rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door snoet, 7 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoet

snoet Bekend lid

3 feb 2009
    901
    0
    0
    Hoofddorp
    Onze zoon is nu 6,5 maand en zijn zo een 1.5 week geleden begonnen met rapley. Hij was er ook echt aan toe om naast bv is anders te eten maar....voordat we op vakantie gingen heeft hij 3x meloen gekregen en dat vond hij harstikke lekker maar er kwam zowat niets binnen. Op de vakantie om goed in het ritme te komen potjes gegeven en het hem zelf laten doen en dat gaat redelijk. Nu we weer terug zijn krijgt hij s'ochtends een stukje fruit en s'avonds warm eten. Tenminste dat is de bedoeling, ik bied hele zachte stukken aan die voor hem eetbaar zijn maar er komt echt (bijna, mss een theelepel) niets binnen. En ik neem aan dat hij toch wel meer nodig heeft dan alleen bv. Wat heel goed gaat.

Is dat oké of moet ik dan toch maar weer beginnen met gepureerd eten???

Groet, snoet

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het juist helemaal oke en dat je echt niet hoeft te beginnen met gepureerd eten. Dat pureren is gewoon nergens voor nodig, borstvoeding bevat alles dat de kleine nodig heeft, en alles wat hij er evt nog bij binnenkrijgt dat is voor erbij. Gewoon om te oefenen hoe je moet happen van die stukjes, hoe het kauwen van die nieuwe dingen werkt, hoe al die dingen smaken, hoe het aanvoelt etc. Gewoon lekker ontdekken, want voor meer als dat is het oefenen nog niet nodig met deze leeftijd, en dus dat theelepeltje dat hij binnen krijgt is al erg goed.

Wij zelf hebben niet echt rapley gedaan, maar altijd gewoon grof gesneden stukken met een vorkje gegeven, en dan 2-3 hapjes per keer en meer niet, gewoon omdat we het niet nodig vinden.

Verder vind ik persoonlijk dat je kindje wanneer hij/zij het zelf doet, veel beter aan kan geven wanneer het genoeg is dan wanneer mama/papa het vloeibare spul maar naar binnen zit te lepelen ;).

Succes in ieder geval!
    Liefs, Hanneke!

3. snoet

snoet Bekend lid

3 feb 2009
    901
    0
    0
    Hoofddorp
    Dat vind ik ook, zelf doen is veel beter dan het erin proppen. En het is ook een leuk gezicht. Al hebben we wel potje gegeven maar dan aangeven en dan mag hij het zelf in zijn mondje doen

Ik maakte me gewoon druk dat dilano te weinig binnen krijgt maar idd het is bijvoeding en alles wat hij binnen krijgt is mee genomen. Het is ons eerste kindje en het maakt me gewoon wat onzeker af en toe.

groetjes snoet

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Tot een jaar hebben kindjes die bv krijgen sowieso genoeg aan bv. Je kleine hoeft dus echt nog niet veel te gaan eten hoor. Hier ook een meisje dat weinig binnenkrijgt, maar het zal vanzelf wel meer worden.

5. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Het gaat prima zo! Altijd gerapleyd en inderdaad in het begin maar heel weinig (lijtk het) binnengekregen. Tot we in de luier keken en daar toch echt wel broccoli of wortel terug vonden en meer dan wij dachten dat binnen kwam.
    Je hoeft echt niet te gaan pureren, laat hem lekker in zijn eigen tempo het ontdekken. Vergeet neit dat je kindje bij BV ook zelf aangeeft hoeveel, hoe lang en hoe snel hij drinkt, zo doet hij dat ook met rapley. Op deze manier geef je hem zelf de mogelijkheid om dat te bepalen, met een lepeltje voeren kan hij dat veel moeilijker aangeven.

6. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Jaa wij zijn begonnen met een worteltje te geven, en voor ons idee lag alles op de grond en heeft ze er alleen maar aan gesabbelt, tot we de volgende dag allemaal stukjes wortel in haar luier terug vonden haha.

In het begin zal er idd weinig tot niets ingaan, maar dit gaat steeds meer worden. Ik vond het echt geweldig om te zien wat ze met haar groente en fruit deed. Op vakantie vorig jaar (toen was robyn 9 maanden) hadden we wel potjes gegeven (waren in centerparcs en daar krijg je in veel van die eettentjes gewoon geen groente, dus ja dan maar een potje) maar na een paar happen had ze het helemaal gehad. Logisch ook want al die potjes ruiken en smaken hetzelfde (niet haha), terwijl het juist goed is als kindjes meerdere smaken leren kennen (en dan vooral ook los van elkaar in plaats van door elkaar)
    Pureren zou ik echt niet aan beginnen, ik lees hier zoveel verhalen van kindjes van ruim een jaar die moeilijk aan stukjes kunnen wennen omdat ze altijd zo'n groente of fruitpapje hebben gekregen, of het brood niet wegkrijgen. Robyn heeft haar eerste broodje in een keer opgegeten, zonder problemen.

7. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Gewoon lekker laten prutsen. En wil je toch dat hij iets meer binnen krijgt (als jij daar onzeker over bent) hoef je niet direkt te gaan pureren of aan de potjes te gaan. Je kan ook vers bereid eten grof prakken of in kleine stukjes geven. Ik merk hier ook dat fruit makkelijk in stukjes naar binnen gaat dan groente. Logisch want dat is vaak wat zachter en wateriger. Brood gaat hier ook goed in stukjes naar binnen.
    Ik geef trouwens eten wel zelf met een lepel en Beau kan goed aangeven wanneer hij genoeg heeft. Dan houdt hij gewoon zijn mond dicht en kijkt de andere kant op :). Ik hoef niet te proppen en lees gewoon de signalen die mijn kind afgeeft.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vergis je niet, er komt meer binnen dan je denkt. Kijk maar naar de luiers.

Deel Deze Pagina