schema 6/7 maanden erg lastig

Discussie in 'Voeding' gestart door lob, 7 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    ik ben met bijna 6 maanden begonnen met bijvoeden, maar ik loop nu een beetje vast.
    mijn zoontje wordt volgende week 7 maanden en eet nu dit op een dag:

7.00 fles 180/6 + bambix fijne granen
    08.30-10.00 slapen
    10.30 fruit (ca. 100 gram)
    12.00 fles 180/6
    13.00-15.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    17.30 groente (ca. 100 gram)
    19.30 speciaal avondpapje

op zich eet hij zijn fruit en groente best goed op, maar met nog 4 grote flessen melk krijgt hij natuurlijk niet meer op dan hij nu eet... en dit is wel de bedoeling.

dus is mijn idee om de fles van 16.00 af te bouwen en te laten vervallen. maar het probleem waar ik telkens tegen aan loop is dat hij vaak de fles van 12.00 uur maar voor de helft opdrinkt (ik denk dat het fruit toch best vult) en ik dan die dag toch maar weer door ga met een volle fles om 16.00 omdat ik bang ben dat hij anders te weinig binnen krijgt (let op, mijn zoontje weegt nog geen 7 kg... dus erg weinig). zo gaan er nu al dagen/weken voorbij en ik ben nog geen stap verder.
    en nu met die hitte durf ik al helemaal niet minder melk te geven, want hij weigert iets anders te drinken.

oh ja, en hij zal toch binnenkort ook moeten gaan proberen brood te eten maar ik heb geen idee wanneer we dit kunnen gaan proberen.

bij het cv vinden ze mijn schema nog prima, maar als ik hier op het forum lees zijn de meeste baby's op deze leeftijd al over op 3 flessen.

iemand tips?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tip 0 dus geen tip maar een compliment: er zijn honderden mama's die in hun handjes zouden knijpen met zo'n moooi schema als jij hebt! Het ziet er echt goed uit.

tip 1: laat je niet leiden door wat je denkt dat gemiddeld is op het forum.. Je krijgt hier een vertekend beeld ;) Sommige kindjes eten veel en andere weinig.

tip 2: Je schema is echt prima maar ik begrijp dat je wat vooruitgang wil boeken. Mijn voorstel zou zijn om om 12:00 brood te gaan geven. Dan geef je brood en daarna nog een klein flesje (90/3 bijvoorbeeld)

tip 3: verkijk je niet op het vocht wat in groenten en fruit zit. Je kindje krijgt ook met wat minder flessen zat vocht binnen. En ga oefenen met een (tuit)beker met ander drinken, bij voorkeur water of slappe thee.

tip 4: als het brood goed gaat, kun je de fles van 16:00 makkelijk afbouwen of weglaten en dan gaan vervangen voor ander drinken. Je bent goed opweg naar een 'volwassen' eetschema, goed hoor!

tip 5: ander drinken is echt zoeken en het duurt bij de meeste kindjes echt een tijdje voordat ze dat goed gaan doen. Ze moeten wennen aan de smaak en hebben vaak niet zoveel dorst omdat er nog flessen aangeboden worden. Goed oefenen en zoeken naar iets wat je kindje lekker vindt is hierin de tip. Probeer (vruchten)thee, water, vers sap aangelengd met water, roosvicee of diksap.

Omdat je zoontje licht is zou je kunnen denken aan dingen als avocado wat lekker vet is maar wel super gezond. Pasta (macaroni e.d.) en natuurlijk dingen als banaan.

3. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Je schema ziet er goed uit. Je kan wel proberen zoals Zwaantje al aangeeft om proberen rond 12 uur brood te geven en dan nog een half flesje!

Mijn schema is sinds een aantal weken: (dochter 7 1/2 maand)

7 a 8 uur: Fles met rijstebloem(binnenkort pap van bambix) 210/7

9:00 - 11:00 slapen

11:30 Broodje met beleg (smeerkaas of smeerworst) en een flesje van 120/4.

13:00 - 15:00 slapen

15:00 Fruit 200 gr.

18:00 Groente 200 gr. (ok, ze neemt maar een hap of 3) + toetje (danoontje)

19:00 / 19:30 Nutrilon goede nacht 180/6

Tussendoor krijgt ze nog water/roosvicee/thee en een ligaatje of een rijstwafeltje.

Ik vond het ook lastig met flesafbouw. Maar ik ben het 'gewoon' eens gaan proberen en het gaat eigenlijk meteen goed!

4. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    wat lief van jou! zo had ik het nog nooit bekeken!!

inmiddels heeft hij al 2 x een stukje brood gehad, maar brood eten moet hij nog echt even oefenen..... hij verzamelt nu nog alles in zijn gehemelte en gaat dan heel trots zitten lachen alsof hij het op heeft :D
    ik heb wat betreft drinken eigenlijk alleen nog maar water en verschillende soorten thee gegeven... misschien toch maar eens wat diksap proberen.
    banaan geef ik inderdaad al regelmatig, maar avocado is ook een lekkere vette vrucht.... die ga ik eens proberen!

lola, jouw schema ziet er ook erg goed uit.. om 15.00 fruit geven lijkt mij ook een goede oplossing maar op het kvd krijgen ze 's ochtends gezamelijk fruit aan een grote tafel en ik vind het wel zo gezellig als hij dan mee kan doen.

ik zie wel een beetje op tegen het afbouwen van een fles... tis zo lekker veilig om 4 flessen melk op een dag te geven ;)
    en wat doe je eigenlijk als je over bent op 3 flessen en hij eet dan een keer een maaltijd slecht? geef je dan toch voor een keertje weer een fles?

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoontje is nu 6 maand en dit is ons schema,

07.30 fles 180+6+ fijne granen
    08.00 slapen tot 10.00
    10.30/11.00 fruit 200 gram
    12.00 slapen tot 13.00/13.30
    13.00/13.30 fles 180+6
    15.00 of een liga,of koekje,of soepstengel met een beetje diksap
    tussendoor nog even hazenslaapje
    17.00/17.30 groente 200 + 100 gram volle yogurt met diksap erdoor (zodat het minder zuur is)
    19.30/20.00 fles 180+6+fijne granen

wij moesten over naar 3 flessen van cb, wij hadden echt zoiets van : dat gaat nooooit lukken !!! toen vroeg de kinderarts naar ons schema en zei dat we rond 3 uur een koekje soepstengel of brood konden geven (brood wil onze kleine nog niet aan)
    en na het warme eten yogurt (100 ml yogurt het liefst mengen met 30 ml water, anders iets diksap bijvoegen, nou de kleine van mij wil dus met diksap :p )
    de yogurt laat ze denken dat ze wat melk binnen krijgen waardoor ze dus de fles niet hoeven,
    ik dacht echt ... nou als jij denkt dat mijn zoon daar intrapt :p

maar het is echt zo, door de yogurt en het tussendoortje om 3uur heeft hij een fles laten staan,

*edit*
    wij "moesten"trouwens over op 3 flessen omdat wij opvolgmelk geven, als we nog de melk gaven 0-6 maand konden we wel op 4 flessen blijven, maar omdat het dus al opvolgmelk was moesten we naar 3 flessen,

6. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

Ik loop ook heel erg te tobben hoor met een goed schema. We hebben er nu eentje die al een paar dagen werkt:) joepie!!!!

7.30 uur fles 210+2 scheppen rijstebloem
    11.00 fruithap
    12.00 fles 210
    16.00 potje 6+ + een toetje
    18.30/19.00 fles 210 + rijstebloem

Wij moesten ook over van het CB naar 3 flessen maar ben dat pas gaan doen toen hij echt niet meer al zijn flessen opdronk. Je merkt vanzelf wanneer hij er aan toe is om 1 fles te laten vervallen!

Succes!

Groetjes Lysanne

7. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

die van ons is er ook aan toe om de 4de fles te laten vallen, ze drink de flessen nog amper op.

ik heb nog geen schema, maar volgens mijn schoonzusje was dit schema wel makkelijk

smorgens 7 uur papfles.

tussen 10 en 11 fruithapje, (ene keer is ze om 10 wakker andere keer pas om 11 uur)

12 a 12:30 fles

3 uur koekje en wat diksap/thee

4 a 5 uur groente hapje

en dan 7 uur de laatste fles

anne gaat van half 9 tot 10 a 11 naar bed
    van half 1 a 1 uur tot 3 naar bed
    en vaak ook even van 5 a 5:30 voor een uurtje naar bed
    en dan om 7 uur weer

8. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Die 3 flessen komt echt vanzelf wel, ik zou dat niet gaan forceren. Soraya is met 5 maand al over gegaan op 3 flessen en zij was eigenlijk echt veel te vroeg. Maar goed, kan het er moeilijk in proppen, ze groeide goed, dus hebben we het maar zo gelaten. Wij hebben nu dit schema:

7.00 uur: Bambix pap 6 maand
    11.00 uur: fruit, 200 gram
    12.30 uur: brood met boter, diksap/thee
    15.00 uur: fles, 180/6
    18.00 uur: groente, 200 gram, yoghurt, max. 100 gram (haalt ze bijna nooit hoor)
    19.00 uur/20.00 uur: fles, 200 gram

Heerlijk schema vind ik zelf, en het mooiste is dat ze het eigenlijk helemaal zelf heeft geregeld.

Liefs, Mireille

9. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    dank je voor jullie schema's! ziet er allemaal goed uit.

gisteren heb ik de fles van 16.00 uur gehalveerd.... ik hoopte dat hij daardoor wat meer groente zou eten... maar dat was niet zo.
    maar hij vond het ook weer geen probleem dat de fles gehalveerd was.

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dank je Lob, ben ook best tevreden met het schema op deze manier!
    Dat fruit dat vond ik idd ook een issue, dat gezamelijk eten is toch gezelliger en het is zo zielig dat mijn dochter dan niet kan mee eten, maar als ze wel wakker is, geven ze haar dan een halve liga, zodat ze ook lekker aan het eten is!

Ik vond het ook heel veilig, die 4 flessen, maar nu vind ik die 3 flessen weer ideaal! Gister waren we een dagje naar Artis, ze wou haar fruit hapje niet, heb haar nog wat brood aangeboden, maar dat had ze ook geen zin in, uiteindelijk heb ik haar een fles aangeboden, maar ze had echt geen trek, ze dronkt 40cc en de rest moest ze ook niet!

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Groente eet mijn dochter ook amper, ik had ook gehoopt met het afbouwen van die 4e fles dat ze beter haar groente zou eten, maar helaas is dit niet het geval!

12. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Wij 'moesten' ook naar 3 flessen + brood. Vond het ook wel spannend, maar heb gewoon de fles laten vallen en dan een redelijk tussendoortje en inderdaad yoghurt toe. We 'draaien' nu 5 dagen op dit schema en het gaat eigenlijk heel goed. Gister had ze bijna geen brood gegeten en toen kreeg ze om 16.00uur echt honger! Heb haar toen gewoon lekker een flesje van 90/3 gegeven en toen was ze tevreden tot het warme eten.

ons schema nu:

07.00 / 07.30 papfles 180/6 + graanontbijt
    08-09.30 slapen
    10.00 fruit (zoveel als ze wil)+ drinken
    (evt. slapen)

11.30 / 12.00 fles 120/4 + boterham met margarine en beleg, zoveel als ze wil.
    12.30-15.00 slapen
    15.30 tussendoortje + drinken
    (17-18.00 slapen)
    18.00 warm eten + yoghurt

19.30 / 20.00 fles 180/6 + rijstebloem
    slapen

Onze dochter is ook helemaal niet zwaar, nu 7kg, maar volgt gewoon keurig haar eigen groeilijntje, dus prima! Ze eet ook nog lang niet de hoeveelheden die volgens de potjes (maak alles wel zelf) bij haar leeftijd passen, maar volgens het CB gewoon goed kijken naar je kindje, ze weten zelf het beste wanneer ze geen honger meer hebben!

Succes! Komt vast goed!

13. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    lola, weer niet aan gedacht ;) maar dat is natuurlijk ook een optie.. hij kan ook gewoon gezellig mee aan tafel zitten en iets anders kleins eten. voordat hij door heeft dat hij iets niet krijgt wat de rest wel krijgt zijn we weer maanden verder en dan loopt het misschien wel weer anders.

seillena, mijn zoontje volgt ook al 7 maanden lang zijn eigen lijntje en hij ontwikkelt zich super. dit zeggen ze bij het cb ook iedere keer weer, maar ik blijf er maar over bezig ;) stom...stom...stom

vandaag had de oppas (zijn oma) hem om 10.30 een banaan gegeven, en dan laat hij zijn fles van 12.00 dus echt voor de helft staan.
    om 16.00 uur een halve fles gegeven, maar weer niet meer groente op.
    ga morgen toch eens proberen hoe het bevalt om het fruit 's middags te geven en dan de fles van 16.00 te laten vervallen.

dit soort dingen uitproberen doe ik het liefst zelf, en omdat ik 3 dagen werk is dat wel eens lastig.. vinden degene die werken dat ook?

14. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Groetjes Annelies.

Deel Deze Pagina