Voeden op verzoek wordt echt lastig met T. Als ik hem nl 210 zou aanbieden (wat ik niet doe) gaat het ook op. Het is een kindje met een sterke zuigbehoefte dus hij drinkt door tot het leeg is. En heeft er daarna enorm last van met krampen en spugen. We hebben nu 4x 160/5,3 en 1x 180/6. Maar sinds we dat geven lijkt hij weer enorme krampen te hebben. Erg overstrekken en huilen.
Je kunt beter hele schepjes geven zodat je zeker weet dat de verhouding goed is.. 150/5 of 180/6. Als je een hoeveelheid er tussenin wil geven kun je beter 180/6 even en dan wat weggieten zodat je de juiste hoeveelheid hebt. Wel wat meer verspilling.. Mijn zoontje had ook reflux, maar zat toch met ruim 3 maanden op 180/6. Ik ben ook aan het knoeien geweest qua tijden en hoeveelheden. Maar op verzoek, niet wakker maken, werkte het beste. Ophogen deed ik steeds per 10cc en steeds 2 dagen dezelfde hoeveelheid. Langzaam aan dus.. Hij dronk toen 4x 180/6 en tussendoor 1x 60/2. 4x 180 was net te weinig en 5x te veel. Zo ging het goed. Hij sliep van 20u tot 7u. 7 - 10 (60) - 12 - 16 - 20 waren ongeveer de tijden. Zl woog met 4 maanden 6,5kg.
Inmiddels 5x 180/6 maar meneer protesteert nog bij het einde van de fles. Vraag me af of het niet pijn van reflux is ipv nog honger. Na 180cc (in >15min) kàn hij geen trek meer hebben. Aan de andere kant... 4h redden we vaak nog steeds niet.
Kan een kindje met gevoelige darmen spuitluiers krijgen bij het ophogen van de flessen? We zijn recent van 130 naar 150 naar 160 en nu naar 180cc gegaan. Dit in ongeveer 2 weken. Is natuurlijk wel snel maar ons zoontje leek steeds meer honger te hebben. Nu had hij vorige week in ene 2 dagen 2 spuitluiers. Toen 2 dagen geen ontlasting, 1 dag een dubbel volle luier, maar vandaag na zijn normale luier in de ochtend 's middags een enorme spuitluier. Met onverteerde melk erin. Vind het gek dat hij niet elke dag gekke ontlasting heeft. Hij heeft geen koorts. Wel veel buikpijn lijkt het. Zou het kunnen dat een milde kma nu tot uiting komt omdat we een stuk meer melk geven? Maar zou je dan ook niet elke dag spuitluiers verwachten?
Buiten de spuitluiers weer behoorlijk spugen/reflux ook. Lijkt erop dat 180cc teveel is voor zijn lijfje. Maar hij lijkt na 150cc nog honger te hebben. Aan de andere kant twijfel ik erg aan zijn honger signalen. Hij sabbelt enrom op zijn handje en is onrustig. Maar kunnen zoveel andere dingen dan honger zijn. Pfffff, weet niet wat ik ermee aan moet.
Heeft hij een speentje? Hier dronk hij ook altijd alles schoon op, maar kon er daarna toch wel flink last van krijgen en gaan spugen. Vandaar dat ik ook niet geloof dat kinderen zichzelf niet kunnen 'overdrinken'. Mijn zoontje had wat dat betreft ook echt geen rem. Maar ik gaf hem wat hij 'mocht' en daarna nog een poosje z'n speen terwijl hij bij mij lag uit te buiken. Als hij echt honger had dan spoog hij dat speentje uit en ging hard huilen, dat was voor mij het enige echte teken dat hij echt nog honger had. En bij reflux liever elke 3 uur 150cc geven dan 180cc waar hij dan zo'n last van krijgt.
Mee eens, maar dan heeft hij nooit de kans overdag om een goede tuk van 2-2,5h te maken. En dat heeft ie echt nodig volgens mij.
Waarom niet dan? Slaapt hij dan korter met 150cc? Om de 3 uur noemde ik meer als voorbeeld. Ik zou echt proberen het los te laten en de hoeveelheid te geven die je kindje aan kan. Als hij dan een keer 2 of 3 uur slaapt dan laat je 'm lekker slapen met een max. van bv. 4-4,5 uur tussen een voeding. Zoontje sliep hier erg moeizaam, dus ik had dit 'probleem' meestal niet, maar als hij dan een keer sliep was er geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om 'm wakker te maken. En daarbij hoor ik ook wel eens van kinderen die in de ochtend wat vaker drinken, bv. om de 2,5-3uur en die dan in de middag een lange tuk doen van 3-4 uur. Probeer is een paar dagen helemaal met je kindje mee te gaan, wie weet ontdek je er een bepaald ritme in.