Wij zijn met groente begonnen sinds ons zoontje ongeveer 5,5 maand was en niet lang daarna met fruit. Nu heb ik in het begin vooral potjes gegeven maar ik heb nu de smaak te pakken en probeer ook veel vers te geven. (lijkt wel steeds meer een uitdaging) Nu heb ik steeds alles door de blender gedaan. Ik vroeg me af wanneer je een stapje verder kunt gaan. Vandaag heb ik de banaan geprakt, dus zaten er iets meer stukjes in. Zou je de groente (als je het lang kookt en het dus wat smeuig is) ook gewoon kunnen prakken en zo kunnen geven? Dus niet door de blender? En wanneer kan ik gaan beginnen met het geven van stukjes brood met bijv. smeerkaas?
Ik stamp de hapjes met een pureestamper, dat werkt prima. Evt. een beetje opvolgmelk erdoor om hapjes met bijv. aardappel wat smeuiger te maken. Julian krijgt bij zijn fles van 11.30 wat stukjes brood met appelstroop. Die stop ik dan in zijn wang zodat ze zacht worden en hij ze moet kauwen ipv dat hij ze meteen doorslikt
't Is maar net wat je wilt natuurlijk maar wij gaven onze zoon vanaf 6 maanden gewoons stukken. Niets prakken of pureren. Veel makkelijker! Echt harde stukken fruit kàn je dan even koken maar ik heb dit nooit gedaan. Ik sneed bijvoorbeeld van een appel dunnen schijfjes en gaf dit zo aan hem. Brood sneed ik in reepjes en gaf dit dan aan hem. De eerste maanden met enkel echte boter en later met appelstroop of sesampasta. Smeerkaas bevat erg veel zout en is dus niet aan te raden. In appelstroop zit veel ijzer en in notenpasta's veel goede vetten en het maakt het ook allemaal wat kleveriger net zoals smeerkaas.
ja dat kan, ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden en heb nooit gepureerd. Harde soorten fruit en groenten kook je gewoon iets langer en dan prak je dat. Wat een idee trouwens van die pureestamper, was ik nooit opgekomen. Ik deed alles met een vorkje
Brood ben ik gaan geven met 6,5 maand. gewoon in kleine blokjes met een beetje boter. Smeerkaas is best wel zout, dus dat kun je beter niet teveel geven. Liever appelstroop als je er iets op wilt doen. Banaan gaf ik met 7 maand uit het knuistje. Lekker zelf oppeuzelen. Rijpe peer kon ook al snel zo. Nou had mijn jochie een hekel aan die tussenvorm. Dus het was hier of gepureerd of in hele stukken. De tussenvorm (geprakt/fijngesneden) kreeg hij niet goed weg.
Hier in het begin (va 5,5mnd) alles geprakt, ook met de aardappelstamper. We gaven toen ook nog potjes, die waren dan wel glad.daarna heel snel toe gewerkt naar stukken eten. Met 9 mnd aten ze alles zelf en in stukken
Wij geven ook vanaf het begin af aan alles in stukken. Ga verder hélemaal met de post van Elke1984 mee.
super! Ga het ook maar zo proberen; veel makkelijker...hij is nu ook al ruim 7 maanden. Ga ook maar eens met brood proberen dan binnenkort....leuk hoor!