Advies nodig: slaap/eetschema baby 7 mnd

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door girly1984, 9 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik heb gister gebeld met het consultatiebureau ivm het slaap -en eetschema van onze (bijna) 7 maanden oude baby. En nu ben ik onzeker geworden over ons schema...
    Zouden u even mee willen kijken? Wat zou u veranderen of aanpassen?

Dit is zijn schema ongeveer:

06.15 - 06.45 wakker
    06.45 - 07.15 fles 150+5+2 schepjes pap
    07.30 -08.00 naar bed
    09.00 - 09.30 wakker
    10.00 fruithapje (eet nu ongeveer 50gr)
    Naar buiten/ spelen
    11.15 fles 150+5
    11.45 naar bed
    13.30 -14.00 wakker
    Naar buiten/ spelen
    15.15 fles 180+6
    15.45 naar bed
    16.30 - 17.45 wakker (verschilt elke dag)
    17.30 - 18.00 groentehapje (eet 60gr)
    Naar buiten /spelen
    19.00 fles 180+6
    Om de dag in bad /douche
    19.45 - 20.00 naar bed
    22.30 fles 180+6+pap

Wat ik me nu dus afvraag:
    - heeft hij teveel slaapjes overdag? De hele week wordt hij echt heel vroeg wakker. Vanochtend zelfs 4.30. Uiteindelijk is hij nog even in slaap gevallen maar zo gaat dat al de hele week.
    Wel is hij 's ochtends na z'n fles echt weer heel moe!

- hij zit nog op 5 flessen. Hij drinkt niet alle flessen leeg, alleen die laatste om 22.30 wel (half slapend). Hoe en wanneer bouwen we een fles af?
    Welke fles hebben jullie als eerste laten vallen?

De fles van 22.30u zijn we nu iets aan het vervroegen. Eerst was die fles om 23.15, toen 23.00 en nu zitten we dus op 22.30.
    Soms moeten we hem hiervoor slapend uit bed halen en soms wordt hij nog zelf wakker.

- hoeveel fruit/ groente moet hij rond deze leeftijd eten? Want ik hoor allerlei verschillende dingen...
    hoe zorg ik ervoor dat hij meer fruit/ groente gaat eten?

Als u tips heeft, zou dat heel fijn zijn!!
    NB eccuses voor mijn lange verhaal!

Verder is ons zoontje een vrolijke baby die het super goed doet. Hij weegt nu iets meer dan 7 kg.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

Dankjewel voor jouw vragen op het forum. Goed dat je contact opneemt over het dagmenu van jouw zoontje. Ik kijk graag met je mee.

Op deze leeftijd heeft jouw zoontje voldoende aan 800ml opvolgmelk op een dag. Ik zou je willen adviseren om 4 flessen aan te bieden op een dag. De fles van 22.30 uur heeft je kleine eigenlijk niet meer nodig, zeker niet als je hem er echt voor wakker moet maken, dus deze fles mag je in één keer laten vervallen. De laatste fles kun je om 19.00 uur aanbieden met pap. Door een papfles aan te bieden als laatste voeding zorg je ervoor dat hij de nacht lekker door zal slapen. Mocht je zoontje moeite hebben om vanaf 19.00 uur de hele nacht door te slapen, kun je enkel een speentje of een beetje water aanbieden om het doorslapen te helpen bevorderen.

Mooi dat de vaste voeding (pap, fruit en groente) al onderdeel is van het dagmenu. Wel zou ik je willen adviseren om de fruit- en groentehapjes uit te breiden naar 200 gram. Mogelijk zal je kleine ook meer van de hapjes eten wanneer je één fles opvolgmelk laat vervallen.

Ik zou je willen adviseren om de slaapjes nog even te bespreken met het consultatiebureau.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

3. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Bedankt voor uw snelle reactie!

We willen ook graag overstappen op 4 flesjes maar nu met 5 flessen zit hij meestal rond de 750ml op een dag.
    Als we die laatste fles van 22.30 weg laten, dan heeft hij ineens veel minder op een dag! Hij drinkt namelijk geen enkel flesje helemaal leeg. Dus ik twijfel of we dan ineens die late fles kunnen laten vallen?
    Wat adviseert u?

Wat betreft de groente en fruit. We bieden hem meer aan, naar rond de 50 gram eet hij op. De rest laat hij staan en gaan z'n lippen stijf op elkaar.

Zouden we de fles van 15.15 ook kleiner moeten maken in de hoop dat hij meer groente zal eten rond 17.30/18.00?
    Maar als hij dan minder opvolgmelk drinkt, komt hij op nog minder uit per 24 uur... Dus wat is het beste?

En wanneer starten we met brood rond 11.30? Dat we de fles van 11.15 iets later geven (en eventueel verkleinen)en dan een korstje of stukje brood geven?

Bedankt alvast!

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

Goed dat je nog een berichtje stuurt over het dagmenu van je zoontje.

Vanaf 7 maanden heeft je zoontje nog maar 500-600ml opvolgmelk nodig op een dag. Aangezien hij nu bijna 7 maanden oud mag je gerust de fles van 22.30 uur laten vervallen. Ik verwacht dat hij zo ook meer open zal staan voor zijn overige 4 flessen en uiteindelijk ook meer zal nemen van zijn fruit- en groentehapje.

Probeer de fruit- en groentehapjes niet op te dringen, dit werkt vaak alleen maar averechts. Laat hem nemen wat hij wil en ik verwacht dat hij vanzelf meer van de hapjes zal gaan eten. Als hij het goed doet op zijn vier flessen en hij is de 7 maanden gepasseerd dan kun je uiteindelijk de fles van 15.15 uur minderen. Ik verwacht dat hij dan ook meer van zijn groentehapje zal eten.

Nu hij bijna 7 maanden oud is mag je ook een start gaan maken met brood. Begin met een broodkorstje bij de fles van 11.15, zodat je er echt een lunchmoment van gaat maken. Wanneer hij nog moeite heeft met de structuur van het broodkorstje dan kun je deze dopen in wat opvolgmelk om deze wat zachter te maken, zodat hij hierop kan sabbelen. Gaat het broodkorstje goed dan kun je ook kleine stukje brood met margarine en een beetje smeerbaar beleg aanbieden, zoals smeerworst, smeerkaas, appelstroop, gepureerd fruit etc.

Ik hoop dat alles zo duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Fijne dag!

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina