schema 2 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by takhen, Jul 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Vaste momenten is gewoon beter voor het gebit van je kindje.

2. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o drinken krijgt mijn dochter gewoon wanneer ze wilt. Ze komt zelf wel met haar beker naar me toe en zegt dat ze dorst heeft.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

schema:

07.00/07.30: brinta pap
    10.00: fruit
    1100/11.30: slapen
    13.00/13.30 wakker
    brood
    drinken
    fruit
    tussendoortje
    18.00
    avondeten.
    soms toetje maar dat lust hij niet echt
    18.30: baden
    19.00
    beker melk
    tandjes poesten
    boekje lezen
    19.30 naar bed

tussendoortjes:(niet allles op 1 dag hoor...hij krijgt elke dag 1 van deze tussendoortjes en als hij mazzal heeft krijgt hij een happymeal ipv de lunch)
    gedroogd fruit
    rozijntjes
    chipje
    ijsje
    popcorn
    soms wilt hij soep
    cracker
    soepstengel

4. lennylenn

drinken...krijgt hij de hele dag door.

ook eet hij al tussendoortje erg graag plakjes worst of kaas

5. lennylenn

dus als je kind om 14.00 om drinken vraagt.zeg jij nee liefje daar is het nog te vroeg voor..nog even een uurtje volhouden?
    je kan toch ook water geven?

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter slaapt van 19:30 tot 07:00 uur en doet tussen de middag nog een dutje. Ze is nu ruim 2,5 maar een paar maanden geleden wilde ze niet meer slapen tussen de middag, nu heeft ze er ineens weer behoefte aan. Ze slaapt dan zo'n 2 uur.
    Wat eten betreft eet ze met ons mee, al ik een tussendoortje neem, krijgt zij ook een tussendoortje.

7. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

nou dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord:(:( dus als jij dorst hebt kijk je ook op de klok? als het dan nog geen tijd is wacht je dan ook met iets te drinken omdat het zogenaamd slecht is voor je gebit???????????

kom nou zeg,met jou kind heb ik nu al medelijden:( kan je kind nog van geluk spreken dat we hier geen tropische temperaturen hebben anders was ze al wel verdorst;)

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Rustig, rustig dames! ;)

Ieder kind is anders, iedere moeder is anders. Mijn dochter krijgt ook de hele dag door een beker met drinken (water meestal) en bij het eten juist weer vaste momenten (melk) maar kan me prima voorstellen dat andere moeders het anders doen, daar hoef ik niet het arsenaal aan :(, :$ en :(:x;) open te trekken...

9. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    Ik weet niet wat ik lees. Op gezette tijden drinken? Drinken moet altijd binnen bereik zijn. En hoe slecht is water voor het gebit?

Sorry, ik zal een verschrikkelijk slechte moeder worden maar ik vrees dat ik EN geen schema er op na ga houden EN mijn kind gewoon straks te drinken krijgt als het daarom vraagt.

Schema's zijn aan mij niet besteed :D. Ben ook niet met schema's opgevoed zover ik me kan herinneren. En ik ben er toch niet slechter van geworden.

Je kunt ook gewoon nog dingen op gevoel doen. Het is in dit land soms echt doorgeschoten. Hoe slecht de opvoeding dan wel niet is in landen als Turkije, Spanje, Griekenland etc. etc. :D.

Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt hoor. Maar mijn ding is het niet.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Shadowstep, niet om lullig te doen hoor, maar toen ik nog geen kinderen had dacht ik precies zoals jij. Ben daar wel even van terug gekomen. Niet dat alles op de minuut gepland moet worden, en dat wordt ook niet bedoeld door TS als ze het over een schema heeft en ook niet door een heleboel anderen hier, zeker niet door mij. Maar je zal zien dat er nog een boel variatiemogelijkheden zijn als kinderen die inderdaad te veel drinken, kinderen die heel goed gedijen bij een aantal vaste ijkpunten op een dag wat betreft handeling en soms ook wat betreft tijd en dus compleet overstuur raken als er teveel prikkels of verandeirngen zijn, enz.

Overigens denk ik dat in andere landen óók 'schema's' worden gehanteerd, alleen met andere tijden dan hier. Moest jij vroeger niet om een bepaalde tijd naar bed? Dat hoort er ook bij, bij het concept 'schema'... Niet te letterlijk nemen dus.

11. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    Als je het niet erg vindt dan ga ik wel uit van het feit dat ik erg op mijn moeder lijk. Ik durf er over een paar jaar nog wel een keer over te praten. Geen schema's voor mij en kinderen krijgen gewoon drinken als ze dat willen.

Dat is mijn manier :)

12. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    Ik ken trouwens ook echt niemand in mijn omgeving (en ik ken er nog al wat) die dit doet. Zijn dat dan slechte ouders ofzo? Dan ken ik nog onze hele familie in Griekenland, doen daar ook niet aan. Zijn dat dan slechte ouders?

Ik geloof er niet zo in. Maar nogmaals, dat is mijn mening, iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt maar laat iedereen dat dan ook doen.

13. Emme

Emme Niet meer actief

#33 Emme, Jul 29, 2011
    Last edited by a moderator: Jul 29, 2011
    Shadowstep, niemand zegt dat mensen zonder schema slechte ouders zijn. Er zijn gewoon verschillende manieren om dingen te doen en wat voor het ene gezin werkt, is voor het andere juist helemaal verkeerd. Als het voor jullie werkt om geen schema te hebben, prima toch! Ik vind het alleen wel jammer dat jij een vaster dagritme lijkt te veroordelen, het mensen in hun waarde laten geldt ook voor jou.

Ik heb bijvoorbeeld de eerste maanden altijd gevoed op verzoek, maar heb twee kinderen die gewoontediertjes zijn en op een normale dag dus altijd rond dezelfde tijden honger en slaap hebben. Een vast schema hebben we niet, maar toch zou ik globaal wel tijden kunnen opgeven. Gewoon, omdat dat ons ritme is. En als het een dag een keertje anders loopt, dan is dat ook geen probleem, kunnen ze prima aan. Dat je hier tijden leest, hoeft helemaal niet te betekenen dat er nooit een minuutje van wordt afgeweken.

(En over drinken: water is hier de hele dag vrij beschikbaar, ander drinken wordt alleen bij de maaltijden gegeven. Ook vanwege de tandjes.)

14. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    dat schrijf ik toch nergens.... Ik reageer alleen op het berichtje er boven. Maar mijn antwoord op jouw vraag; als ze vragen om drinken, dan krijgen ze gewoon drinken, maar die beker is niet standaard de hele dag gevuld

15. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    1,466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Hier ook een vast schema hoor:

7:00 opstaan
    7:15 rijstewafel met melk
    10:00 koekje met sap
    12:00 1 boterham en melk
    12:30 slapen
    16:00 uit bed
    16:15 fruit met sap
    18:00 avondeten
    18:30 in bad, tandenpoetsen etc boekje
    19:00 naar bed

Voor een 2,5 jarige slaapt hij nog best veel vinden wij mar aghh hij heeft het schijnbaar nog nodig

16. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Pardon?
    Heb je de moeite gedaan om iets terug te lezen hier in dit topic? Ik geef antwoord op een bovenstaande vraag en zeg hier helemaal niet bij dat dit ook in onze situatie het geval is.

En je hoeft met mijn kinderen geen medelijden te hebben hoor, die zijn nl prima in staat om te tussendoor netjes te vragen of ze nog wat drinken mogen.

17. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    emma drinkt meestal water dus dan maakt het niet uit ;)

18. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sjonge jonge wat een overdreven reactie... slaat ook werkelijkwaar nergens op...
    op gezette tijden drinken krijgen wil toch niet zeggen dat je kindje dan verdorst... als je maar voldoende geeft op die gezette tijden...

wat een ruziezoekend toontje zeg...

19. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Als je 1 kindje hebt, is dat misschien ook nog helemaal niet nodig, maar mijn oudste gaat na de vakantie naar school, voor de 2e 'moet' ik dan wel in een soort van schema (als je het zo wilt noemen) gaan denken. Dat komt omdat we tussen de middag 2x op een neer moeten om de oudste te halen. Normaal slaapt hij rond die tijd en dat gaat straks dus niet meer, want ik laat hem niet alleen thuis.... dus dan vraagt het toch om aanpassing.

20. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    het ligt ook aan je kindje... bij emma nooit schemas gedaan en het ging goed maar sam vaart gewoon veel beter bij een schema...

Share This Page