Schema 6 maanden (wel te vroeg geboren)

Discussie in 'Voeding' gestart door Foxter, 13 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi meiden,

Het schema van mijn jongste is nu als volgt:

7 uur: fles 200 ml
    10 uur: fruit
    12 uur: fles 200 ml
    16 uur: fles 200 ml
    18 uur: groente
    21 uur: fles 200 ml

Ze is 7 weken te vroeg geboren en was ook dysmatuur. Brood wil ze echt nog niet, en water ook ECHT niet, ze gaat er echt van flippen. Ik wil er eigenlijk een fles af, maar krijgt ze dan wel genoeg vocht binnen? Hoeveel vocht moeten ze echt binnen krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waarom wil je er een fles af?

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ben t wel met suusjuh eens.. Waarom wil je er een fles af?
    Is toch nog nerens voor nodig...

Ik zou er pas een fles afhalen als ze brood gaat eten oid..
    Anders mist ze gewoon een complete maaltijd...

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou geen flessen er af halen hooguit iets verkleinen. Waarom begin je niet met een ontbijt? Granen (pap) op die manier kan ze daar aan wennen en krijgt ze toch een heleboel extra binnen.

Ook de fles van 16:00 zou je wat kunnen verkleinen om de warme maaltijd wat te stimuleren.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou er inderdaad nog geen fles af halen, zou ook niet weten waarom??
    Je kan inderdaad eens beginnen met fijne granenpap in de ochtend en dan af en toe een broodkorst geven?
    Hier zijn we met 7 maanden begonnen met brood en bij 7,5-8mnd ging de fles van 16u eraf...

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Een fles doe je er pas af als er voldoende gegeten en gedronken wordt. Is dit niet het geval, dan blijft de melk gewoon nog noodzakelijk.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik wil de fles van 16 uur er af omdat ze die met pijn en moeite leeg drinkt. Waarom geef ik hem dan? Omdat ze geen water of iets anders wil. Ook ivm haar reflux wil ik graag dat ze meer vaste voeding eet. Vanmiddag moet ik naar het cb, eens zien wat zij ervan zeggen.
    Maar als ik hier schema's lees van andere kids van 6 maanden lijkt mijn dochter wel heel erg achter te lopen. (brood, yoghurt, ed..)

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wbt het achterlopen valt wel mee hoor..
    Hier ook alleen groente en fruit en fruit niet eens elke dag..
    En stukje brood(3stukjes ofzo haha ) wanneer het mij uitkomt.. Om de dag ofzo.. Maar zeker niet actief..

En als de fles er met moeite in gaat doe je toch gewoon wt minder geven..?
    Dan hoef je m niet met pijn en moeite in te proppen en ze mist niet ineens een maaltijd

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Loopt zeker niet achter hoor!
    Hier at ze toen net een paar hapjes fruit en groenten, als die er al in gingen... Met 7 maanden begonnen met brood en yoghurt oid kreeg ze pas met 9-10 maanden. Eerder vond ik het echt niet nodig...

Dus laat je niet opjagen, het wordt vanzelf meer!

10. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ze is nog jong! Mijn zoontje is even oud en 6 weken te vroeg. Hij leeft nog heerlijk op mijn bv en krijgt sinds deze week fruit en groente, nou ja, hij eet zelf, dus veel heeft hij nog niet binnen gehad! Je moet niet kijken wat andere baby's krijgen, kijken naar je meisje is het belangrijkste!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee joh, met 6 maanden begin je toch pas. Als je kindje met 6 maanden en 3 weken 4 verschillende groenten eet is het al prima. Laat je niet opjagen.

Hou gewoon het volgende in je hoofd: rond 1 jaar wil je graag op 3 volwaardige maaltijden en 2-3 gezonde tussendoortjes zitten (dus: ontbijt - lunch en avondeten). En daar heb je dus ruim de tijd voor.

Sommige kinderen moet je inderaad even een beetje helpen omdat ze wel erg verzot zijn op hun melk maar het wennen aan andere dingen kost tijd (10 - 15 x voordat ze een smaak gaan waarderen en dat geldt ook voor drinken).

Probeer eens thee (rooibos bijvoorbeeld) of sterk aangelegde diksap en geef het in iets anders dan een fles (tuitbeker bijvoorbeeld). Het is oefenen. Of maak een keertje een smoothie van fruit (mmmmm)
    Yoghurt heb ik altijd gezien als een toetje en dat ben ik pas gaan geven met 9 maanden ofzo toen de flessen er snel af gingen.

Maar.. rustig aan.. elk kind is anders :D

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Ze loopt niet achter hoor! Als een kindje bij 4 maanden al begint met eten, eten ze met 6 maanden al veel meer ja, maar ons meisje begon met 6 maanden met eten, at met 8 maanden pas een beetje hoeveelheden fruit en groenten en kon toen pas brood verdragen. Dus die heeft ook tot 8 maanden nog 5 flessen gedronken!

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bedankt voor de reacties meiden :) Wij zijn met 3,5 maand begonnen met bijvoeden omdat ze zo'n last had van de reflux. Inmiddels is dat aardig bijgetrokken. Ze eet dus al wel zowat alle groenten, en soms ook met kip of ham oid erdoor.
    Op het bureau zeiden ze dat ik op voedingscentrum.nl moet kijken, en maar gewoon moet proberen. Ze is qua gewicht super dus ik moest me geen zorgen maken om het eten :) Ik maak me ook nogal snel zorgen omdat we al zoveel met haar hebben mee gemaakt, maar ze is nu gewoon kerngezond :)

Nogmaals bedankt voor de reacties!!!

14. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er ook nog geen fles af halen.. Mijn kindje is 10 weken te vroeg geboren, en zit op precies hetzelfde schema..

Alleen probeer ik rond 18:00 groenten te geven, maar eigenlijk slaapt hij altijd dan, dus dat lukt eigenlijk niet..

Ik geef sinds 2 dagen pap, en dat vindt hij super lekker.
    Ik twijfel alleen of pap sochtends en dan om 10:00 fruit niet teveel is. Want vanochtend wilde hij niet echt fruit en vanmiddag wilde hij het wel. Misschien toch maar een keer per dag ( 2 x lukt me nog niet). Brood doe ik pas met 7 maanden.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    In het begin moet je gewoon groenten of fruit geven op het moment dat je kindje goed wakker en alert is. Die tijden komen later wel!
    Eerst maar eens rustig wennen aan bijvoeding...
    Dus 1 ding per dag en dan per soort groenten/fruit 3 dagen hetzelfde geven. Is ook voor de darmpjes wat fijner, is namelijk nogal een omschakeling!

16. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je bericht!

Ja 2 x per dag (1 x fruit en 1 x groenten) lukte me nog echt niet. En zijn fles dronk ie sochtends super slecht. Dus ben ik met pap begonnen in de ochtend en dat vindt hij super lekker! En dan nu 1 x per dag fruit. Ik deed eerst sochtends fruit maar doe het nu smiddags aangezien hij sochtends pap krijgt!

Ik heb gewoon nog helemaal niet in mijn hoofd wanneer je gaat 'opbouwen' daarmee..

Deel Deze Pagina