Hoi, Voor de verandering eens een berichtje van een papa: Ik lees allemaal berichtjes van kinderen van ca. 12 maanden die 's avonds mee eten. Ik vroeg me af hoe laat jullie dan eten, en wanneer jullie dan koken. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit allemaal ouders zijn waarvan slechts 1 ouder werkt en die dan ook nog eens om 17:00 uur thuis is. Mijn zoontje is 12 maanden en ons schema is als volgt: Maandag: Ramon KDV Papa 17:00 thuis Mama 18:30 thuis Dinsdag: Ramon KDV Papa 17:00 thuis Mama 18:30 thuis Woensdag: Ramon thuis Papa 17:30 thuis Mama thuis Donderdag: Ramon thuis Papa thuis Mama 18:30 thuis Vrijdag: Ramon thuis (oma past op) Papa 17:30 thuis Mama 18:30 thuis. Zodra ik (papa) thuis kom geef ik ramon gelijk te eten. Meestal is dit tussen 17:15 en 17:30. Ramon is vaak al moe en eet dan slecht. Na een hap of 5 heeft hij het vaak wel weer gezien. Ik moet vaak het grootste gedeelte van zijn eten weggooien wat ik zonde vind. Hij krijgt vaak eten uit een potje omdat dat het snelste klaar is. Als ik eerst ga koken en hem dan eten geef, dan krijgt hij niet voor 18:15 te eten. Hij ligt vaak al voor 18:00 uur uitgeteld op bed. Dat lijkt dus geen haalbaar scenario. (Ramon is vaak de hele dag druk bezig en slaapt daarom ook veel, alleen zelden in de middag. Vandaar dat hij zo vroeg naar bed gaat. Rustig tv kijken doet hij nooit, dat interesseert hem niet, wat ik eigenlijk ook wel prima vind . Hij is continue aan het kruipen, klimmen en spelen.) Ik ben dus erg beniewd hoe iedereen dit doet. Eten jullie met het hele gezin, hoe laat eten jullie, wanneer koken jullie en hoe laat gaat jullie kind naar bed? groeten mark, de vader van Ramon
Ik vries veel in dus zet het klaar de dag dat we het druk hebben in de koelkast. Je zou op de dagen dat Ramon thuis is Er mama/papa/oma dat die het eten maakt en anders invriezen of op het kdv groenten laten geven
Als dochterlief een kdv-dag heeft eet ze daar tussen 16.30 en 17.00 een verse warme maaltijd. Dat vind ik heel fijn zodat ik mij niet zo hoef te haasten met eten op werkdagen. Als ik thuis ben dan eten we meestal rond half 6-kwart voor 6. Ik kook dan vaak iets makkelijks of ik maak het 's middags al klaar zodat het alleen de oven nog in hoeft.
Wanneer slaapt hij overdag? Ik zou persoonlijk iets aan zijn slaappatroon doen zodat hij wakker, uitgerust en hongerig is op het moment dat jullie als gezin eten. Hier twee werkende ouders en 2 kdv-dagen en wij eten rond 18uur. Eten is ook voor een kind meer als voer naar binnen stoppen. Een maaltijd is een sociaal moment voor het gezin en het eten hoort een ontdekking te zijn voor een baby/dreumes. Verschillende dingen op zijn bord, verschillende smaken, vormen, structuren. Zien hoe mama en papa eten en daar (het meeste!) Van leren enz.
Wij eten elke dag rond 18:00, maakt niet uit of ze naar het KDV is geweest. Dochter is dan ook wel aan eten toe, maar is nog niet te moe. Ze slaapt 1 of 2 keer per dag, totaal tussen de 2 en 4 uur slaap overdag. Soms heeft ze al eerder flinke trek en overbruggen we de tijd met een soepstengel.. Ik ben meestal degene die kookt, ben op werkdagen om 17:00 thuis, begin dan ook direct met koken. Man haalt tussen 17:30 en 17:45 uit z'n werk dochter op, ze zijn dan een paar minuten later thuis en meestal schuiven we dan gelijk aan tafel.
Als ik ons meisje haal geef ik thuis meteen eten wat ik van te voren heb gemaakt of wat ontdooit is in de koelkast. Ze is dan ook helemaal op ook omdat ze minder goed slaapt dan thuis. Dus ik hoef dan echt niet te gaan koken dat duurt te lang. Dus dan eet zij om 17u. Als mijn vriend haar haalt ben ik aan het werk en geven we vers eten mee en dat krijgt ze daar rond 16.45-17.00 en dan wordt ze rond 17.45 gehaald, thuis laatste fles en dan naar bed. Tegenwoordig eet ik met haar samen om 17.45 want later lukt echt niet. Ze slaapt toch goed van 13-15 uur maar is gewoon snel moe. Ik bij onze buren dat het vanzelf wel verschuift als ze langer op kunnen zijn. Voor jullie misschien tussen de middag warm? Of vragen aan KDV dan is het net wat eerder.
Hoi, Alvast bedankt voor de snelle reacties. Wat betreft de suggestie van het slaappatroon, daar zien we weinig kans toe. Ik ben het eens met het sociale aspect van het eten, en we zouden dat ook graag doen. Als hij soms na het eten toch nog wat energie heeft en hij wakker blijft tot wij gaan eten, zetten we hem ook altijd in zijn stoel erbij, en krijgt hij wat van ons eten of iets anders om op te kauwen (een soepstengel ofzo). We doen hem naar bed als hij aan geeft slaap te hebben. We kunnen hem niet dwingen te slapen in een vast ritme, want dan staat hij gewoon aan zijn voeteneinde te roepen/huilen tot we hem komen halen. Ook het rond half 5 ofzo nog even een uurtje tukken hebben we geprobeerd, met hetzelfde resultaat. (zijnde geen) Ik heb vandaag wel 2 porties eten opzij gezet van ons eten. 1 in de koelkast voor morgen en 1 in de vriezer voor later in de week. Het kookprobleem kan ik daarmee wel oplossen dus. En ik vermoed dat we voor de rest maar gewoon moeten wachten tot hij wat ouder is en wel genoeg energie heeft om tot na het eten op te blijven... gr. mark, de vader van Ramon
Vanaf 6 maanden hebben wij de warme 'hap' aangeboden rond 18:00 en zijn dat gewoon blijven doen. Wij eten dus meestal ergens tussen 18:00 en 18:30 Ons slaappatroon: 8:00 wakker + ontbijt slapen van 10:00 - 11:00 rond 12:30 lunch 13:00 - 15:30 slapen 16:00 tussendoortjes 18:00 - 18:30 warme maaltijd 19:30 naar bed
Ik werk momenteel niet ivm zwangerschapsverlof maar toen ik wel werkte was het: 16u klaar met werk, omkleden en naar mn ouders om dochter op te halen. 17u-17.15u was ik dan ongeveer thuis. Snel koken en om 18u konden we wel aan tafel zitten. Ik zorgde wel altijd voor makkelijkere maaltijden op werkdagen en zo veel mogelijk van te voren klaarzetten. Bv aardappels van gisteren opbakken + groente koken + vleesje bakken is in 20 minuten wel klaar. Ik zou ipv een potje zelf liever kiezen voor een portie eten van gisteren, als het vaker als 1x per week voorkomt. Ik bedoel als jullie vandaag spaghetti eten schep je dit in een bordje, in de koelkast en warm je het morgen op. Morgen zet je dan de sperzieboontjes met gehaktbal in de koelkast. Maar wij hebben zelf altijd zo veel als mogelijk was samen gegeten.
Als ik het eerste bericht lees is Ramon toch 4 dagen per week (incl weekend) met ouders thuis (soms dan 1 ouder). Dan kunnen jullie op die dagen het avondeten naar voren halen zodat je dan wel gezamenlijk met hem eet?
bij mijn oudste aten we vaak pas rond half 8, 8 uur, hij ging toen ook pas rond 9 uur naar bed. bij de tweede werkte mijn vriend al snel voor zichzelf en hoefde hij dus niet van die belachelijke dagen te maken. Nu eten we dus rond half 7. Ik werk (normaal gesproken, nu met verlof..) tot half 6, dan kindjes ophalen van de opvang, ben ik tussen kwart over 6 en half 7 thuis, dan snel koken (geen 3-gangen menu op werkdagen...) en eten. Kindjes gaan dan rond 19 uur in bad en rond half 8 naar bed. Op de dagen dat ik niet werk, eten we om half 7.
Hier probeerden we rond die leeftijd altijd rond half 6 aan tafel te zitten... Ik werk zelf onregelmatig, dus niet altijd thuis rond etenstijd, maar papa eet dan wel altijd samen met haar! Tegenwoordig eten we meestal tussen 18-18.30u, dat houdt ze nu wel vol. Ze eet hier vrijwel nooit op het kdv, maar we kunnen haar dan ook altijd voor die tijd ophalen. Als we beiden overdag werken zijn we uiterlijk 17u thuis... Zou de avonden dat er in ieder geval 1 ouder op tijd thuis is wel gebruiken om dan samen met hem te eten. Al eet je een kopje soep, klein bordje oid, dan eten jullie in ieder geval samen met hem... Op de dagen dat jullie allebei wel thuis zijn, zou ik er zeker gebruik van maken en zelf gewoon eerder eten. Maak desnoods de dag ervoor een grote pan spaghetti of zo?? Het is wel zo dat het in verloop van tijd beter gaat en ze het ook beter volhouden om wat langer te wachten. We geven hier ook nog wel eens wat fruit om evt de tijd te overbruggen!
wij hebben hier ong hetzelfde schema, ma/ di/ vrij KDV en wo/do thuis bij mama of papa. Wij werken allebei onregelmatige werktijden, maar de dagen dat D thuis is, eet een van ons samen met hem. Op het KDV eet D de andere dagen warm, word daar vers bereid. Ideaal! Hij is namelijk ook erg moe als hij thuis komt. Hij drinkt nog wat, gaat evt in bad en dan slapen. Ook zo rond 18.00/19.00 uur. Wanneer wij koken vriezen we de overige porties in, altijd makkelijk.