nee hier ook niet! Daarom doe ik de fles 2 uur later yoghurt geef ik soms een beetje in een tuit na de groente.
Ik zou die 600cc loslaten hoor, op deze leeftijd is 430cc zuivel (dat is dus inclusief yoghurt enzo) al voldoende. Ze eten lekker, dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken. Ik zou ook die 11 uur fles er gewoon afhalen, en die van 23 uur ook!
Wat betreft het anders drinken dan melk; mijn zoontje dronk met die leeftijd ook heel weinig naast zijn melk. Dat is vanzelf meer geworden toen hij minder flessen kreeg. Inmiddels drinkt ie met gemak 2 volle bekers met water op een dag, terwijl het met 9 maanden geloof ik maar 40cc was
Ons schema op dit moment: 7:30/ 8:00 fles 180/6 12:00 1 boterham en daarna fles 180/6 15:30 2 stuks fruit 17:30 groente + paar happen yoghurt (net mee begonnen) 19:15 fles 210/7 Tussendoor nog een soepstengel o.i.d. en wat diksap/water/thee. Ze kreeg altijd 's ochtends fruit, maar voor het slapen (rond 10:00) wil ze gewoon echt niets en als ik hem erna geef wil ze weer geen brood.... vandaar de fruit 's middags. Door die vele eetmomenten had ze ook gewoon geen honger en bovenstaande schema werkt hier prima, ze is er echt beter door gaan eten en drinken. De laatste fles laat ze de laatste tijd wel vaak wat van staan. Vaak geef ik om 12:00 een boterham, daarna eet ik zelf een broodje en dan rond 13:00 de fles, zodat het allemaal niet te dicht op elkaar zit. Ze krijgen al best veel vocht binnen dus als hij niet leeg gaan is het ook niet erg...
Ik twijfel vooral omdat ik zoveel verschillende adviezen hoor over de aanbevolen hoeveelheid melk/vocht op deze leeftijd. Ik las bijv. net dat de voedingsdeskundige hier op de site adviseert om bij 7,5mnd ong 600cc-70cc opvolgmelk te geven (dat heeft baby nodig). En totale vocht ong. 120cc per kg gewicht. Voor een baby van 8 kg is dat al gauw 950cc vocht! Ons CB houdt ook dezelfde richtlijn. Daarom vind ik het lastig om naar 2 flessen over te stappen, dan krijgen ze toch nooit 600cc opvolgmelk binnen (los van het vit.D verhaal, een baby van deze leeftijd zou het nodig hebben, ook volgens Nutricia).. Maar ik lees hier inderdaad schema's waar kindjes iets van 300cc-400cc opvolgmelk krijgen, is dat dan ook een advies van CB? Die kunnen natuurlijk zo lekker eensgezind zijn met elkaar 8)
Ik heb laatst een consult van de KA gehad bij het CB en zij zei ook dat kindjes van deze leeftijd "maar" 300 ml nodig hebben op 1 dag, maar dan zou ik wel goed bijvoeden in de zin van brood/groente en fruit! Ik ben vanmorgentrouwens begonnen met allebei 1 boterham, en aanbieden van thee. Ipv een fles of pap, aangezien dat altijd oorlog was! Sofia heeft gewoon een halve kop thee op terwijl ze dit anders niet drinkt. Dus ik heb er nu alle vertrouwen in dat ze op den duur andere dingen gaan drinken en dan zijn 2 flessen geen ramp vind ik! Maar uiteindelijk komt het erop neer dat jij als moeder je er goed bij moet voelen hoor! Vergeet alle lijstjes en schemas dan maar. Als jij 2 flessen te weinig vind moet je dat niet doen!
De aanbevolen hoeveelheid opvolgmelk is berekend aan de hand van hoeveel en welke bijvoeding een baby krijgt. Een baby die nog niet goed granen, groente en fruit en andere zuivelproducten zoals yoghurttoetjes eet, heeft best nog wel veel opvolgmelk nodig. In het begin is bijvoeding BIJ-voeding, maar als je baby al naar 3 redelijke maaltijden per dag gaat, kan je geen 24 scheppen opvolgmelk meer geven, dan krijgt het teveel van sommige bouwstoffen binnen. Tussen de 800 en 1000 cc vocht op een dag is wel normaal. Dat is dus inclusief ander drinken dan opvolgmelk en yoghurt/toetje en vocht uit groente en fruit meegerekend.
Hoi Adi. Je hoort idd veel tegenstrijdige adviezen. Mijn kleine meid is vanaf 7 mnd helemaal overgegaan naar vast eten (dus pap, brood en avondeten) en woilde toen ook ter plekke geen opvolgmelk meer. Ik had als 4-uurtje nog een fles opvolgmelk in mijn schema staan, maar die ging er niet meer in. Dus vanaf 7 mnd krijgt ze nog maar zo'n 400 cc opvolgmelk, alleen in haar pap en avondpap. En ze groeit er goed om hoor, alleen wel even vit D bijgeven. Ze krijgt bij elke maaltijd zo'n 100c te drinken (melk, diksap, thee) en zolang er maar goede plasluiers zijn maak ik me niet al te veel zorgen. Ik denk wel, dat als je zo'n 700cc opvolgmelk geeft, het vaste eten echt alleen maar bijvoeding blijft want die kleine zit dan denk ik propvol van de melk.
Ik geef dan wel bv maar dit is mijn schema: 8:00 bv 9:30 fruit 12:00 bv + 1 boterham 16:00 bv 17:45 200 gram (soms zelfs meer ) warm eten 18:45 bv Tussendoor krijgt hij wat sap, uit de fles nog. We oefenen steeds met de tuitbeker/gewone beker maar dat lukt nog niet echt.
Nou, gisteren overleg gehad met het CB. Hier geven ze weer aan dat de kindjes tot 1 jaar ong. 500cc melkproducten nodig hebben (liefst obv opvolgmelk), en daarnaast nog ong 300cc andere vocht. We zijn nu uitgekomen op volgende schema.. gisteren bleek het bij Aldin te werken, kijken of de meiden ook mee willen doen: - 07.00 fles 180/6 - 09.30 fruit ong 150gram + liga - 12.00 boterham + fles 120/4 - 15.00 bakje yoghurt of een ander tussendoortje (korstje, stukje fruit enz) - 17.00 groente (meer dan nu) - 19.00 papfles 200cc Als ze nu hun flessen leegdrinken komen ze aan half liter melk per dag en dat is prima. Zo eten ze ook meer van andere dingen. Soms willen ze hier hun ochtendfles niet leegdrinken. Dan geven we als tussendoortje om 3 uur yoghurt, zodat ze toch aan hun zuivel en bouwstoffen komen. Anders mogen ze om 3 uur andere dingetjes proberen zoals een soepstengel met thee en zo. Als over een paar maanden de avondfles eraf gaat, gaan we yoghurt verschuiven naar ná het avondeten en krijgen ze om 3 uur gewoon een ander tussendoortje. Hopelijk gaat er bij ons zo ook wat druk eraf, want we waren tot nu toe elke 2 uur volledige maaltijden aan het geven aan 3 babys. Ik deed niks anders dan voeden. Als ik alleen met ze was konden we nooit naar buiten daardoor.
07:00uur 210/7 10:00uur fruithapje en liga/koekje 12:00uur 180/6 14:30uur boterham plus thee of yoghurt 17:30uur groenten 20:30uur 210/7 Ik heb nu dit schema, is die fles van 12.00uur teveel?
Als jouw kindje het allemaal op kan zou ik het lekker zo laten. Wij hadden die schema ook, maar hier lieten ze van alles iets staan. Ze aten bijv heel weinig groente omdat ze helemaal vol zaten van de fles om 15.00uur. Daarom 'moesten' wij de schema een beetje omgooien
Mijn kindje zit sinds kort pas om 3 flessen, dus voor hem is dit al best wennen. Tot nu toe eet hij alles lekker op, dus gewoon laten tot hij zelf aangeeft iets niet meer op te kunnen eh? Dankjewel! CB zei dit eigenlijk ook, pas minderen wanneer ze iets laten staan, maar omdat je zoveel dingen hoort over maximaal aantal cc en minimaal aantal groeten etc, twijfel je toch.
Ik weet niet hoeveel ze van fruit en groente eten. Als ze lekker het potje leeg eten (200 gram) dan zou ik het zo laten! Anders wat minderen in melk en meer groente /f ruit
Hij eet ruim 200 gram groenten en rond de 150 a 200 gram fruit in de ochtend en soms nog wat fruit tussendoor.
In mijn ogen kan die fles van 11 uur eraf, en de boterham naar 12 uur brengen en dan rond 15.00/16.00 een liga of soepstengel of cracotte geven met water, diksap, roosvicee, limonade etc. Kirsten kreeg op die leeftijd het volgende: 200 cc pap bij het opstaan smorgens niets had ze geen behoefte aan (op het kdv kreeg ze fruit en sap) om 12 uur 1 boterham met 150 cc melk na het slapen rond 16.00 wat fruit, ik zat heel erg met 2 stukken fruit maar hierdoor at ze haar avondeten niet. groenten, vlees, aardappels + danoontje 22.00 250 cc pyamapapje Vocht kreeg en krijgt ze de hele dag door aangeboden thuis
Als ik het zo tel komt ze op 600cc melk, ik vind het wel meevallen. Volgens de voedingsdeskundige hier en onze CB hebben kindjes van 7-9maanden zeker 500-600zuivel nodig, het hoeft alleen niet allemaal opvolgmelk te zijn, maar mag wel.