Sinds een paar maanden eet mijn zoontje (ruim 17 mnd) weinig tot niks bij het avondeten. Voorheen at hij heel goed (maar wel voornamelijk groente, geen rijst e.d.) Toen at hij nog maar een paar soorten groente (vooral de groene) En nu eet hij niks of een paar hapjes. Hij duwt de lepel al weg als hij bij zijn mond komt (ook zelf laten eten gaat niet; bordje vliegt dan van de tafel) Alleen yoghurt en appelmoes gaan er goed in. Nu weet ik dat je beter niks in plaats van kan geven omdat hij dan weet dat als hij niks krijgt, hij toch wel wat anders krijgt.... Maar dit schiet toch ook niet op?? Wat kan ik het beste doen???
Gewoon geven wat hij wel eet. Wat hij ook moet eten (bijvoorbeeld groente en vlees) op een ander tijdstip van de dag aanbieden, bijvoorbeeld tussen de middag of rond theetijd. Veel dreumessen zijn na een dag gewoon te moe voor avondeten. Dan hebben ze wel honger, maar hebben ze niet meer de enerige om 'moeilijk te doen'. Kwestie van pick your battles vind ik. Dan kun je de strijd aangaan en allebei gefrustreerd raken, of je kunt even rekening houden met het feit dat de dag lang was en vol indrukken. En zo raar is het niet hoor, een warme maaltijd tussen de middag, 60 jaar geleden at het merendeel van Nederland zo.
Ik denk inderdaad dat hij ook moe is, maar is het niet ook een fase? Ik eet ook in de avond en wil dat hij met mij mee eet. Op de dagen dat hij bij het kinderdagverblijf is, eet hij ook 's avonds bij mij warm. Heb je ook een tip om het toch in de avond voor elkaar te krijgen? Kan ik hem toch wat anders geven?
Je kunt het ook loslaten.. Dreumessen krijgen meer dan genoeg binnen ook zonder avondeten. Maak je je zorgen om de vitamineinname e.d. geef dan een vitaminepil erbij. Hier een meisje wat sinds een maand of 5 bijna geen warm eten meer eet. Wij passen ons patroon niet aan (wij willen 's middags niet warm eten) en mevrouwtje krijgt ook niet iets anders. Wel altijd volle kwark toe en een paar keer per week maak ik iets waarvan ik weet dat ze het wel eet (pasta, spinaziepannenkoek, gebakken aardappeltjes).
@juffie: ik zie in een ander topic dat je ook denkt dat er misschien tanden/kiezen doorkomen? Dat kan ook een reden zijn om minder te eten... En verder: ik geloof niet in mijn kind honger laten lijden zodat hij doorkrijgt dat het avondeten is, of niks... Ik geef dan iets wat ze wel wil eten. Yoghurt, fruit, brood. Verder blijf ik het elke avond gewoon proberen. Het zal vanzelf wel weer een keer beter gaan.
Lekker zelf laten eten, dat moet hij toch leren, eerst eventueel zonder bordje, pas als hij gewend is aan eten voor zn neus, een bordje geven. 's Avonds is 't hier ook meer moeite met eten als overdag, overdag gaan er makkelijk 4 boterhammen, een paar stuks fruit en nog wat rijstwafeltjes en dingetjes tussendoor in, 's avonds schuift ze liever dr bordje weg. Nou, dan niet. Dan mag ze nog een stukje fruit als avond eten en anders is er nog de fles voor bedtijd. Ik geef zelf geen alternatief 's avonds zoals brood ofzo, alleen fruit ( Want wij eten geen zuivel toetjes )
Ik vind het belangrijk dat se leren dat eten leuk is en geen machtsmiddel. Op kdv kunnen ze toch gewoon tussen de middag groente geven? Zo'n dag is al vermoeiend genoeg voor een kind, en dan ook nog eens aan het einde van dag van alles 'moeten'...je moet niet te veel van ze willen, kwestie van 'pick your battles'. En zoals Cygnet al zegt, geef extra vitamine als dat je zorgen baart.