Hallo allemaal, Mijn dochter was een Rapley-baby, maar niet 100%. Sommige dingen kreeg ze wel als puree, bijv. gepureerde aubergine of grove zelfgemaakte appelmoes zonder suiker. Dit hielp haar om beter Rapley te eten. Ik ben met haar ook niet begonnen met Rapley, pas na een paar weekjes ben ik overgeschakeld. Nu is mijn zoontje bijna 6 maanden. Hoe begin je (ook al weer?) met Rapley? Groente of fruit eerst? Eén soort tegelijk 3 dagen achtereen (dat raden ze normaal aan bij de eerste hapjes) of een keuze uit meerdere soorten? Ik heb vandaag gekookte wortel en broccoli aangeboden, maar geen interesse, hij pakte het alleen vast als wij het aangaven. Ik had ook niet verwacht dat hij wat zou eten, maar wel dat hij ermee zou spelen en het in de mond zou stoppen (net als met speelgoed). Terwijl ik afgelopen dinsdag zag dat hij naar broccoli keek zo van: "Hee, dat zou ik best wel willen pakken". Hoe ging dat bij jullie in het begin? Ik zit heel erg te twijfelen of ik doorga met groente of toch eerst fruit geef.
Ik heb gewoon beide gegeven. Nou, ja eerste 2 dagen alleen groente, maar al gauw fruit erbij. Fruit is ook zo makkelijk. Je kan het makkelijk meenemen en het is zo bij de hand zonder te hoeven koken. Ik hou me niet precies aan 3 dgn per nieuw product. Het ligt eraan hoeveel ik op voorraad heb. Maar wel vaak 2 dgn. Mijn zoontje viel de broccoli zo'n beetje aan toen hij 5 mnd was Hij vind het enorm interessant en kliedert er op los. Ik vind wel dat je geduld moet hebben. Je grijpt al snel in, terwijl je kindje vaak veel meer zelf kan dan je denkt. Toch geef ik groentes na 5 min zelf laten eten, toch geprakt vanaf een lepel tussendoor. Gewoon omdat mijn gevoel me dat zegt. Fruit wel altijd rapley. Heb je het boek van stefan kleintjes?
Ik heb wisselend fruit en groente gegeven. Wel heb ik me in het begin gehouden aan de 3 dagen regel en dat ook een tijdje aangehouden totdat mijn zoontje alle groenten en fruit wat we eten kende en toen ben ik langzaamaan gaan mixen. In het begin ging hij er mee spelen en opeens begon hij erop te sabbelen. Het duurde even voordat hij het bewust ging opeten en wanneer hij niet meer at ging ik het geplet en op die manier verder geven. Ik gaf hem steeds wat grovere stukjes totdat hij uit zichzelf helemaal zelf rapley ging eten en daarna ging het snel.
Ja, ik heb het wel en bij de oudste ook helemaal gelezen. Maar nu weinig lees-fut. Vandaag een banaan geprobeerd. Hij pakte hem niet zelf, maar toen ik hem voorhield, wilde hij er wel aan sabbelen. Hij zoog er behoorlijk wat vanaf (zodat hij uiteindelijk een soort bananenprut in de mond had), maar uiteindelijk kwam het er weer uit. Ik denk wel dat hij het lekker vond. Ik weet het, eigenlijk moet je het alleen voor ze neerleggen en dan maar zien. Maar ik geef het hem wel aan. Als hij het niet eens in de hand neemt, ja. dat schiet lekker op... Bedankt voor jullie reacties allebei!
Komt vanzelf, rustig aan! Sommige kindjes zijn pas enkele weken na hun 6 maanden toe aan bijvoeding. En da's ook niet erg, want je geeft onbeperkt borst (neem ik aan). Dus: blijven aanbieden, hetzelfde eten, samen aan tafel, etc.
Ja, ik weet het, en ik heb ook wel geduld, hoor. Ik weet ook dat het goed komt. Vandaag op kinderdagverblijf weer stukken banaan gekregen, met hetzelfde effect, vertelden ze mij. Ze deden niet moeilijk over stukken, dat kwam wel meer voor, vertelde de leidster. Hij krijgt gewoon morgen weer een banaantje. De smaak bevalt hem wel, dus we gaan nog even door. Edit: ja, onbeperkt borst, hoor!
Ik geef het ook wel eens aan hoor. Of hou het voor hem vast als het hem wat minder goed lukt. Glibberige mango bijv. of peer.
Afdeppen met keukenpapier! Ik heb echt nooit iets aangegeven; een kind gaat eten zodra het dat kan. En bekijken, door de handen nemene en sabbelen hoort ook bij Rapley.
Ik ben niet begonnen, mijn dochter is begonnen. Het punt van Rapley is je kind de leiding geven over de gehele introductie van het eten. Dus ik liet haar 's avonds op schoot aan tafel zitten en dan mocht zij pakken wat ze wilde proberen. En dat was echt niet 3 dagen achter elkaar hetzelfde.