Kolven?!?

Discussion in 'Borstvoeding' started by SportySteenbok, Dec 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

Mar 14, 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hallo allemaal,

Ik hoop hier een beetje steun en uitleg te kunnen vinden.
    Onze dochter is vandaag 6 weken oud. Ze heeft een beetje een moeilijke start gehad, de eerste 4 weken met haar waren vanwege haar verborgen reflux erg zwaar. Sinds een kleine 2 weken heeft ze nu medicatie en slaapt ze ingebakerd. Het gaat nu stukken beter met haar! Ze is niet meer paniekerig en ze slaapt tenminste.

Over 6 weken ga ik, logischerwijs, weer aan het werk. De borstvoeding gaat gelukkig goed, dus wil ik toch echt proberen dit minstens 6 maanden vol te houden.
    Ik moet me nu dus inmiddels gaan verdiepen in kolven (volgens sommige sites ben ik al laat, moet je daar met 4 weken al mee beginnen :$).
    Wie kan mij hier de basics een beetje van uitleggen? Het is voor mij nogal abracadabra.
    Je begint met kolven, maar op datzelfde moment wil je baby toch ook drinken? Dus hoe kun je dan een voorraadje aanleggen om straks mee te geven naar het kdv?
    En hoeveel drinkt je baby uit de fles? Want je weet ook niet hoeveel er uit je borst komt, toch?
    Wat vinden jullie een goede kolf?
    Met andere woorden: help! :)

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,719
    113
    Hoop dat je iets hebt aan de antwoorden hierboven. Werkende-kolvende mama is een beetje een way of life en soms moet je ook as je echt geen zin hebt, maar het is geweldig als je kindje bv kan blijven drinken!

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Ik ben hier met 5 weken begonnen met een flesje geven en dit ging eigenlijk vanaf de eerste keer prima dus gelukkig geen problemen gehad.. maar sommige kindjes hebben iets meer oefening nodig.. Maar je bent echt nog niet te laat hoor. En laat het flesje door iemand anders geven want dat moet straks ook natuurlijk.

Het kolven zelf is inderdaad niet heel ingewikkeld je moet even kijken hoe je kolf werkt maar dat is echt heel simpel..

Ik kolf altijd 's morgens.. Ik geef eerst mijn zoontje om 5 uur voeding. Dan drinkt hij ze nooit leeg en dan ga ik daarna kolven dan heb ik meestal 160cc dat is precies wat hij uit de fles drinkt. En als hij dan om 9.30 wakker wordt zit er weer genoeg in voor hem. En je gaat natuurlijk straks ook kolven op je werk wat je ook weer over hebt voor de volgende dag of voor in de vriezer.

Mijn zoon heeft een hele tijd 125cc gedronken maar nu de laatste 3 weken drinkt hij ongeveer 160cc. Dat is echt gewoon even uitproberen want ik denk dat dat ook per kindje verschilt..

Ik heb een philips avent kolf omdat ik de schiltjes van medela niet lekker vind op mijn tepels. Avent heeft namelijk een siliconen hoesje erover wat ik erg prettig vind. Het is wel een enkele kolf want de dubbele van avent is super duur.. Maar ik kan in 15 minuten een hele voeding afkolven en dat vind ik snel genoeg.. En ik vind de avent ook super geprijst hij kost 100 euro dan heb je de electrische kolf waar je ook een handkolf van kan maken en hij kan met adapter en op netstroom. En je kan je flessen erop aansluiten en dan gelijk geven.

Succes en als je eenmaal begonnen bent dan vind je vanzelf een ritme erin en ga vooral niet stressen want dan lukt het kolven niet.. Dat heb ik ook altijd als ik denk ik moet melk hebben.. dan komt er niks meer dus vooral ontspannen..

4. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

Mar 14, 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
    Na de kerstdagen ga ik er mee bezig. Eens rondkijken voor een kolf en dan beginnen maar.
    Als er verder nog tips enzo zijn, zijn die welkom natuurlijk ;)

5. reinespa

reinespa Actief lid

Sep 5, 2012
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had eerst de Difrax BtoB maar na twee weken kolven op mijn werk werd ik gek en het duurde superlang omdat hij enkelzijdig is. Op advies van aantal dames hier heb ik de Medela Freestyle gekocht. Het is een behoorlijke aanschaf, maar dubbel en dwars waard.

En schrik niet als de eerste paar weken je productie lijkt terug te lopen. Even volhouden dan en bijvoorbeeld vaker kolven of vaker aanleggen. Het kan gebeuren dat door de verandering van aan het werk gaan en een nieuw ritme je productie terug loopt.

Een paar weken voor ik aan het werk ging, ging ik 's ochtends als mijn dochter nog sliep, vlak voor ze wilde eten, kolven om zo een voorraadje aan te leggen. Dat voorraadje is erg handig voor als je die dip daadwerkelijk krijgt. Dan is de druk minder groot en kolf jij ontspannender op je werk.

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik vond het ook best spannend allemaal. Hoe werkt het en hoe zal het gaan enzo. Maar je moet er gewoon mee beginnen. Ik heb met twee maanden de medela freestyle gekocht omdat ik dadelijk ook op mijn werk wil gaan kolven. Echt een ideale kolf! Ik voed mijn zoontje nu meestal voor het laatst rond acht/negen uur. Dan kolf ik rond elf uur nog een voeding af. Ik kolf dan ongeveer 160-180 cc. Dus daar maak ik dan een voeding van. Als je kindje 's avonds nog vaak komt kun je inderdaad beter na de ochtendvoeding afkolven. Ik heb nu zo'n 12 voedingen in de diepvries en ga nog een paar dagen door. 2 januari moet ik weer beginnen dus dan heb ik genoeg in de vriezer.
    Verder moet je gewoon even de gebruiksaanwijzing lezen voor gebruik.
    Oh, trouwens, van tevoren wel even goed oefenen met een flesje! Bij mijn zoontje ging het met twee maanden super met een difrax fles, maar twee weken geleden weigerde hij hem ineens! Nu met een tommee tippee fles gaat het weer super. Gewoon een aantal keer even vlak voor een voeding afkolven en in een flesje geven.
    Gaat helemaal goed komen, succes!

Share This Page