Beste allen, mag ik snel jullie advies? Afgelopen vrijdagmiddag ben ik na 2 weken proberen gestopt met het geven van bv aan mijn zoontje (zie mijn andere topic op dit forum). Nu weet ik niet zo goed wat ik met mijn borsten aan moet. Ze staan enorm strak en gespannen (stuwing?) en zijn pijnlijk, maar de laatste keren dat ik ze een beetje probeerde af te kolven kwam er helemaal niets meer uit. Het doet nu echt wel zeer, ik kan bijna niet op mijn zij liggen of mijn arm optillen boven schouderhoogte. Wat moet ik doen?
je kunt de spanning met de hand eraf kolven...vergt wat moeite en handigheidje...maar als je borsten zo vol zitten, dan helpt het vast wel! En waarom je zoontje niet gewoon aan leggen..als hij geen honger heeft drinkt hij misschien alleen het topje eraf voor je en ben jij verlicht en heb je toch nog ff wat bv gegeven. (ik heb je andere topic ook gelezen) Zo gewoon afbouwen, want helemaal in eens stoppen is heel moeilijk hoor! (ik had trouwens pas met 2 weken stuwing en kwam mijn voeding echt op gang...daarvoor was het prut.....)
heb je al geprobeerd om te douchen, lekker warm, en dan je borsten een beetje masseren? Bij mij gaf dat na het stoppen met de borstvoeding nog wel wat verlichting edit: lees net de reactie boven mij, dat is idd ook een hele goede tip! Werkte idd ook erg goed!
Dan heb je flinke stuwing! Auw!! Leg warme natte washandjes op je borsten (vraag vriend/man) om ze regelmatig te verwisselen met nieuwe warme washandjes!!), eventueel je borsten zachtjes masseren richting je tepel, tóch gaan kolven en ga ondertussen tv kijken ofzo. Kijk in ieder geval niet naar je borsten / kolf. Vraag je vriend/man om afleiding. Neem iets wat naar je kindje ruikt erbij of foto's / filmpjes of natuurlijk de live versie. Hete douche helpt ook. Niet leeg kolven, want je wilde stoppen toch? Dan de ergste druk eraf kolven. En alles wat je kolft kun je natuurlijk nog in de fles geven. Succes!!
Tsja, eh... Wil je echt stoppen? Klinkt alsof je net "gewoon" regeldagen hebt gehad...... Maar verder goeie tips zijn al gegeven. Kijk je wel uit dat je geen borstontsteking krijgt? Pas op met rode pijnlijke plekken en harde schijven...
heey meiden, dank jullie wel! Masseren onder de douche heb ik gedaan, en ik heb al met een hotpack op beide bosten op de bank gezeten. Zoonlief even aanleggen gaat helaas niet, want dat was een van de problemen met de bv... En ik wilde dus de ergste druk er even afkolven, maar van de laatste 3 keer kwam er 2 keer echt heel weinig uit (nog geen 10cc per borst) en de laatste keer helemaal niets... Dus dat helpt niet echt. Dan zit er dus denk ik niets anders op dan rustig wachten tot het over is, en hopen dat het niet te lang duurt (iemand een tijdsindicatie?)...
Ik knipte maandverbandjes doormidden en deed die in de vriezer, en dan in m'n bh Koolbladeren in je BH schijnt ook te helpen. Stuwing is echt vervelend en pijnlijk!
Van de een op de andere dag stoppen verhoogt echt het risico op borstontstekingen énorm! Je kunt het beter rustiger afbouwen, dus 1 voeding per 5 dagen oid eraf. Desnoods kolf je de overige voedingen als aanleggen echt geen optie is.
Je zult er toch iets uit moeten krijgen anders loop je nog het risico op een borstontsteking.. Ik zou voor nu warm houden en echt even aan de kolf hangen, als je je zoontje niet aan kan leggen. google ook eens op kolven met de hand. Tegen stuwing kunnen ook gekneusde witte kool bladeren helpen. En om je productie af te laten nemen werkt saliethee.
En anders even bellen met de huisarts als je er morgen nog last van hebt. Volgens mij bestaat er een pilletje voor....
ah, tegelijk warm houden en kolven heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zeker doen straks... en een belletje naar de ha en/of lk zat al in de planning morgen...
Misschien drinkt je zoontje nu juist wel! Waarom niet proberen? Dit is veel effectiever dan een kolf en die melk moet eruit anders is de kans op een bo te groot.
Idd, sluit me aan bij ZG. Enneh raar gevoel, dat je toch meer melk hebt/had dan je denkt?! Hoop dat aanleggen werkt! En je kunt nog syntocinon vragen aan de ha, als je dat een beetje insnuift terwijl je lekker aan je kindje snuffelt en hem bij de borst houdt heb je wel kans dat je een tsr krijgt en het spontaan begint te stromen. Bij afbouwen vervang je normaal een voeding door een fles, en dan wacht je een weekje en vervangt de volgende voeding. Snap je, dat regelt zich dan gewoon heel langzaam in. Sterkte!
Niet gewoon afwachten! De kans dat je dan een borstontsteking krijgt is groot en dat is niet iets waar je op zit te wachten. Ik zou als aanleggen niet lukt de huisarts bellen en vragen om syntocinon en met behulp daarvan het ergste afkolven.