Mijn dochter mag over een kleine maand brood eten. Ik bak thuis graag zelf brood. Waar moet ik rekening mee houden als ik brood voor haar ga bakken? Mag zij zuurdesembrood? Soms voeg ik een scheutje olie toe aan het deeg, mag dit voor haar? En heeft iemand een goed recept? Liefst iets dat ook de ouders lusten, dus liever niet geheel zoutloos . Voor de broodbakmachine, maar traditioneel mag eventueel ook. En iemand ervaring met zelf baby-vriendelijke crackers bakken?
Ik heb nooit brood gebakken voor onze dochter. Maar vroeger heb ik wel een paar jaar gehad dat ik al ons brood bakte met de broodbakmachine. Ik denk dat olie geen bezwaar is. De bakker voegt ook wat vet toe. Olie is prima. Let er vooral op dat je gejodeerd zout gebruikt. Iedereen heeft Jodium nodig, maar gevoelsmatig denk ik vooral jonge kinderen die nog geen jodiumvoorraadje in hun lijfje hebben. Jonge kinderen moeten natuurlijk niet te veel zout, maar het brood van de bakker bevat ook zout. Zoutloos hoeft dus niet. Ik heb een - nu ongebruikte - Panasonic bbm. Ik deed geloof ik: 1 tl maat droge gist met een kopje erop. 1,5 tl maat gejodeerd zout evt. 1 tl maat suiker (zonder gaat ook prima, zou ik denk ik weglaten voor een baby) 450 gram meel, waarvan 100 gram sterke witte bloem en de rest volkoren ca. 300 gram water, even opletten. Andere machines kunnen minder water aan dan de Panasonic. Je kunt ook met 280 gram beginnen. 1 el maat olie. Dit op de volkorenstand bakken. Ik zou geen melk(poeder) toevoegen voor het kind een jaar is, hoewel brood van de bakker ook melkbestanddelen zou kunnen bevatten. Ik zou vanavond het recept nog even moeten nakijken, maar ik weet bijna zeker dat dit goed is. Je kunt ook prima je eigen recept aanhouden. Geen pitten en zaden toevoegen het eerste jaar, zeker geen grove of grote. Of zuurdesem mag, weet ik eigenlijk niet. Ik denk van wel.
Dank voor de tips! Fijn dat zuurdesem gewoon kan. Nu nog afwachten of ze het wat vindt. Overigens wordt melk ook al eeuwen gebruikt en dat laat ik toch nog even achterwege. Ik ga bakken!
Ik heb m'n recept nog even gecheckt. Het klopt, maar ik nam 20 gram olijfolie in plaats van 1 el maat. Denk dat het niet veel scheelt. De volgorde van erin doen had ik niet helemaal goed, maar dat zal je zelf wel weten voor jouw machine. Welke machine heb je? Succes! Krijg zelf ook zin om weer te bakken, toevallig stuitte mijn dochter vandaag op de broodbakmachine (kast stond open) en vroeg wat het was.... Eens kijken of ik meel kan vinden hier in huis.
De volgorde kom ik wel uit! Ik heb de Kenwood BM 450. Een poosje terug aangeschaft omdat ik in de weer was met een koemelk-, kippenei- en sojavrij dieet ivm vermoedelijke voedselallergie van m'n dochter en ik op die manier zeker wist dat dit niet in m'n brood zat. Toevallig dat je dochter er net nu weer tegen aan liep Lekker aan de slag. Als je nog goeie ontdekkingen doet, hoor ik 't graag!