Hallo dames, Mijn zoontje van 9,5 maand krijgt al geruime tijd tussendoortjes. Meestal een soepstengel, omdat hij deze redelijk 'veilig' zelf kan opeten al moet ik wel eens een te groot stuk uit zijn mond vissen. Die kleine baby rijstwafels durf ik niet meer aan, hij steekt ze in z'n geheel in zijn mond en stikt er dan zowat in. Ook van koekjes hapt hij een stuk af wat naar mijn idee veel te groot is. Hij verslikt zich dan ook vaak. Maar als ik het uit zijn mond haal, gaat hij brullen omdat ik het afpak, ook al krijgt hij het daarna in kleine stukjes terug. Hij wil het uiteraard graag allemaal zelf doen en ik wil voor zijn motoriek ook dat hij het zelf doet, maar ik maak me elke keer ongerust over die grote stukken.. Een soepstengel 'smelt' in ieder geval nog vrij snel in de mond dus dat gaat wel goed. Ik wil hem graag wat meer verschillende dingen aanbieden, maar ik durf nu niet zo goed meer. Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie (en jullie kleintjes) daarmee om gaan?
Is hier bij beide kinderen nooit een probleem geweest, maar die werden ook rapley bijgevoed dus konden vanaf 5 en 6 maanden al grote stukken verwerken. Hier krijgt hij (bijna 14 maanden) soepstengels en rijstewafels, heel af en toe een organix koekje.
Gewoon geven en erbij blijven.. een beetje kokhalzen zo af en toe geeft niks anders leren ze het nooit en ze stikken echt niet zomaar.. Hier propte hij soms eerst achter elkaar een koekje naar binnen om het vervolgens weer eruit te werken met zijn tong en het dan stuk voor stuk weer naar binnen te gooien.
Zonet heb ik hem een stuk banaan gegeven om zelf uit het handje te eten. Hij neemt een grote hap, slikt meteen en ik moest hem over mijn schouder gooien en op zijn rug kloppen zodat hij weer lucht kon krijgen... en dat bedoel ik dus. Daarna is hij helemaal over de rooie en hoeft geen eten meer. Met brood en groente/fruit geen problemen, maar ja dan kan ik de hoeveelheid en grootte beter zelf bepalen natuurlijk. En stukjes brood stop ik in zijn wang, daar kauwt hij dan wel op. Door regelmatig dit soort acties word ik er niet rustiger van.
misschien dan toch nog ff stukjes geven en over een paar weken nog een keer proberen? mijn zoontje was/is hier ook nooit zo goed in. hij bijt heel weinig stukjes en stopt alles gewoon in zn geheel in zn mond of neemt veel te grote happen. een banaan is hier in 2 happen weg als ik hem zo in zn hand geef, een koekje wil hij nog wel vanaf happen en dan na een paar happen gaat er alsnog een half koekje ineens in zn mond...
Hoe langer je doorgaat met stukjes in zijn mond stoppen en stukken uit zijn mond vissen, hoe langer het zal duren totdat hij de controle erover krijgt. Het is naar, maar kinderen moeten even door die kokhalsfase heen. Als hij echt dreigt te stikken moet je uiteraard ingrijpen, maar even kokhalzen/hoesten is echt geen ramp en hoort er gewoon bij. Mijn dochter kon met 8 maanden al zelf penne eten, dan stopte ze een hele penne in haar mond, maar beet die doormidden en vervolgens kwam de ene helft er weer uit ook omdat we vanaf het begin Rapley bijvoedden. Geef hem anders alleen een broodkorst? Kan hij ook lekker op sabbelen. En niet te snel in paniek schieten.
Ja ik begrijp dat hij daar doorheen moet, het is meer de manier waarop. Enige tijd geleden moest er echt geen stukje in zijn eten zitten, dan zat hij al te kokhalzen. Nu prak ik het alleen nog maar vluchtig en dat gaat prima. Dus we zijn zeker op de goede weg. Misschien kan ik het eens proberen met een groter stuk groente zoals bloemkool, dat hapt en slikt toch even makkelijker weg denk ik.
Je hebt ook van die babykoekjes die onwijs zacht worden wanneer ze in aanraking komen met vocht, die van Nijntje bijvoorbeeld. Mijn dochter was een propper rond die leeftijd; rijstwafeltje ging in 1 hap naar binnen. En dat ging gewoon goed hoor. Ze kreeg het toch fijn op een of andere manier, is nooit gestikt, en ze keek ook nooit benauwd ofzo; het was gewoon haar manier van eten
Die liga koekjes heb ik in huis, al gebruik ik ze alleen nog af en toe door het fruithapje. Ik zal het ook eens als koekje proberen, ze lijken me inderdaad wel makkelijk zacht te worden. Nijntje koekjes zal hij leuk vinden, hij heeft al zowat alles van Nijntje..
Vanochtend een halve liga gegeven om zelf te eten en dat ging gelukkig heel goed. Al zat de helft van het koekje uiteindelijk als een kleffe bal in zijn handje. Hij moet er verder echt nog meer handigheid in krijgen merk ik, dus we blijven gewoon vrolijk oefenen.
Volgens mij is liga niet echt geschikt om zo te eten dat heb ik ooit zo begrepen. Er zijn speciale babykoekjes.
Ik meen dat er op de verpakking staat dat je ze eerst kan verkruimelen door een fruithapje en als tweede stap als gewoon koekje kan geven. Het zijn ook gewoon koekjes, dus ik zie niet in waarom je ze niet zo zou kunnen eten? edit; oh er zijn kennelijk ook Liga's voor 4 tot 6 mnd, die kende ik niet. De 6-12mnd-liga's kun je gewoon als koekje geven. edit2; oh, wat, op de website staat dat je ook díe moet verkruimelen, wat raar Nou ja, dan dus beter geen liga's geven
Bij deze variant liga koekjes (vanaf 8 maanden) staat inderdaad dat je ze of kunt verkruimelen of vanaf 10 maanden als koekje geven. Ben ik stiekem twee weken te vroeg, maar het werkt hetzelfde als een soepstengel dus eet voor hem prima weg. Ik weet zo niet wat hier in zit, in de meeste andere koekjes die ik heb zien liggen zit naar mijn idee nogal wat suiker..
Je kunt alle liga's, ook 1e en 2e stap zo eten..de vraag is alleen of je dat wil geven omdat er heel veel suiker inzit. dat geldt overigens ook voor nijntje koekjes en alle andere variatie babykoekjes. Wil je iets zonder geraffineerde suikers dan heb je soepstwngels, rijstewafels en van het organix assortiment.
Hier is ze dol op soepstengels, rijstewafeltjes (bij oma met appel smaak, das helemaal feest) cracotte doet het trouwens ook goed hier en maisboogies is helemaal leuk. Ach waarom moet je dan een liga ofzo geven als de rest al zo'n feest is? Maar fruit, en vooral peer blijft ook errug lekker!
OMG! Ik was aan het werk vandaag (in het vliegtuig) en vroeg aan een moeder of zij een koekje of zakje kaasknabbels wou.Ze nam het koekje,en ik wou verder gaan."En graag een zakje kaasknabbels voor mijn kind".. Het "kind" in kwestie was baby van 7 maanden. Die gaf ze dus gewoon dat zakje kaas (lees zout) knabbels.. Ik nog :dat is niet echt geschikt voor een baby...maar hopla: baby zat al lekker te knabbelen... Dat snap je toch niet?
Goodies heeft záchte baby koekjes zijn suiker vrij en geen troep in. Ongezouten rijstwafels 'smelten' ook in de mond Maar ik wil ook nogmaals aangeven dat kokhalzen weliswaar naar is maar er wel echt bij hoort. Ik zou met 9,5 maand toch echt geen gepureerd eten meer aanbieden maar heb zacht fruit en zachte groente in z'n geheel aanbieden. Ik zat vorige week bij een bijeenkomst voor ouders van peuters en er waren toch veel ouders die aangaven dat hun kinderen geen stukjes wilden en die waren al 18 mnd of ouder .