vanaf wanneer brood

Discussion in 'Voeding' started by marilouise, Jul 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Hallo vanaf wanneer gingen jullie brood geven aan je kindje? hier op het bureau zei de arts met 7 maanden en de verpleegkundige met 6 maanden mag je gaan proberen met een korstje brood.

Nu was ik bij de kinderarts en die zei dat we daar mee kunnen starten een korstje brood omdat hij al zo goed eet verder, en dat het geen kwaad kan en dan gewoon een broodje zonder korstje enz. nu heb ik van de week een paar keer een korstje brood gegeven en daar moet hij niets van weten, nu sinds 2 dagen probeer ik het met gewoon stukjes brood met een beetje boter ( ja gewoon halvarine) en dit vindt hij lekker maar ik dacht stop na 2 stukjes maar was het huilen hij wil meer vandaag weer, maar wat deden jullie erop wil niet gelijk beginnen met zoetigheid en banaan kriijgt hij niet ( persoonlijke redenen) mijn schoonmoeder ging hem stukjes brood met jam zitten geven gisteren ja dat vond hij lekker ja dat snap ik maar ik heb liever dat hij iets hartigs eet. vond ze raar

misschien komt het ook doordat mijn man een enorme zoetekauw is en alles wat hartig is lust hij niet ( van huis uit )

Maar hij eet al volwaardig groente en fruit eerder mee gestart op advies artsen dus was kan ik het beste doen.?

liefs

2. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben met 6 maanden een korstje brood gaan geven, omdat mijn ervaring was dat sommige kindjes er even aan moeten wennen. Maar meisje vond het heerlijk en een week later kreeg ze een besmeerde boterham. Met beleg ook, alleen boter vind ik zielig, ik eet zelf ook niet alleen brood met boter.;) Ik pakte sandwichspread, jam, appelstroop of heel af en toe smeerworst. Ik snap dat je hartig beleg gezond vind, maar het is niet zo gezond als je denkt soms. In smeerkaas zit megaveel zout en in smeerworst zit gewoon afvalvlees en daar mogen ze maar 1 tot 2 boterhammen per week mee. Ik koos dus voor sandwichspread, (naast kipfilet het meest gezonde belg wat er is) of roosviceejam (zonder suiker of zoetstoffen) en stroop (is goed voor het ijzer).

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mijn zoontje at ook altijd alles met gemak en met 6 maanden ben ik begonnen met een korstje brood. Dit ging prima. 2 weken later at hij al een boterham met halvarine. Dit heb ik geloof ik een paar weken gedaan en toen pas gestart met beleg. Ik heb vaak de jam van zonnatura (zonder toegevoegde suikers) in meerdere smaken en verder appelstroop of philadelphia zuivelspread. Smeerkaas heel af en toe (wel de eru kids variant met minder zout) en heel soms smeerworst.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ben met 6,5 maand begonnen. Hij had nog redelijk veel behoefte aan opvolgmelk, en dat konden we zo minderen.
    We hebben direct een gewone boterham gepakt, boter erop (smeer-margarine) en in kleine stukje van 1-bij-1 cm gesneden.

Ik geloof dat hij op dag 1 een halve boterham heeft gehad, en dag 2 al bijna een hele. Hij vond het gewoon lekker, en at het na een paar dagen ook gewoon zelf :)

Ik denk dat we na 2 weken ook langzaam broodbeleg zijn gaan toevoegen (smeerkaas, jam, appelstroop)

5. marilouise

ik heb wel vandfaag maar even de kinder smeerworst en kinder smeerkaas in huis gehaald, ik vindt het niet erg om hem wat zoeters te geven maar ik wil gewoon niet zoals mijn schoonmoeder deed van die megazoete foute jam geven lijkt me ook niet bevordelijk voor m\zijn gebitje wat er nu keihard doorheen komt meneer heeft inmiddels al 7 tanden dus.

maar zonnatura is dus een verantwoorde jam?? bij ons de supermarkt heeft niet zoveel op kindergebied maar wel zonnatura heb ik zien staan, en sandwichspread welke kan ik dan het beste nemen, ik ga het gewoon proberen hoe het gaat de korstjes werkt (( de hond vindt het wel leuk is niet weg te krijgen bij de kinderstoel))

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Boter is een prima broodbeleg! Of eventueel margarine, maar halvarine daar zit haast niks in!

Sandwichspread zit vol kunstmatige troep en hulpstoffen en ook als staat er "kinder" op; smeerkaas en smeerworst is veel te zout en smeerkaas bevat ongezonde smeltzouten en smeerworst orgaanvlees...

Appelstroop en ongezouten notenpasta (bij de biowinkel) is heel gezond.
    Je kan ook mango of avocado op brood doen.

Mijn zoontje eet al 8 maanden volkorenbrood en het liefst alleen met een beetje boter.

7. marilouise

notenpasta mag hij niet ik heb zelf een levensgevaarlijke notenallergie, dus zijn eten bestaat uit helemaal notenvrij. dit gaan we ook niet proberen voorlopig, ikzelf stik letterlijk als ik noten eet.

appelstroop vindt ik gewoon te zoet. lijkt me ook niet fijn plakt als de pest, en mango en advocado zijn de enige vruchten die hij niet lust spuugt hij uit. verder eet hij alles maar ook baby sap waar mango in zit drinkt hij geen slok van.

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Julia kreeg met 6 maanden een korstje, en een paar weken later gewoon aan tafel met een vorkje. Ze heeft tot voor kort alleen maar brood met boter gegeten, al die smaakjes vond ze niks. Kan prima!

Enneh, hou vast aan je eigen mening hoor! Als jij iets wel/niet wilt, dan kan jan en alleman daar wat van vinden, maar jij bent z'n mama! Anders word je zelf ook erg gefrustreerd. Met jam zou ik ook niet beginnen, daar zit veel suiker in. Wat dacht je van leverworst, smeerkaas, clowntjes worst, appelstroop. Dat zijn veel gezondere dingen!

9. tulip

tulip Niet meer actief

;)
    daar denkt de dieetiste van de GGD anders over.

10. zogelukkig

Tsja, dan beter gene notenpasta's geven idd!

Appelstroop is heel gezond hoor, maar ja; misschien hebben anderen nog ideeen!
    Waarom geen banaan trouwens?

11. marilouise

Ik heb zelf luie darmen als ik banaan eet kan ik dagen niet naar de wc, en we hebben een paar keer banaan geprobeerd had het voorgelegd aan de arts en hij zei probeer maar je merkt het snel genoeg maar las het vermengd zit gaat het nog maar als hij puur banaan eet gaat hij allemaal windjes laten en krijgt daar echt last van. Hij kan dan gewoon een volle dag ook niet poepen, dus hij krijgt het wel eens maar altijd maar max 1/3 en dan vermengd met iets anders waar die juist heel goed op doet poepen.

verder mijn notenallergie heeft geen gevolgen voor hem hij hoeft het niet te krijgen en we hoeven hem ook niet als een baby wat mogelijk een allergie ontwikkelt te behandelen. bij mij is de allergie op latere leeftijd ontstaan. pas na de puberteit. maar we hebben in overleg besloten dat we zoiezo het eerste jaar niets geven waar noten in zitten. ( hoeft niet maar stel dat hij het net zo benauwd krijgt hij is nu nog heel klein enz. dus de kinderarts zei al van wacht maar tot die 1 - 1,5 is en probeer dan gewoon een keertje wat maar dan kan die zich ook wat makkelijker uitten en weet je waar het vandaan komt)

12. zogelukkig

Ik vind dit niet echt gezond hoor, Tulip:

Ingrediënten

Witte kool, suiker, azijn, plantaardige olie, wortelen, augurken (bevat versteviger en calciumchloride), maïzena, uien, eigeel, rode paprika, zout, mosterd, mosterdzaad, stabilisatoren (guarpitmeel en xanthangom), specerijen, knoflookextract, kleurstof: riboflavine, kruiden extracten.

Allergieën informatie: bevat eigeel, mosterd- & mosterdzaad.

Groenten "slechts" 42% en voor de rest dus heel veel stoffen die baby's nog niet mogen of niet nodig hebben (suiker, ui), zeker geen baby's waarvan de moeder een ernstige allergie heeft!;)

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    je kunt ook kikkererwtenpasta (houmous) op brood doen. Die tip kreeg ik van een medeforummer. Er zit wel een beetje zout in, maar niet veel.

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    overigens zit daar wel sesam in, maar weet niet hoe allergeen dat is (dacht niet zo, maar wij zijn er pas vorige maand mee gestart dus heb niet heel erg opgelet)

15. zogelukkig

Als je een ernstige notenallergie hebt, mag je ook geen zaden.
    Sesamzaaden maandzaad kan eerder allergische reacties oproepen dan amandelen bijv. die eigenlijk helemaal geen noten zijn.;)

16. tulip

tulip Niet meer actief

dat zij een allergie heeft dat wist ik toen nog niet en bovendien zegt ze zelf dat ze hun zoontje niet hoeven te behandelen als een kind wat mogelijk een allergie kan ontwikkelen.

En zo'n etiket ontleden kan iedereen natuurlijk, ik denk ook dat ik iets anders thuis heb staan dan jij, want ik ben natuurlijk meteen gaan kijken en er staat bij mij iets compleet anders op.

Ts vertelde zelf dat ze eigenlijk geen zoetigheid wil geven en ik heb haar uitgelegd dat smeerkaas en smeerworst ongezond zijn, dan kom je al gauw op dit uit, want veel meer opties zijn er niet. Bovendien ga ik ervan uit dat de GGD kundig genoeg is, aangezien zij dit programma waar ik de cursus van gevolgd heb, promoot in alle kdv's in de buurt.

17. zogelukkig

Kinderen waarvan de ouders een ernstige allergie (notenallergie is zo eentje) of astma hebben moeten zeker het eerste en liever de eerste twee jaar geen allergene voedingsmiddelen krijgen.

Ik heb uiteraard;) niet zo'n potje in huis, dit vond ik op internet. Maar dat er suiker, azijn, ui, paprika, mosterd en eigeel inzit geloof ik wel.
    Je kan zelf ook lekkere frisse komkommerspread maken op basis van een dikke yoghurt.

Ik persoonlijk heb weinig vertrouwen in de GGD/het CB en ben gelukkig al vaak afgegaan op mijn eigen gezonde verstand en moedergevoel.

Hartig broodbeleg: plakje jonge kaas, zachte geitenkaas, hutenkase oid.

18. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    o dan kan de kikkererwtenpasta niet, al is het misschien ook zonder te verkrijgen, en je kunt het ook makkelijk zelf maken.
    Eigenlijk kan alles op brood. Fruit, geprakte worteltjes/broccoli/boontjes, t maakt een kindje vaak niet zoveel uit. Hier gaat er margarine op brood en soms wat sesam/zonnebloempitten/amandelpasta, soms wat geprakt fruit (avocado favoriet) en vaak ook helemaal niets. Een verse boterham met boter vind ik zelf ook een gebakje hoor!

19. zogelukkig

Dat is het ook!;)

20. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    vanaf 6 maanden oefenen met broodkorsten... nu gaat er al een hele boterham in.

Share This Page