Over naar Pepti 2 en vraag over tarwepap

Discussion in 'Voeding' started by Boefjesmamma, Feb 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik heb mijn vraag ook aan de voedingsdeskundige voorgelegd, maar misschien zijn er ook ervaringsdeskundigen ;)

We zijn vandaag naar het CB geweest, maar daar ben ik helemaal vergeten te vragen hoe het zit met Pepti 2.

Mijn zoontje is zondag 6 maanden en sinds hij 4,5 maand is, krijgt hij potjes. Vanaf deze week ook potjes van 6+maanden.
    Hij zit nu op 4x180/6 (soms 3x180/6 en 1x210/7). Plus groente en fruit erbij.

Vorige keer bij het CB te horen gekregen dat we met 6 maanden over kunnen naar Pepti 2 en toen werd er iets gezegd over dat het in eerste instantie nog gemengd moest worden met Pepti 1 en over hoe precies zei ze: dat staat allemaal op het pak.
    Maar op het pak staat niks :(
    Dus vandaar dat ik het hier even vraag (anders bel ik morgen met CB of Nutricia).

Vandaag kregen we vandaag te horen dat we mochten beginnen met een broodkorstje (ik wil eerst beginnen met tarwepap), zodat we naar 3 flessen kunnen. Mijn vraag is hoe ik dat met de pap moet doen? In 1x een grote portie of de hoeveelheid langzaam opbouwen zodat hij er aan kan wennen?

En als hij brood gaat eten, wat kan ik er dan opdoen?
    Hij heeft KMA dus ik ben enorm voorzichtig met allergene producten en alles moet dus zuivelvrij zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Het mengen deden wij door iedere dag 1 schepje (per fles) te vervangen. Dus na 7 dagen waren we dan volledig overgestapt. Je kunt ook eerst 1/3 dan 2/3 en dan volledig, dan ben je binnen 3 dagen volledig overgestapt.

Pap zou ik rustig mee beginnen om te kijken hoe hij op granen reageert. Bv 1e dag 2 lepels, 2e dag 4 lepels en 3e dag dan een bordje (6/7 lepels).

Op het brood smeren wij halvarine. Wel goed op de verpakking kijken of het volledig melkvrij is.
    Je zou ook jam of stroop, van vruchten die hij kan verdragen, erop kunnen doen, of gewoon wat van het fruithapje.

Is je zoontje niet onder begeleiding van een dietiste?

3. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Nee is ons nooit aangeraden, maar ben zelf nogal een pietje precies wat betreft ingredienten dus dat scheelt ;).

En ik vergeet elke keer een hele hoop te vragen bij het CB.
    Begin altijd pas met dingen als ik echt zeker weet dat het klopt wat ik doe.

Ga ook nog niet meteen beginnen met de pap (laat staan brood) omdat ik nu voor het eerst iets gegeven heb waar 1% citroensap in verwerkt zat.
    Dus eerst kijken hoe dat gaat.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Je kan altijd nog naar een dietiste als je dat wilt. Wij zijn direct door het CB doorverwezen toen de KMA is vastgesteld. Moet zeggen dat ik het wel prettig vind. Ze leggen precies uit hoe je het beste voedingsmiddelen kunt introduceren. Daarnaast hebben we een boekje gekregen met alle uitleg. Maar waar ook in staat welke voedingsmiddelen nog niet mogen voor het 1e levensjaar of het 2e levensjaar ivm, sterk allergeen.

Al begonnen met de pap?

5. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ik heb dat allemaal op internet opgezocht.
    Aardbei, tomaat en citrusvruchten heeft hij dus bijvoorbeeld nog niet gehad.
    Heb nu twee dagen een paar hapjes van een potje banaan gegeven (daar zit citroen in verwerkt) om te kijken of hij daar op reageert.
    Als dat goed gaat, dan ga ik iets met sinaasappel geven.

De pap wacht ik dus even mee zodat ik niet 2 nieuwe dingen introduceer.
    Denk dat ik over een week daarmee begin.

Ging het bij jullie wel helemaal goed trouwens?

6. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ow en waar haal jij koemelkvrij brood?
    Bij de bakker of is er in supermarkten ook zoiets te krijgen?

En bij de halvarine staat het er dus op vermeld?

7. Meranou

Meranou Bekend lid

Dec 23, 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Melkvrij brood kun je bij de bakker bestellen.

En liefst géén halvarine op brood, maar margarine (plantaardige), baby's en kinderen hebben die vetten nodig. Halvarines zijn om te lijnen en een baby hoeft niet aan de lijn te doen!

Wij begonnen met pap bij 7 maanden. Eerst bordje van 120 cc en steeds iets meer. Dit ging heel erg goed. Op brood kun je van alles doen, jam (er zijn heel veel smaken), vleeswaren/leverworst, maar wij deden gewoon alleen boter, daar was ze tot 1 jaar helemaal tevreden mee.

Op de pepti 2 overstappen hebben we in 1 keer gedaan. Pak 1 was op en toen begonnen met pak 2. Het is precies hetzelfde alleen zitten er meer van vitamines en mineralen in.

Inderdaad belangrijk dat je niet meerdere dingen gelijk introduceert. Eerst een paar dagen brood met alleen boter en als dat goed gaat kun je er iets op doen. Sinaasappel/tomaat enz. kun je beter mee wachten tot een jaar.

8. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Wij mochten citrus proberen aangezien hij heel goed reageert op vast voedsel.
    En dat doe ik heel langzaam om problemen te voorkomen.
    Vind het trouwens wel handig om te weten of hij er tegen kan aangezien het ook vaak in potjes verwerkt zit.

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    de overstap van pepti 1 naar 2 hebben we gewoon gedaan.. pepti 1 opgemaakt dus gewoon verder met pepti 2.. Geen probleem mee gehad..
    Gijs heeft hoogwaarschijnlijk geen kma, wel gevoelige darmen, volgens de KA..
    Ik geen Gijs een stukje broodkorst.. daar sabbelt ie lekker op om.. Ik ben wel wat terughoudend om hem zuivel te gaan geven, maar gelukkig is wat hij eet nog niet zo'n rijk assortiment dat ik moet gaan "zoeken" en echt verpakkingen lezen..

10. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Hoe zijn jullie er achter gekomen dat het geen KMA is maar gevoelige darmen? (Als ik vragen mag).

11. lizzie123

lizzie123 Actief lid

Sep 23, 2008
    223
    0
    0
    Ik moet morgen nar de dieetist!
    Mijn zoontje ook kma..
    Sinds 2 weken onder de uitslag en koorts. Dokter zei 6e ziekte, ziekenhuis niet! Dus bloed geprikt. Donderdag uitslag!
    Maar het kan allergie zijn, maar hij heeft verder niks nieuws gehad! Het is zo moeilijk dit..
    Veel zorgen op t moment..

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Ik haal het brood meestal gewoon in de winkel. Ik kijk dan goed bij de ingrediënten of er helemaal niks van koemelk in zit. Momenteel hebben we blue band brood van de AH.

Bij ons gaat het bijvoeding niet zo heel makkelijk. Milan is vrij gevoelig en reageert helaas ook op sommige bijvoeding.
    Potjes zijn hier absoluut niet ideaal. Nu hebben we zelf ook wel de voorkeur voor vers. Maar soms is zo'n potje wel handig, als we bv eens niet thuis zijn. Maar in de meeste zit wel iets waar hij niet tegen kan of nog niet mag.

Hier laatst een slokje verse sinasappelsap gegeven (had er helemaal niet bij stil gestaan dat het onder citrusvrucht viel en dit pas na 1 jaar mag)
    De dag erna zat Milan helemaal onder het eczeem, gevolg van dat slokje.
    Zo heeft mijn vriend eens tijdens een avonddienst van mij een potje voeding gegeven aan Milan waar tomaat in zat. Kind heeft zich de hele nacht liggen krabben en zat helemaal onder. Hier volgen we dus strikt de richtlijnen.

13. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Arme Milan :(
    Heeft hij een zware vorm van KMA?

Zit in dat brood dan wel soja?
    Was vandaag even gaan kijken, maar wat ik zag, zat overal soja in.
    En dat wordt ook afgeraden bij KMA. Heb niet lang gekeken omdat Aaron begon te miepen in de wagen :)

Aaron heeft tot nu toe nergens om gereageerd (heb ook nog geen allergene producten gebruikt behalve 2x een paar hapjes van een potje waar citroensap in verwerkt zat).

Als ik dit zo hoor dan wacht ik liever nog een paar maanden met echt sinaasappel of tomaat geven.

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn krijgt ook brood van Blue Band...of Tarvo...hierin zitten ook geen soja. Maar dit wordt gemaakt met tarwe en water.

Soja krijgt Finn straks na 9 maanden.

Hij heeft trouwens ernstige KMA en krijgt Friso Allergy Care....daar is geen tweede stap van...die gaat tot 24 maanden.

Net als Antje maak ik alles zelf...geen potjes hier...
    Het i niet zoveelwerk en je weet precies wat er in zit!

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Heel veel dingen van AH zijn trouwens koemelkvrij...
    Bij de spullen van het eigenmerk staat er zelfs een icoontje op!

Naar een diëtiste gaan is trouwens wel echt makkelijk hoor!
    Ze geven zulke goede tips!
    WIj moeten om de 3 maanden terug. Dus eerst rond de 6 maanden. Dan met 9 maanden. En dan mt een jaar en dan krijgen we ook gelijk een dubbelblinde provocatieproef.
    De 1e hebben we thuis gedaan maar die was negatief.

16. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Zoals Sarah al zegt, er zit geen soja in de blue band brood.

Geen idee of het een zware vorm van kma is wat Milan heeft. In ieder geval geen lichte. Hij reageerde al op 10 cc normale voeding en pepti was niet sterk genoeg. Hij krijgt nutramigen.

17. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Arm kereltje!

Voor Aaron is Pepti goed genoeg.
    Hij heeft nergens meer last van. Hij had sowieso alleen last van krampen en ontlasting die niet helemaal op gang kwam.

Vandaar dat wij van de CB arts wel groen licht hebben gekregen om met citrus te beginnen.
    Maar als ik dit zo lees, kan een maandje (of meer) langer wachten geen kwaad.

Eerst maar eens de pap gaan proberen dan.

Share This Page