geen avondeten

Discussion in 'Voeding' started by trotsemama27, May 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

Dec 12, 2007
    151
    0
    0
    Hallo....

Wij hebben een zoontje van 16 maanden, boterhammen eten gaat heel goed, fruit ook wel en zijn tussendoortje bv een koekje gaat ook goed, alleen het avonde eten is sinds een korte tijd een probleem. Eerst at hij alles wat wij hem voorschotelde, maar nu wil hij eigenlijk alleen maar spinazie eten, maakt niet uit wat voor vlees er dan bij zit als er maar spinazie bij zit. Ander eten wat wij hem steeds aanbieden, eet hij niet, word dan boos of gaat huilen. Ik weet niet zo goed wat we hier mee aan moeten, ik wil hem ook geen brood geven als compensatie want ik weet zeker dat hij dit wel zal gaan eten, maar dan eet hij straks helemaal geen groetne meer. Wat moet ik hier nou mee? Zijn er mensen met ervaringen en tips? Gaat deze fase ook weer over? Hoe moet je hier bij handelen? Boos worden of juist negeren? Ik heb wel eens gehoord dat boos worden niet helpt dus dat doe ik dan ook niet maar mijn man en ik weten niet zo goed wat we hier mee aan moeten, je wil toch dat hij groente binnen krijgt enzo.
    Hopelijk kan iemand mij hier wat mee helpen.
    Groetjes Trotse mama

2. KaChris

KaChris Niet meer actief

Hallo,

Onze schat Thijmen is nu ook 16 maanden en heeft dit ook een periode gehad..ik ben er niet boos om geworden en heb hem de happen die hij wij wilde laten eten en wilde hij niet meer, dan zei ik toch nog tegen hem 'goed zo'...Thijmen wil graag met de pot mee-eten en soms kan dit niet..wanneer ik hem dan wat anders geef, doe ik dit voordat wij eten en dan laat ik voor hem een klein aardappeltje apart die we dan geven als wij eten...het gaat nu weer heel goed..ze eten waar ze zin aan hebben en ik merkte aan Thijmen dat hij ook de dingen die hij niet zo lekker vindt nu wel weer eet, soms maar 5 of 6 hapjes, maar ze eten wel als ze echt honger hebben hoor!

Ik zou me er niet heel druk om maken...zeker niet elke dag spinazie geven ivm de hoeveelheid ijzer..probeer gewoon om hem zo normaal mogelijk mee te laten eten en wij je ook al zei..ik zou geen boterham geven in plaats van...
    Mocht het een week doorgaan, ja, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is bij Thijmen nooit het geval geweest....

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt....

Groetjes Karin

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    mijn zoontje is bijna even oud. wij hebben zo nu en dan zulke dagen ertussen zitten, wat wij altijd doen, hij eet iedere dag wat wij ook eten. wil hij niks eten, dan krijgt hij niks! (en dan word hij meestal heeeel erg driftig) uiteindelijk wil hij dan vaak alsnog wel eten (wijst opeens en roept dan 'DIE!'), of er gaat echt geen hap in, dan krijgt hij ook echt geen alternatief. Of het dé manier is weet ik niet, maar ik weet wel dat het bij onze zoon zo werkt dat als we hem iets geven wat hij wel lekker vind, hij ons dagelijks gaat bespelen net zo lang tot hij het lekkere krijgt.
    in periodes dat hij slecht eet, eten we wel wat vaker wat hij lekker vind (dus bijv. iedere week, hooguit 2x in de week de groente die hij lekker vind) maar we blijven op andere dagen ook steeds weer vanalles geven wat hij 'niet lust'.
    boos worden zou ik niet doen, hierdoor krijg je een hele vervelende sfeer rondom eten, en het zal hem vermoedelijk niet beter doen eten (en zo wel, dan is het vast niet de bedoeling dat hij dat doet uit angst voor boosheid van z'n papa en mama)
    ik weet niet of je zoontje nog een laatste fles krijgt oid? mijn zoontje nog wel, en het is wel zo dat als hij normaal bijv. 120ml voeding krijgt, of een flesje ranja als hij heel goed warm gegeten heeft, dat we hem dan bijv. even een wat zwaardere fles geven omdat hij natuurlijk wel de nacht door moet slapen :p
    ik denk dat het vanzelf weer over gaat als je consequent blijft aanbieden wat jullie ook eten en negeert als hij niet wil. pas als ze heel erg gaan afvallen is er echt reden tot zorg.
    hier is het overigens wel eens zo dat als hij z'n papa erg gemist heeft, hij van mij geen hap eten wil, terwijl als hij dan van papa's bord exact hetzelfde krijgt, hij het opeens heel trots opeet! zo zijn er ook wel eens dagen dat hij niks van een vork of lepel wil eten, maar wel zelf wil eten met zn handjes. als het enigzins mogelijk is qua soort warm eten, dan geven we hem de vrijheid dit te doen.
    we zijn eigenlijk met vrijwel alles altijd heel erg bezig met positief reageren als hij iets goed doet, de 'goedzo!'s' en 'wat ben jij een grote jongen!' komen hier heel vaak op een dag voorbij, hij straalt vaak helemaal als je dat zegt (en andersom proberen we te voorkomen dat we teveel negatieve reacties geven, al is dit soms wel moeilijk)

Share This Page