14 maanden koemelkallergie? eliminatie-provocatie-test....info gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juffie roos, 15 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ons zoontje van nu ruim 14 mnd rommelt al vanaf zijn geboorte met zijn buikje... (moeite met poepen, winderig, slecht slapen enz...)De eerste maanden hoort het er gewoon bij, toen we met 5 mnd met vaste voeding startten, was het weer drama-> uitgesteld naar 6 mnd, toen dachten we dat het een kwestie van wennen was. Na een maand of 2 begonnen met lactulose, dat uiteindelijk afgebouwd. Hij bleef rommelen maar het leek beter te gaan, al reageerde hij wel als we iets nieuws introduceerden. Terug van vakantie (rond dat hij een jaar was) leek het weer te verslechteren...

Na 14 mnd nog steeds vaak 's nachts eruit te moeten en elke ochtend om 5 uur de ochtend te moeten beginnen, waren we het wel een beetje 'zat'...we wilden gewoon graag weten of er iets medisch is.
    Kijk, 5 uur is geen tijd om de ochtend te beginnen en ik ben echt geen tegenstander van even laten huilen, maar als hij zich echt niet lekker voelt, ga ik dat gewoon niet doen. Als hij 's nachts wakker werd, was hij ook vaak aan het winden en voelde je gewoon een hard buikje...als hij dan gepoept had, ging het beter. Zijn ook 2 keer bij osteopaat geweest en dat hielp 2 dagen maar daarna begon het weer van vooraf aan....de oorzaak moet natuurlijk weggenomen worden...
    Verwijzing gevraagd van kinderarts maar huisarts wilde eerst graag de koemelk-eliminatie-provocatie-test doen met ons.

2 weken moeten we de koemelk weglaten en daarna weer introduceren was de 'opdracht'....er werd verder geen informatie gegeven over eventuele vervanging dus ik heb alle melk weggelaten-> bordje pap in de ochtend werd een broodje, bekertje melk in de middag werd thee en de avondfles werd lauw water. Wel gaf ik hem na het avondeten een soja-toetje omdat ik het min of meer zielig vond dat zijn grote broer wel een toetje kreeg en hij niet...soja kan toch geen kwaad dacht ik.
    Eigenlijk ging het een volle week super! hij was veel rustiger in de nacht, (voorheen werd hij al wakker als ik zijn dekentje over hem heen deed) en sliep gewoon de hele nacht door tot 6! voor ons echt super:))
    Hij poepte ook echt 3 keer per dag dus waren echt blij. Ook zijn loopneus verdween na 2 dagen en meneer voelde zich echt beter (en wij ook)...na ongeveer een weekje werd het opeens weer minder...toen las ik toevallig op internet dat soja ook soms allergische reactie kon geven....Raar dat mij dat niet verteld werd....toen ook maar weggelaten...nu krijg hij dus helemaal geen melkproducten en na de warme hap een knijpfruitje...

We zijn nu zo'n 12 dagen onderweg met het weglaten van de melk en sinds een aantal dagen gaat het weer minder....hij poept 'nog maar' 1 keer per dag en wordt weer om 5 uur wakker...weer winderig enzo....
    Een vriendin van mij (haar dochtertje heeft ook koemelk-allergie) gaf aan dat dit vaker voorkomt....dat de 1e week heel goed gaat en dat de kindjes daarna soort van 'terugval' krijgen....
    Ik ben echt blanco wat betreft koemelk-allergie dus ben echt op zoek naar info van ervaringsdeskundigen....
    Begin alweer lichtelijk in paniek te schieten omdat het nu weer minder gaat....wil gewoon graag weten wat er met ons mannetje is en waar hij last van heeft....stel dat het toch geen koemelk is?....vind het gewoon lastig...

Dusssss ervaringsdeskundigen gezocht!!!

2. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Niet iedereen met een koemelk allergie of lactose intolerantie (let op, dit is NIET hetzelfde) heeft een soja allergie. Het KAN goed gaan.

Ik zou zelf een maand elimineren, bij ons zagen wij al wel vrij snel verschil, maar het grote verschil kwam pas na 2 weken. Mijn jongste had in zijn eerste jaar een koemelk- en soja allergie. Kon ook niet tegen ei.

Heb je ook gekeken of er niet melk of sojabloem in het brood zit? En boter, bak en braad zit ook niks? En in heel veel vleeswaren zit melk. Je kan als toetje ook kokosyoghurt geven of zelf griesmeelpudding of rijstdessert met plantaardige melk maken. Heb je eventueel ook ei geschrapt?

Heeft hij ook last van het maar 1 keer per dag poepen? Mijn zoon laat ook nog wel winden, maar ze stinken echt niet. Dat was toen hij koemelkallergie had en dus ook koemelk op had echt wel anders. Leek wel of hij rotte eieren op had.

Er is op Facebook ook een groep voor koemelkallergie.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Laat je alleen de 'grote' zuivelproducten, of let je op alles? Melk en yoghurt en pap laten is makkelijk, maar ook in beleg, brood, koeken etc zit melk. Let je daar ook op? Veel kans dat de initiële verbetering namelijk kwam omdat het lichaam van je zoontje 'blij' was dat het die grote hoeveelheden koemelkeiwit niet meer te verwerken kreeg, maar dat het nadien toch weer begon te reageren op de kleinere sporen in andere producten.

Ik denk dat je best contact opneemt met een kinderdiëtist om een goed plan op te starten. Want je kan ook niet zomaar zuivel schrappen, je kindje heeft vervangers nodig.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe trouw ben je met koemelkvrij?

Echt koemelkvrij betekent letten op brood (geen broodverbeteraar), broodbeleg, maar ook vrijwel alle pakjes/zakjes etc weg laten. Koekjes zit vaak koemelk in.

Ik ben rond die leeftijd bij de jongste op eigen initiatief koemelkvrij gaan geven, maar had de ervaring met mijn oudste. Ik gaf wel soja en daardoor volgde de 2e allergie. En soja vrij vond ik veel lastiger.

Elke wijziging staat minimaal 2 weken voor. Vaak krijgen babys als eerste bijvoorbeeld pepti en dat is niet koemelk vrij. Dan gebeurd het vaker dat ze een terugslag krijgen omdat ze dus wel kea hebben. Als je nu volledig koemelkvrij eet kan de terugslag gewenning betekenen, dus geen allergie of juist ook andere allergie erbij.

Voor een paar weken is het niet direct nodig om een dietiste te zoeken, voor langer dieet wel.

5. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Hij eet wel 4 sneetjes brood per dag dus daar ga ik me inderdaad eens in verdiepen...en eigenlijk heb ik voornamelijk de flessen weggelaten...ben me wel iets gaan verdiepen in de rest en hij krijg qua tussendoortjes bijv echt dingetjes zonder koemelk zoals lange vingers of ontbijtkoek.

Hij heeft idd wel echt last van het 1 keer per dag poepen.. je ziet gewoon dat hij niet lekker in zijn vel zit, hangerig, huilerig totdat hij een grote wind heeft gelaten of gepoept heeft.

Ik heb me gelijk aangemeld voor de Facebookgroep, thanks!

6. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    nou dat zou idd kunnen....heb alleen de 'grote' zuivelproducten in eerste instantie weggelaten en gelet op de tussendoortjes maar verder me niet echt verdiept....in de 4 sneetjes brood die hij per dag at, kan natuurlijk ook melk zitten dus dat wordt mijn volgende stap, incl het beleg.

Goede tip!

7. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik zou vragen om een doorverwijzing naar een diëtiste. zij kunnen je helpen met de juiste keuzes maken en ervoor zorgen dat je kindje wel de juiste vitamines binnen krijgt.

Mijn dochter heeft Kea maar krijgt een huidreactie en moet ervan spugen. Bij provocatie is dan ook duidelijk aan te wijzen wanneer en bij hoeveel ze reageert.

Deel Deze Pagina