misschien een pietluttige vraag

Discussie in 'Voeding' gestart door JsMama, 24 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JsMama

    JsMama Actief lid

    12 sep 2009
    230
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hey dames,

    onze man vind het niet meer leuk om maar een smaak te eten (bijvoorbeeld alleen maar wortel). Nu heb ik hem van de week 2 potjes voor 6 maanden gegeven. Hierin zitten natuurlijk groente, aardappel en vlees in. Nou...dit was meer dan een succes!! Hij at het niet op, nee...hij vreet het gewoon op.:$

    Maar ik wil het eten eigenlijk zelf klaarmaken. Nu vraag ik me af...welke verhouding moet ik dan een beetje aanhouden?? In een potje zit 200 gram, maar hoeveel groente, aardappel/rijst/pasta en hoeveel vlees houden jullie dan aan??

    En hebben jullie misschien nog lekker combinaties??

    O trouwens...kan hij bijvoorbeeld ook al spaghetti eten??

    sorry voor alle vragen en dingen, maar ja...tis en blijft raar zo'n eerste kindje;)
     
  2. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vind het zelf wel heel erg vroeg om al met vlees te beginnen...
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Ja ik ook.

    Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf een combinatie maken van verschillende soorten groenten, of groente en aardappel.
    Verhouding maakt niet zoveel uit, jij hoeft die potjes niet na te maken natuurlijk. Jij leert je kind eten zoals jullie gewend zijn te eten, alleen aangepast aan zijn leeftijd
     
  4. linda26

    linda26 Bekend lid

    11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik deed volgens mij altijd 50-50 groente en aardappel-pasta-rijst. Vlees zou ik pas vanaf 6 maanden doen. En dan een klein beetje maar.

    Spaghettie deed ik ook welleens door de blender voor m. Wel nog zonder zout en kruiden enzo. Gewoon wat pasta en tomaat zeg maar.
     
  5. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Aardappel/rijst/pasta met groente is geen probleem lijkt mij. Vlees zou ik ook nog even mee wachten. Dat krijgt ze hier nu nog maar net.
    Vanaf 10 maanden krijgt ze af en toe vis en soms een keer kipfilet als dat ergens door zat.

    Tomaat is vrij allergeen. Hier eet ze ook vaak rijst/pasta met diverse groentes erbij en dan gooi ik later wat saus/mix/kruiden voor ons erbij.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik begin deze week met vis. Vlees hier ook nog niet. Misschien ham.

    Ik doe meestal:

    Rijst met groente
    Aardappel met groente
    Groente met groente

    Vandaag heb ik gemaakt:

    Rijst met vis en sperziebonen ( kabeljauw)
    Rijst met broccoli

    Vorige week

    Pompoen met rijst
    Pompoen met courgette en aardappel
    Wortel met rijst
    Wortel met aardappel
    Witte bonen met sperziebonen
    Courgette met tomaat en komkommer

    Ik vries meestal in voor 2 weken

    Ik schat de verhoudingen meestal maar wat. ik doe meestal meer groente dan rijst of aardappel.
     
  7. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Vlees zo ik idd ook maar effe mee wachten. Maar je bent nog maar net begonnen denk ik met bijvoeding. Sem vond in het begin ook niet lekker.Ik dacht nou dat word nog wat. Maar nu eet ie echt alles het enigste wat ie niet lust is zwarte bessen jam haha.
    Ze moeten gewoon aan die smaken wennen en dat kan best na 10 x zijn. Dus blijven aanbieden is het beste al eet je kindje maar 2 hapjes dat maakt niet uit tis nog maar bijvoeding joh
     
  8. JsMama

    JsMama Actief lid

    12 sep 2009
    230
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij zijn met Jesse al vroeg gestart met bijvoeding, omdat hij teweinig melk dronk. Vanaf 3 maanden heeft hij dus al fruit en groente gekregen.
    Eerst natuurlijk maar een paar hapjes, maar toch...hij krijgt het dus al bijna 3 maanden. Vandaar dat hij het nu eentonig gaat vinden. (tenminste...daar lijkt het naar)

    Maar bedankt voor jullie reacties. Ik moet me gewoon niet zoveel bezig houden met 'de juiste verhouding' en gewoon zelf kijken wanneer het er goed uitziet zegmaar. Ben benieuwd.
     
  9. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik zorg altijd dat het wat meer groente dan aardappel/rijst/pasta is, aangezien ik de groente het belangrijkste vind. Vlees (maar daar is jouw kindje nog erg jong voor) een paar kleine stukjes meestal.
     
  10. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Hier idem.

    En het bord gaat altijd leeg :)
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vlees ben ik ook pas bij 8 maand mee begonnen.
    Tot die tijd was het groente+rijst/pasta/aardappel

    Die 200 gram in een potje is wel deels water. Regelmatig zie je dat kindjes die 200 gram potjes eten met 150 gramzelfgemaakt tevreden zijn.
    Ik geloof dat wij het half om half deden bij aardappel en bij rijst/pasta ongeveer 100groente en 50 rijst/pasta. Later met het vlees kwam daar ongeveer 25-50 gram vlees bij.

    Ik geloof dat er in pasta gluten zitten. En dat raad met af onder de 6 maand. Net zoals brood, daar zit het ook in.

    Ik ben pas bij 5,5 maand begonnen. Dus hij was wel 6 maand voordat hij pasta/rijst kreeg.
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat dat eentonig vinden eerder jouw interpretatie is, want wat weet een kind van nog geen 6 maanden nou van smaken en smaakmengsels?
    Denk dat hij die 6 maandenpotjes lekker vond vanwege de structuur en de extra ingedikt appelsap die in heel veel potjes zit (zoet dus).

    Pasta bevat gluten, dus daar moet je echt niet aan beginnen voor 7 maanden. Verder mag voor je kind 6 maanden is de bijvoeding absoluut geen melkvoeding vervangen, dus als je kind nu minder flessen drinkt dan 3 maanden geleden, dan moet je echt minderen op de bijvoeding.

    Op zich kun je al heel snel een aardappel door de groente prakken, aardappel is heel mild. Zelfde geldt voor rijst.

    Vlees zou ik niet aan beginnen. Hier kregen ze het na hun verjaardag, maar eerder dan 9 maanden is echt nergens goed voor.
     
  13. JsMama

    JsMama Actief lid

    12 sep 2009
    230
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vlees heb ik tot nu toe ook nog niet zelf erbij gedaan. Vind het inderdaad nog niet nodig. Alleen het stomme is dat ik zelf nog niet genoeg tijd heb genomen om zelf eten klaar te maken, dus meneer heeft al wel wat potjes op jammer genoeg.

    En wij laten nu echt nog geen flessen vallen hoor!! Het is inderdaad bijvoeding en geen hoofdvoeding. Hij zat echter bij 2,5 maand al op maar 4 flessen per dag, vandaar dat wij het erbij zijn gaan geven.
    Nu zit hij dus nog steeds aan 4 flessen per dag!

    En ik vond het ook raar dat hij het saai leek te vinden, maar het lijkt er wel een beetje op. Nu eet hij weer gewoon. Als we hem nu alleen groente geven, dan eet hij maar 2 happen en duwt het dan weg.
     
  14. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je kunt toch zelf ook groentemengsels maken: courgette/erwtjes was hier groot succes, bloemkool/broccoli, worteltjes/bietjes, witlof/appel/aardappel etc. Daar kun je dan evt wat aardappel door doen! (zie het boek opperdepop van de albert heijn)
    Vlees zou ik zeker nog niet geven, hier krijgt ze het heel af en toe als we een potje geven. Maar meestal krijgt ze zelfgemaakt warm eten en daar heb ik nog geen vlees aan toegevoegd....
    Lijkt me vreemd dat een kindje van 5 maanden het eten saai gaat vinden, want hij weet niet beter, toch?
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O het kan ook best dat ie gewoon een paar dagen wat minder trek heeft, hebben we allemaal wel eens toch?

    Ik vond eten voor de baby klaarmaken eigenlijk heel makkelijk. Ze aten hier vanaf het begin met de (beetje aangepaste) pot mee. Ik stoom toch altijd al mijn groente (dan heb je zonder zout veel meer smaak), en ze kregen gewoon wat van de groente die ik ook at. In het begin bewaarde ik wat groente voor de dag erna, omdat ze in het begin 3 dagen hetzelfde kregen. Kostte me helemaal geen extra tijd hoor. Aardappeltje door de groente prakken kan ook al heel snel.
     

Deel Deze Pagina