Volgende week is mijn dochter 6 maanden en we zijn onwijs aan het puzzelen met haar voedingsschema. Wie weet hebben jullie nog tips of ideeën? Op dit moment krijgt ze namelijk nog 5 flessen die allemaal tot de laatste druppel op gaan. Daarnaast zijn we met 5 maanden rustig aan begonnen met fruit en groente. Ze vindt alles lekker maar krijgt nog maar weinig, groente krijgt ze 2 a 3 blokjes uit een ijsblokjesvorm en dan is ze er ook echt wel klaar mee Op dit moment is het schema: 7.30 - fles 180+6 9.00 - fruithap, gemiddeld 10 tot 12 hapjes denk ik? Slapen 9.30 tot 10.30 11.00 - fles 180+6 Slapen van 13.00 tot 14.30/15.00 uur 15.00 - fles 180+6 16.30 - groente, zelfde hoeveelheid als fruit Slapen 17.00 tot 17.30 18.00 - fles 150+5 20.00 - fles 180+6 Straks wil ik smorgens of rond 11 uur pap gaan geven denk ik. En voor m'n gevoel zou die fles van 18.00 uur moeten vervallen maar ze drinkt tot op heden alles op, hooguit dat ze bij de laatste fles 20/30 cc laat staan..daar slaapt ze dan op door tot de volgende morgen. Het is een actieve dame, ligt nooit stil dus ik kan me ook wel weer voorstellen dat ze de energie wel nodig heeft. Maar wordt het geen vicieuze cirkel dat ze zich zo vult met flesvoeding dat ze genoeg heeft aan de kleine beetjes fruit en groente? Pff en dan moet er straks ook nog brood worden toegevoegd...het is nog ingewikkeld ook!
Even kort Ik bood wat te eten aan als ik zelf ook at, als ze wakker was tenminste. Dat kon zijn dat ze de ene dag maar 1 keer wat kreeg en de andere dag 3 keer. ( ik geef bv) Eerst ging er niet veel naar binnen (rapley) Maar dat werd steeds meer. Met 6-7 maanden broodkorst geven. En voor nu lekker nog melk laten drinken. Je zou bij jullie avondeten, ook iets kunnen geven, bijvoorbeeld straks een broodkorstje.
Gewoon eten geven als jullie eten. Dus ontbijt, lunch en avondeten. En tussendoor in de ochtend en middag een tussendoortje. Melk geef ik tussendoor op verzoek (wel bv)
Ik geef flesvoeding op verzoek en mijn zoon dronk met 6 maand ook nog 5 flessen, vlak daarna is er 1 vervallen. Ik geef 's ochtends de fles met pap uit een bordje, rond 10 uur fruit als dochter en ik dat ook eten (en ik er een welverdiende kop koffie bij ). Als zoon wakker is tijdens de lunch zit hij erbij aan tafel en krijgt wat brood om mee te oefenen (ben ik met 7 maand mee begonnen) en aan het eind van de middag krijgt hij groente met aardappel/rijst/pasta. Tussendoor krijgt hij gewoon melk op verzoek. Het lijkt inderdaad allemaal ingewikkeld, maar ik zou gewoon eten aanbieden als je zelf ook eet (hoeft niet perse hetzelfde te zijn) en tussendoor melk geven als hij er om vraagt.
Gewoon wat hiervoor al gezegd is. Schema weggooien voor je baby en zelf regelmatig eten en je baby daarin meenemen. De meeste kindjes laten vanzelf melk staan als ze meer interesse krijgen voor vast voedsel. Ik vind 10-12 hapjes al heel goed hoor!
Blijkbaar is je dochter nog niet toe aan een grotere hoeveelheid groente en fruit. Mijn zoontje eet nu savonds een aardappeltje met twee eetlepels groente. De ene keer eet hij alles op en andere keer laat hij wat staan. Prima toch, hij geeft het zelf wel aan. Behalve het fruit, want daar kan hij echt in door(vr)eten en dan stop ik met geven. Al eens geprobeerd om bij de fles van 3 uur ook een korstje brood te even om m te oefenen en dan een kleinere fles? Zo doe ik het bij T van zes maanden: 7:30 fles 180/6 9:00 - 10:30 slapen (soms langer dan sla ik fruit over) 10:30 fruit, bijv driekwart banaan of een hele peer/appel 11:30 fles van 180/6 12:00/12:30 slapen (wisselt hoe lang) 15:00 korstje brood of fruit als hij dit in de ochtend niet heeft gegeten + fles can 150/5 Tussen 17:00 en 18:00 warme hap (ligt eraan hoe laat hij wakker is en anders maak ik hem uiterlijk zes uur wakker) 19:00/19:30 fles 180/6 en naar bed.
Dank voor de tips! Niet te moeilijk denken dus Vandaag zit ze ineens te bunkeren en ging er vanmorgen een halve peer naar binnen en net een flinke hap pompoen. Zul je altijd zien haha! Het komt vandaag wel fijner uit om de groente halverwege de middag te geven want uiteraard is ze ook aan het rommelen met slapen en doet ze vandaag maar twee slaapjes haha! Moet dus gewoon meer in maaltijden gaan denken ipv flessen...zal ook schelen als ze binnenkort in de kinderstoel kan zitten, dan gaat ze toch meer deelnemen aan de maaltijd ipv dat ze ernaast aan het spelen is op haar speelkleed
ons schema met 6,5 maand is nu (kan allemaal half uurtje afwijken) 7.00 fles 180/6 9.30 fruit 10.00 -11.00 slapen 12.00 broodje 13.00 fles 150/5 13.15 - 14.45 slapen 16.30 groente soms nog slaapje van half uur in de box rond 17.00 18.30 fles 180/6 met beetje rijstebloem en dan slapen tot de volgende ochtend 7.00 uur. ik zoek nog "iets" voor tussen de fles van 13.00 en de groente van 16.30 in. geef elke dag een flesje thee daar tussen in maar tot nu toe drinkt ze 1 slokje en gaat dan spelen met de fles.