schema 2 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by takhen, Jul 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Zoals al eerder gezegd: ik bedoelde ook niet een strak schema tot op de minuut :)
    Meer een richtlijn

Maar bedankt voor alle "schema's"!!
    We hebben besloten dat onze nieuwe tijd om te eten 18.15 word
    Op de meeste dagen is dat haalbaar en soms word dat dan een kwartiertje later :)
    Ze mag dan iets later naar bed (alhoewel ik eerst moet zien of dat gaat lukken ;)), zo rond 19.30

En qua drinken, ze krijgt bij mij ook de hele dag door limonade of water en bij het eten melk ed

Volgens mij mag er een slotje op dit topic :)

2. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wat een domme reactie zeg van jou. Ga jij je tandarts maar eens vragen en je krijgt precies deze reactie. Vorige week gevraagd en mijn tandarts zei dat je kindje inderdaad beter vaste drinkmomenten kan hebben met bijv sap en limonade. Dan krijgen de tandjes namelijk 1 keer een 'aanslag', als ze bijv steeds om de 10 minuten een slokje nemen is dat heel slecht voor het glazuur. Dus het klopt wel degelijk wat zij schrijft. En drinken kan toch ook uit water bestaan?

3. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

nee jij geeft de perfecte reactie:(:(nou mijn kinderen hebben anders een perfect gebit hoor en mama trouwens ook! maar ik merk al dat jullie geen eigen mening hebben om je kinderen op te voeden;) de tandarts zegt dit...dus moet dat zo. het bb zegt dat ....dus moet dat zo tjonge zeg zielig hoor:cool:

4. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wahahahhahaha laten we hier maar niet op reageren. Geweldig wat een reactie van jou zeg. Ik lig hier dubbel achter mijn computer. Te dom voor woorden, hilarisch!!!!

5. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    @miepie: nee hoor, ik veroordeel niets. Als he mijn verhaal terugleest staat er ook 'iedereen moet doen waarhij of zij zich goed bij voelt'.

Ik ben niet van de schema's. Ik doe alles op gevoel. Daar geloof ik meer in. Kijken en luisteren en daarop anticiperen. Geen kind is tenslotte hetzelfde.
    Maar dat ik dat prettig vind hoeft niet te betekenen dat een ander dat prettig vindt en dat is ook helemaal prima. Leven en laten leven.

Ik wordt wel altijd moe van dat eeuwige 'wacht maar tot het bij jou zover is dan ben je wel anders'. Dat heb ik al zovaak met andere dingen gehoord en ik ben nog nooit anders gaan doen. Ik zeg nooit nooit maar ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat ik niet zoveel anders zal doen. Van dit weet ik dat in ieder geval zeker ;)

6. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    @emme: een ritme is toch iets heel anders dan een strak opgesteld schema niet? Een ritme hebben wij ook. Maar dat is vaak nog wel enigzins flexibel afhangend van omstandigheden.

7. cindybaby71

waarom reageer je dan? je spreekt jezelf tegen whoehahahahahahahaha:D:D:D:D:D:D:D:D

8. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    @jada: geef jij je kind op gezette tijden en verder niets? Of mogen ze tussendoor wel water? Volgens mij heeft cindy al ergens geschreven dat ze water geeft. En water is toch echt niet slecht voor het gebit. Te weinig vocht is daarentegen wel slecht voor de nieren. .... Ik vind het ook raar dat een kind niet mag drinken als het dorst heeft. Je drinkt toch zelf ook als je dorst hebt? :S

9. cindybaby71

tja shadow, sommigen mensen kunnen nu eenmaal niet zo goed lezen en kunnen alleen maar domme reacties geven;) kan ze verder niks aan doen hoor:$ laat ze haar kind maar op gezette tijden drinken geven :(:( ik zie het echt voor me he, heb je dorst pimmetje? wacht maar even schat het is nog geen 13uur! dan pas mag je drinken hahahaha hilarisch gewoon:D:D:D:D

10. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Nee mijn kinderen krijgen gewoon drinken wanneer ze willen, water drinken ze niet dus het is of sap of ranja etc. En niet op gezette tijden. Hun beker staat altijd op tafel gevuld.

Ik vind het alleen dom wat cindybaby schrijft over dat dat het onzin is en niet slecht is. Het is namelijk wel slecht voor de tanden als ze geregeld alleen maar sap etc drinken. Daarom is het wel beter op gezette tijden bijv sap te geven. Het is beter voor het glazuur. Daar gaan mijn reacties over, niet over de gezette tijden want ik ben van mening dat een kind altijd drinken moet kunnen krijgen als ze dorst hebben. Maar over het feit dat wel slecht is voor de tanden

11. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Waar spreek ik mij in tegen?!?

12. belinda203

belinda203 Bekend lid

Mar 23, 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ook ik houd me niet aan schema's. Ik zie wel wat de dag brengt en hoe ik dat invul.Uiteraard houden we wel ontbijt-lunch-diner aan(die draaien we bv niet om :D).Maar verder qua drinken,slaapje,tussendoortjes en het tijdstip van slapen nemen we een beetje zoals zoonlief dat aangeeft en wat de dag ons brengt.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    #53 NiekeKris, Jul 29, 2011
    Last edited: Jul 29, 2011
    Als je kind geen tig liter op een dag drinkt, dan wel. Maar zoals ik al schreef, J. drinkt gewoon door. Geef je haar één beker, dan drinkt ze er één. Geef je haar er zes, dan drinkt ze er zes. Enz. Dus krijgt ze niet de hele dag door drinken. Net als ik zelf overigens, ik kan ook de hele dag door drinken, maar meer dan een liter of drie/vier op een dag is voor een volwassene ook niet echt gezond, dus let ik er ook op dat ik niet al te veel drink. Als ze echt dorst heeft en er echt om vraagt krijgt ze natuurlijk wel drinken (tenzij ze dus net drie bekers op heeft en om een vierde vraagt, dan moet ze eventjes wachten).

Ik vraag me altijd af of mensen met een hekel aan schema's niet ongezien toch op min of meer gezette tijden eten/drinken ed... Ik ben ook niet zo van de schema's, maar als ik op de tijden let, dan doen we alles toch iedere dag wel min of meer op dezelfde tijd. Tuurlijk zit er per dag verschil en soms ook wel eens twee uur of met het naar bed gaan 's avonds nog wel meer, maar over het algemeen genomen ligt het toch wel in de buurt van dezelfde tijden... Kun je een ritme noemen ipv een schema, maar in mijn ogen is het min of meer hetzelfde en kunnen beide benamingen dus prima.

En ik kan me ook best voorstellen dat sommige kinderen (en misschien sommige ouders ook wel?) echt een heel strak schema nodig hebben. En wat is er dan beter, kijken wat je kind nodig heeft en daar op reageren of je eigen plan trekken...? J. is een kind dat alles doet op het moment dat het haar uitkomt en ik vind dat ook prima, want het past bij haar. Maar als nr. 2 het anders beter vindt, dan zal ik me ook proberen daar aan aan te passen.

Ik snap niet zo goed waarom mensen die het anders doen dan jijzelf (en daarmee bedoel ik niet shadowstep, dit is algemeen bedoeld) belachelijk gemaakt moeten worden...? :( Is toch juist alleen maar interessant en kun je toch alleen maar wat aan hebben als hoe jij het doet niet lijkt te werken? Ik vind dat tenminste het fijne aan een forum, dat je van veel mensen hoort hoe ze het doen en dat niet iedereen dingen hetzelfde doet als ikzelf.

@takhen: Fijn dat je wat aan alle reacties gehad hebt! :) Hopelijk past de nieuwe etenstijd bij jullie en gaat je dochter weer lekker slapen!

14. shadowstep

shadowstep Bekend lid

Jul 6, 2011
    671
    0
    0
    Dat denk ik wel. Kijk, ik hecht er net als anderen waarde aan dat we aan tafel eten. En dat we dat ook drie keer per dag doen. Tuurlijk zit daar een soort van ritme in. Alleen kan 5 uur dan ook wel een keer 6 uur worden. Of eerder. Ik ben niet angstvallig bezig met een rooster of tijdenlijstje zeg maar. Precies wat jij hierboven zegt. Er is een ritme, alleen dat ritme is flexibel. Kan een uur later of eerder zijn.

Het is overigens niet zozeer dat ik een hekel aan schema's heb hoor. Ik ben er gewoon geen mens voor. Daarnaast is het mijn persoonlijke mening dat schema's kunnen werken, maar dat maar al te vaak het eigen gevoel en intuitie vergeten wordt. Wil niet zeggen dat dat bij de mensen hier gebeurd, maar ik zie het wel heel vaak in mijn omgeving. Ik werk heel erg van uit het volgen van mijn gevoel en verstand. Maar dat is mijn manier. Nogmaals, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ieder mens, ieder kind is nu eenmaal anders.

15. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Als ik het allemaal zo lees dan zal die van mij wel een slaapkop zijn :$

Hier begint onze dag rond 8.00/ 8.30.
    Rond 12.00 gaat hij weer naar bed tot een uur of 15.00 soms 15.30. Vervolgens eten wij rond 18.00 en gaan we 19.00/19.30 richting boven en om 20.00 slaapt hij weer.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zouden mijn woorden kunnen zijn!;)

17. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    meiden deze post gaat over eten en niet over wel of niet drinken op gezette tijden etc
    laten we het wel ontopic houden anders ben ik de draad kwijt, terwijl ik de gene ben die hulp vroeg :)
    ieder zijn eigen mening over drinken ok?

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Het enige wat ik zei is dat als jij zelf een kindje hebt, dat je je zal realiseren dat het één (op gevoel dingen doen) het ander ("schema", met nadruk tussen aanhalingstekens om nogmaals aan te geven dat je dit niet te letterlijk moet nemen) helemaal niet hoeft uit te sluiten. Ik zie een schema als een volgorde waarin we dingen doen en toevallig is het zo dat dat iedere dag zo rond dezelfde tijd gebeurt. Ik kijk heel goed naar mijn kindje en daaruit heb ik afgeleid dat zij beter niet te laat kan eten en ook zeker niet te laat naar bed moet omdat ze anders niet te genieten is.

Verder heb ik nergens gezegd dat jij anderen veroordeelt en vind ik dat je wat beter moet lezen wat mensen schrijven voor je er een verontwaardigde reactie tegenaan gooit.

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ow, sorry maar kan het niet laten soms off topic te reageren. Zullen de hormonen wel zijn :D

Maar heb je eigenlijk al een beetje besloten hoe je het wil doen?

20. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    hahaha ja miepie, dat heb ik zelfs al gepost een paar bladzijden terug maar jullie waren zo druk bezig over het drinken dat het niet eens opviel denk ik ;) :D

ze gaat gewoon mee eten om 18.15 (soms iets later) en dan later naar bed
    ze zal dan ook wel iets later gaan lunchen denk ik om de verdeling overdag logischer te maken maar dat is even uitvogelen :)

Share This Page