schema 10 maanden (3 plakjes brood ok?)

Discussion in 'Voeding' started by Luvv, Jan 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

Potjes onder 1 jaar bevatten overigens GEEN zout en smaakversterkers. In ieder geval geen kunstmatige, wel wordt vaak appel toegevoegd aan groentepotjes om ze wat zoeter te maken. Maar dat vergelijk ik met mensen die een klodder appelmoes over hun eten gooien, ook niet mijn keus.

2. tulip

tulip Niet meer actief

misschien stelde zogelukkig het wat hard in eerste instantie, maar ik snap haar wel. Ik vind een potje ook geen "eten" voor iemand van 10 maanden. (eigenlijk vind ik het helemaal geen eten, maar goed:)) ze hoeven er helemaal niks voor te doen, het is gewoon opslurpen en klaar.
    Juist op die leeftijd het ontdekken van smaken en structuren vind ik heel belangrijk bij het eten. De stukjes aardappel, brocolli of whatever vastpakken met de handjes en proeven en voelen. En door te kauwen de verschillende smaken en structuren leren.

Mijn definitie van een volwaardige maaltijd is dus ook niet, dat er verschillende ingredienten inzitten en dat je buik vol is als je klaar bent, maar dat je met plezier kunt eten en daarmee op die leeftijd van alles ontdekt. Dat is toch heel wat anders dan die prut in potjes. Daarmee vult het buikje, maar dan is het toch wel klaar.

3. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    Nou, nee, het kan niet iets minder dus. Dan had ik dat wel gedaan.

Mgoed, deze topic is verder helemaal niet opgestart om potjesvoeding te bespreken volgens mij. Ieder heeft dr toch zn eigen mening over en het levert altijd dezelfde discussies op.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik ben het helemaal met jou eens (en in deze ook met zg), maar in deze topic werd gesproken over de 'volwaarde maaltijd' in de contest hoeveel melk je dan nog erbij zou moeten geven, dus welke hoeveelheid het kindje binnen krijgt met de 'maaltijd'.

Zoals ik het hier om de haverklap lees is dat kindjes die met 10 maanden nog alleen maar proeven, ruiken, likken en wat happen, nog volop melk krijgen, juist omdat die vaste voeding GEEN volwaardige maaltijd is (qua hoeveelheid).
    Linda kreeg van CB het advies om 300cc melk te geven ALS de kindjes 3 'volwaardige' maaltijden eten. Ik denk niet dat CB daarmee bedoelt dat 300cc melk voldoende is als het kind aan een stronkje broccoli heeft geproefd.

Dat is even om on-topic te blijven.

Ps: om de bovenstaande reden hebben ze hier tot 1 jaar nog 500cc melk gehad. Brood ging heel snel super goed, fruit ook wel (toen nog 1 stuk) maar het warme eten nog niet helemaal qua hoeveelheid om melk volwaardig te kunnen vervangen.

5. tulip

tulip Niet meer actief

ja adi, dat is waar. De strekking was idd of ze voldoende melk gaf erbij. Ik heb de rest eigenlijk maar vluchtig gelezen, maar dit viel mij op en daar reageerde ik op.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

volgens mij is dit een discussie over een volwaardige maaltijd als term... In eetjargon is een volwaardige maaltijd een maaltijd die uitgebalanceerd vitamines, mineralen, vezels etc bevat. Een potje kan dit ook bevatten. Ik kan me goed voorstellen dat niet bij iedereen in het jargon een potje een volwaardige maaltijd is. Bij mij ook niet. Mijn dochter is 8 maanden en ik geef haar af en toe een potje (omdat ik het fijn vind dat zij ze wel kan eten in tegenstelling tot haar broertje wat weer soms zeer onhandig was). Maar ik geef wel 12+ potjes inmiddels.. daar zit tenminste nog iets in om op te kauwen dan komt het voor mij iets meer in de buurt van een volwaardige maaltijd.

Het is maar wat je referentiekader is. Voor iemand die het moeilijk vindt om gevarieerd te koken voor haar kleintje, kunnen potjes een uitkomst zijn JUIST om een volwaardige maaltijd te geven.

Ik ben het trouwens niet eens dat ALLE potjes hetzelfde smaken (wel veel). De mama's favorietjes, à la carte en stoomschoteltjes bevatten behoorlijk wat smaak en sommige zijn zelfs best lekker.

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Ik heb dat advies gekregen;)

@ Zogelukkig: Helder en duidelijk antwoord. Ben het voor een groot deel met je eens, maar er zijn ook zat mensen die het lastig vinden om aangepast te koken, onzeker zijn etc. en dan zijn potjes een uitkomst.
    Ook ik vind het met vers lastig daar ik niet dagelijks volgens de schijf van 5 kook, en mijn groenten kook ik ook nog wel eens kapot:)

Zelf vind ik niet alle potjes hetzelfde smaken. Hier en daar zitten er best smaakt verschillen in, en herken ik de smaken wel.

Ik denk dat iedereen naar zijn/haar kind moet kijken wat zijn/haar kind aangeeft.

Even een gedachten kronkel van mij: Blijf het soms wel raar vinden: tot 1 jaar is het vaak proeven, geen zout, pakjes etc en bestaat het hoofddeel uit melk (BV of KV) en dan na 1 jaar, word alles in "1x los gelaten" en word verwacht dat ze alles en voldoende eten. Dit terwijl ik vaak lees dat het geëmmer met eten dan juist gaat beginnen. Daar bedoel ik mee: Niet willen en weigeren om te eten.

8. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, ja ik denk dat het ook is hoe je er zelf mee omgaat, voor ons meisje is er haast niks verandert wat dat betreft.
    Ik vond voor de eerste verjaardag ook de bijvoeding al belangrijk. Ze heeft sowieso altijd met ons meegegeten, sommige gerechten babyproof gemaakt, maar zout toevoegen deed ik voor onszelf ook al niet.
    Maar hoeveelheden eten deed ze toen al. Met een maand of 8 at ze echt een bord(je) avondeten. Hier dus niet alleen proeven tot 1 jaar. Ze heeft op een aantal scherpe en hete dingen na ook al bijna alles gegeten voor ze 1 jaar was. Dus qua soorten eten is er voor haar helemaal niks verandert. Ze is nog wel meer gaan eten in de tussentijd. Vooral tussen 1 en 2 jaar. Nu ze 2 jaar geweest is eet ze nog steeds goed (een bordje vol) maar wel wat minder dan het afgelopen jaar, ze heeft nu gewoon minder nodig. Dan schepte ze bijna elke avond 2 keer op.:) Maar ja met 2 jaar 83 cm en 10,8 kilo, mag dat ook wel. :D

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maar volgens mij zit hier de misvatting... Je moet het anders zien. Van 6 maanden tot 1 jaar heb je de gelegenheid om je kindje te leren eten. Het is tot 1 jaar (maar OOK daarna) onverstandig om zout toe te voegen aan eten of producten met veel zout erin (prefab: pakjes). Omdat heeeeeel veel mensen behoorlijk wat zout eten, is het maar heel makkelijk gemaakt: tot 1 jaar GEEN zout toevoegen.

Als het niet lukt om met 1 jaar alles en drie volwaardige (what ever this may be :D) te eten dan trek je er nog wat langer voor uit. Mijn zoontje was met 9 maanden al zover (ik voegde dan nog steeds geen zout toe, hij kreeg geen honing en geen rauw vlees). Zijn melkvoedingen waren er echt nog een beetje voor spek en bonen bij (om maar in voedingstermen te blijven). Mijn dochter zie ik dit nog niet doen binnen een maand. Ze eet goed maar nog te grillig!

Het geëmmer met eten gaat niet over eten maar om macht. Bijna alle kinderen maken periodes door dat zij 'moeilijk' doen over eten. Dit heeft meestal niets met eten te maken maar met het ontdekken van hun eigen ik. Wel of niet eten is één van de weinige machtsmiddelen die een kind echt tot beschikking staan.

Of je kindje lang of kort over het leren eten doet is niet zo belangrijk behalve wanneer het niet de kans krijgt om te leren eten (bijvoorbeeld door niet te leren kauwen of te leren drinken (zonder speen))... Ieder kind is anders.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij noemden in het begin de bijvoeding proevertijtjes omdat het niet om een afgemeten bord eten ging. Met een paar kleine uitzonderingen ivm darmproblemen at ons zoontje al vanaf 6 maanden wat wij ook aten en dat was veel meer dan hij nu eet, dus het woord proeven sloeg niet op de hoeveelheid eten.
    Wij aten eigenlijk altijd al "babyproof", dat was met 6 maanden zo en nu nog steeds; wij geven nog steeds geen zout, verder eet onze zoon met de pot mee.
    Als hij eet. Soms kan hij niet eten, maar dan zit hij wel gezellig met ons aan tafel.

11. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

Jul 26, 2009
    1,679
    0
    36
    Female
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Onze dochter is 10,5 maand en best een kleintje. 73 cm en 8050 gram.

Haar schema:
    7.30 Fles 150 cc + rijstebloem
    10.00 Heel potje fruit
    11.30 Fles 150 + rijstebloem
    13.00 1 á 2 boterhammen, dun belegd
    15.00 Sap (diksap, roosvicee aangelengd) met koekje
    17.00 Avondeten (aard. of rijst/groente/vlees of vis)
    19.00 Fles 180 cc + rijstebloem

Ik ben wel benieuwd naar julie schema's dus ik blijf lekker meelezen!! Ze doet het hier goed op, maar als pas-mama heb je soms toch onzekerheids-aanvallen hé :p
    Liefs Laar

Share This Page