Mijn kindje eet nu flinke porties bijvoeding, sochtends 2 stuks fuit, smiddags een boterham met beleg en savonds een bordje warm eten. Maar ik merk dat mijn melkproduktie wel een stuk minder wordt. Voorheen kolfde ik op mijn werk 130-150 ml per kolfbeurt, maar de afgelopen weken is dat gekeldert naar 80-90 ml Is het normaal dat je zoveel minder melk produceert als je kindje flink bijvoeding gaat eten? Of heb ik een produktiedip en moet ik maatregelen nemen?
Borstvoeding is een vraag en aanbodsysteem. Als er dus minder vraag is, zoals in dit geval doordat je kindje bijvoeding krijgt, dan past de melkproductie zich aan. Je kunt het wel weer proberen op te schroeven door extra te gaan kolven/aan te leggen, maar ik weet niet of dat je bedoeling is.
Ja dat je minder melk maakt als je kind meer andere dingen eet en dus minder melk vraagt is heel normaal. Maar als je echt te weinig kolft (dus minder dan je kind wil drinken als jij er niet bent) dan kun je ook aan een productiedip denken. Zit je cyclus er misschien aan te komen? Je kunt het een beetje voor zijn door voor elke maaltijd eerst een borst aan te bieden en dan pas de hap. Dat heeft als voordeel dat de enzymen in je melk ook helpen bij het verteren van het eten. Als je weer meer wilt kolven op je werk, las dan een regelweekeindje in, waarin je vaker aanlegt (of kolft voor de voorraad).
nou hij drinkt nu 2 flessen van 200ml op het kdv. Maar ik durf het eigenlijk niet aan om er maar 1 mee te geven. Misschien zou hij daar wel genoeg aan hebben... maar het lijkt me wel erg weinig op zo'n lange dag. We zijn al een beetje geminderd, eerst gaf ik er 3 van 150 ml mee. Probleem is dat hij niet zo snel meer zelf "vraagt" om bv, alleen snachts. Als ik m aanleg drinkt hij wel een paar slokken voor de dorst, maar al dat vaste voedsel is allemaal veel interessanter. Maar ik hoop dat hij dan toch genoeg vocht binnenkrijgt... @dirksmama ik slik cerazette, dus ik heb niet echt een cyclus