rijstebloem gebruiken?

Discussion in 'Voeding' started by biancaswart85, May 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. biancaswart85

biancaswart85 Nieuw lid

May 30, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste moeders,

ik heb een vraag mijn kleine meid is nu 9 weken oud en ze drinkt flesvoeding nu zeggen ze bij het cb dat ze niet meer dan 5 flessen van totaal 200cc mag hebben dat snap ik wel maar mijn dochter blijft om de 3 uur komen. nu heb ik van mijn moeder de tip gekregen om rijstebloem er nu al bij te doen en kijken wat ze doet en op zich komt ze nu wel later. moet ik het zo houden of moet ik iets anders proberen???????

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rijstebloem bij een kind van 9 weken? Kijk eens goed op de verpakking! Daar staat niet voor niets 'vanaf 4 maanden'. Rtfm!

Als een kind erg hongerig is heb je speciale hongerlapjesvoeding, zoals Forte. Die kunnen ze zonder schade gebruiken.
    Maar kijk eerst eens naar de manier waarop je kind drinkt.
    Als ze om de drie uur komt, wat heel normaal is voor een kind dat nog maar 9 weken is, maak dan gewoon flessen van 150cc water met 5 scheppen kunstvoedingspoeder. Let goed op dat je een langzame fles en speen hebt. Met 9 weken is het het beste om een newbornspeen of nummer 1 te gebruiken. Eventueel mag je per fles 15-20cc extra water toevoegen. Laat je kind niet liggend drinken, maar hou je kind wat rechtop, zorg dat de fles zo horizontaal mogelijk is. Pauzeer halverwege de fles, laat je kind boeren en geef dan de rest van de fles op je andere arm.

Als je kind na een fles gaat huilen en blijft zoeken, en als ze soms ligt te herkauwen, wat zurig uit de mond ruikt of lijkt te 'herkauwen, ga dan naar de huisarts en laat kijken of er sprake is van verborgen reflux.

Maar echt nu nog geen rijstebloem geven, dat is bijvoeding, dat is echt nog niet goed op deze leeftijd!

3. minieme1984

May 13, 2012
    85
    0
    0
    verpleegkundige
    noord brabant
    Hoi Bianca,

Ik zou fortevoeding proberen. Heb ik ook gedaan met mn zoontje, en dat is super gegaan. Hij had erg veel honger, maar hij is met die forte voeding prima verzadigd. Welliswaar eerst 50/50 standaard/forte geprobeerd, maar dat zette geen zoden aan de dijk. Langzaam overstappen en dan alleen forte werkte bij mijn zoontje het best. Rijstebloem zou ik nog niet geven, dat heb ik pas gestart met 15 weken. Dit ging toen prima met een lepeltje. c.b. vond het ook prima.
    Iedereen heeft goed bedoelde adviezen, omdat ze eigen ervaringen hebben met hun kind(eren). Het is toch een kwestie van proberen, want er zijn geen geschreven regels hoe je kind zal zijn en reageren de eerste maanden. Wel is het verstandig je globaal aan de leeftijden te houden die voor bepaalde soorten voeding, anders dan fles of borstvoeding staan. Dit is onderzocht en niet voor niets.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mijn zoontje van 3 maand drinkt ook nog om de 3 uur, helemaal niets mis mee. Wel zou ik kleinere flessen aanbieden, want deze zijn wel heel groot!

En rijstebloem bij 9 weken? Nee! Eerder forte voeding zoals eerder gemeld. Bijvoeding voor 4 maanden wordt echt afgeraden.

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Sluit me aan bij de andere dames! Er is niks mis met voeding om de drie uur, dat heeft mijndochter ook heel lang gedaan. Wel zou ik dan de flesjes kleiner maken zodat je niet boven de 1000ml per dag uitkomt. En anders Forte voeding proberen. In ieder geval voorlopig nog geen rijstbloem!

Onze moeders zijn van een andere generatie. Die gaven vanaf 6 weken al sinaasappelsap met ligapapjes. Voedingsadviezen van moeders dus altijd eerst checken bij het cb of hier op het forum.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Met iedere 3u willen drinken is inderdaad niks mis bij 9 weken... maar dan moet je de flessen gewoon wat kleiner maken om niet over die 30 scheppen te gaan. Je kan wel wat extra water toevoegen evt.
    Gebruik een kleinere speen waar ze dus langer mee over de fles doet en ze dus meer verzadigd en moe is.
    Is dat niet voldoende, dan kun je altijd eerst nog forte voeding proberen.

Rijstebloem is een flinke 'aanslag' op de darmpjes van je kindje die absoluut nog niet aan bijvoeding toe zijn (wat rijstebloem wel is)... Zelfs bij oudere kindjes kan dit flinke krampen en verstopping opleveren! Dan ben je nog verder van huis...

De inzichten zijn in de afgelopen jaaaaren natuurlijk flink veranderd. 30 jaar geleden werd er inderdaad met 6 weken al gestart met banaan/liga/sinaasappelsap-prutje... dat is niet voor niks veranderd!!

7. tuc

tuc Niet meer actief

Lijkt mij duidelijk...absoluut geen rijstbloem geven!

En je kunt,ook,niet zomaar aan de max van 30 scheppen gaan,zitten. Eerst eens,kijken wat ze weegt en,dan over de hele dag 150-180 ml per kilo geven. 180 is de absolute max.
    Dus als je kindje 4 kilo weegt,is dat dus 600-720 cc wat ze over de hele dag mag. Dus niet,zomaar 5x200, anders beschadigd dat de niertjes voor altijd. Die cc's verdeel je over het aantal flessen, om de 3 uur dus in jou geval 6 of 7 afhankelijk van of ze s nachts nog komt

8. Saga

Saga Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,472
    0
    0
    N-Nederland
    Hier ook forte, als ik geen forte geef komt ie om de 3 uur.
    Hier drinkt ie 5x150+5 en dan 3 forte met 2 standaard. Rijstebloem mochten wij geven vanaf 3,5 maand van het CB maar krijgt ie alleen in zn ochtend en avondfles 2 schepjes

Share This Page