Hi, even een vraagje, onze man is nu bijna 11 maanden en vindt het niet zo leuk om zelf te zitten. Hij kan het wel eventjes maar laat zich al snel naar voren vallen om verder te tijgeren of te spelen op zijn buik. Hij kan nu sinds twee weekjes optrekken tot staan dus is daar nu alleen maar mee bezig, aan alles trekt hij zich op en als hij staat wil hij ook absoluut niet dat ik hem neerleg/zet. Soms probeer ik hem dus wel neer te zetten maar dan blijft hij geforceerd met zijn beentjes strekken (en overstrekken) zodat dat dus niet lukt. Hij overstrekt zich ook wel redelijk snel als hij niet in zn sas is of het ergens niet mee eens is (en bij vermoeidheid) en is dan zo sterk dat ik hem bijna niet in bedwang kan houden. Vandaag bij CB en in 1e instantie was het prima maar later werd het toch verstanding geacht afspraak bij de fysio te maken. Die hebben we al eerder gehad, ivm onrust, en echt totaal geen klik dus zie het daar zowiezo niet zitten. Is het nu echt reden om ons ongerust te maken? Ik heb zoiets dat ik het nog even even aankijk en anders zelf wel (met een andere) fysio contact opneem maar wilde even jullie mening weten. Thanks!
Ik zou me er niet ongerust over maken. Mijn dochter kon ook eerder staan als dat ze kon zitten. Precies op haar verjaardag is ze zelf gaan zitten en toen kon ze het ook meteen goed en lang. Daarvoor nooit neergezet of geprobeerd.
Mijn dochter kon ook eerst staan, en toen pas zitten. Meestal lag ze dan op dr buik, trok zich op aan bv de spijlen van de box, ging staan en zakte dan door dr beentjes om te gaan zitten. Klein beetje omslachtig, maar ach, als het werkt? En toen kwam ze erachter dat als je op je buik ligt, en in kruiphouding gaat, en met je handen achteruit loopt, je ook komt te zitten!
Zou het ook even afwachten en vooral niet je kindje zelf neerzetten in zithouding. Belangrijk is dat ze zelf leren te gaan zitten vanuit de ligstand... Door veel te tijgeren en op de buik te spelen 'trainen' ze de rugspieren die uiteindelijk nodig zijn om goed kunnen gaan zitten en optrekken tot staan. Sommige kindjes volgen hun eigen ritme!
Mijn dochter stond ook eerder dan ze uit zichzelf ging zitten. Als je je zorgen maakt dan zou ik toch op zoek gaan naar een kinderfysiotherapeut waar het mee klikt. Al is het om je ongerustheid weg te nemen.
Hier ook eerder staan dan zitten. Misschien komt het vanzelf vanuit het staan als hij weer naar beneden wilt?
her was het zitten met hulp optrekken en nu zelfstandig zitten en staan in de box ik zou je geen zorgen maken hoor ik deed dat ook..en is ook goed gekomen..
Mijn zoontje heeft sinds een week geleerd dat als hij zijn benen strekt dus op handen en voeten en dan zich achteruit duwt. ( moeilijk uit te leggen) dat hij kan zitten. Hij kan zich ook al optrekken. Deze 2 dingen heeft hij tegelijk ondekt. Soms vraag ik me wel af of hij niet te snel is maarja elk kind is anders. Kzou zeggen kijk het aan. Misschien is hij er ook ineens mee weg.
Bedankt voor de reacties! Vind het gewoon toch naar dat ik me hiervoor eindelijk eens geen zorgen maakte ( was hiervoor wel anders want ging allemaal beetje moeizaam eerder met slapen en eten enzo) en er nu dus steeds op ga letten. Nou ja, ga proberen het beetje los te laten maar
Mijn zoontje zat eerst op zijn knietjes en pas veel later op zijn kontje. Komt vanzelf, zeker als je de fysio niet ziet zitten zou ik daar niet voor kiezen.
mijn zoontje (met fysio!) ging pas zelf zitten met 11.5 maanden.... Y. was juist heel erg bezig met zijn fijne motoriek en tandjes krijgen enzo... ja kan natuurlijk niet alles tegelijk!
Ach zal wel geen probleem zijn, hij doet andere dingen toch? En fysio zie ik dan geen meerwaarde in, hij bepaald zelf wel wanneer ie eraan toe is. Ok,is misschien wel laat maar ja.
Mijn zoon was dan erg snel met het zelf zitten maar de zoon van kennissen van ons was ook pas elf en een halve maand voor ie het zelf kon. Zou het nog even aankijken als je fysio niet ziet zitten, komt vanzelf wel.