijt ergens en daar kan hij dan fijn spelen met leeftijdgenootjes

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier heb je de mogelijkheid om ze op te geven voor de psz vanaf 2 jaar.

Met 2 jaar gaan ze 1 ochtend met alle andere 2 jarigen.
    Met 2.5 jaar gaan ze een ochtend en een middag.
    4 dagdelen is hier alleen mogelijk met een indicatie (b.v spraakachterstand).

Zelf zou ik niet met 2 jaar al meteen kiezen voor 4 ochtenden. Ik zou het gewoon opbouwen dan , eerst 2 x, daarna 3 x etc.

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik weet ook nietof het kan 4 dagdelen met 2 jaarmaar ik ga hem sowieso eerst paar maanden 2x inde week daarna 4 x

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier plaatsen ze vanaf 2,5 alleen een ochtend (2,5uur) en middag (2uur) per week. Alleen in het geval van 'achterstand' mag je meer dagdelen afnemen (3 of 4 dan). Vond het voor de oudste die echt gek was op de psz precies goed een ochtend en een middag, bleef er nog genoeg tijd over voor leuke dingen samen of met opa/oma etc. Middelste gaat ook vanaf 2,5, mocht eerder maar was ze nog niet aan toe.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier gaan ze vanaf 2 jaar en dan 3 dagdelen....
    Dat is verplicht...
    Althans weet niet of ze het opbouwen oid...(heb ook nog even de tijd om dat uit te zoeke)

Ik had liever 2 dagdelen gehad maar goed het is niet anders
    En deze psz zit bij de school waar hij heen gaat als hij 4 is..
    Vind dat wel zo fijn dus daarom ook de keus voor deze psz

19. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Onze oudste gaat ook 4 dagdelen naar de psz en hij vindt het geweldig. Hij gaat morgenochtend naar de basisschool om proef te draaien en morgenmiddag gaat hij naar de psz zo kan hij ook alvast wennen aan de basisschool.
    Ik vind het niet zielig. De jongste gaat na de zomervakantie ook 4 dagdelen heen.

20. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Oh, hier mag je vanaf drie jaar kiezen voor twee of vier dagdelen. Maar ik vond drie wel mooi. Toen 'kon dat niet' en zei ik dat ze dan twee keer zou komen. Ze wisten niet hoe snel ze het moesten regelen, haha.

Deel Deze Pagina