schema 9,5 maand en (te)zware baby

Discussie in 'Voeding' gestart door Daan78, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    He meiden,

kom net van het consultatiebureau en mijn hoofd duizelt nog ;)
    En zoals wel vaker gebeurt heb ik de adviezen aangehoord, maar vergeet ik de juiste vragen te stellen.
    Vandaar dat ik het hier even doe.

Mijn meisje is een beetje 'te klein voor haar gewicht' om het maar zo te zeggen.
    Ze is bijna 10 maanden.
    Ze weegt 9840gr en is 70,3cm. Ze loopt dus iets onder de gemiddelde lijn met haar lengte en ver boven de gemiddelde lijn met haar gewicht.

Nu heb ik de vorige keer al het advies te geven om haar 'op dieet' te doen. Wat zoveel wil zeggen, letten op haar voedselinname.

Vandaag kreeg ik te horen dat ze nog maar 1 flesje mag en dus die laatste moet vervangen door yoghurt (als toetje na de warme maaltijd) en een extra broodmaaltijd moet toevoegen. Ze mag als tussendoortje hoogtuit een soepstengel (en dan echt als zoethoudertje/rekmiddel)en als extra vocht water of slappe thee en geen suikerhoudende drankjes (wat ik ook al niet deed, hooguit een keertje diksap 1x in de week of zo)

Maar, ze zit nog op 3 flessen per dag. (2,5 als ze 's middags een broodje eet). Haar schema ziet er tot nu toe zo uit:

06.00 uur fles 180/6
    10.30 uur een stuk fruit
    13.00 uur 1 boterham + fles 90/3 (geen brood= 180/6)
    tussendoortje soepstengel
    17.00 uur warm eten
    18.00 uur 180/6

Nu was het advies van de arts om de laatste fles er af te halen :( en te vervangen voor yoghurt.
    En om 13.00 uur de fles er af te halen.

Maar waar voeg ik dan het extra broodje toe? Bij de lunch? Of ergens in de ochtend?
    Ze eet nu al nauwelijks 1 boterham en pap mag ze niet hebben van de arts.

En hoeveel yoghurt mag ze dan hebben en is dit een goede vervanging voor de fles?

Het gaat allemaal wel lukken hoor, maar ik vind het zo'n overgang in 1x.
    En die laatste fles er af gaat me echt aan het hart moet ik zeggen. Dat vind ik zo'n knus moment.

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n raar schema eigenlijk. Maar goed als je kindje blijkbaar toch teveel binnenkrijgt kan je de fles er misschien afhalen om 13:00 en misschien wat water geven als vocht bij de boterham of thee?
    waarom moet er een extra broodje bij dan? want 1 boterham is dan toch genoeg omdat je kindje teveel binnenkrijgt?
    Snap ook niet helemaal waarom er 2 flessen weg moeten en eentje te vervangen voor yoghurt. Dat komt toch een beetje op hetzelfde neer? Ik zou dat even navragen.
    Wij gaven eerder weleens yoghurt 100 ml gaven we dan. dat was ipv een fles s middags toen nog.

3. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het eigenlijk ook niet zo'n gek schema:( hier eigenlijk precies hetzelfde schema, alleen krijgt danique na het warme eten ook nog 1 stuk fruit omdat ze aan het warme eten alleen niet genoeg heeft en ivm met de kma mag ze geen yoghurt...maar ik zat nog even in het boekje van de middelste te kijken en die was bij 6 maanden 9890 gr en 70 cm en ik heb echt nooit geen dingen gehoord, nu is hij 3,5 en niets te dik of te dun...
    en als ik het zo zie krijgt noor alleen maar een soepstengel tussendoor, hoe kun je een baby nou op 'dieet' zetten dan?!
    waarschijnlijk is ze nu gewoon een 'lekker flink' beebje en als ze straks loopt komt haar lengte en gewicht vanzelf in 'evenwicht' gewoon doen waar jij je goed bij voelt! ik zelf zou haar nog even op 2 voedingen houden, en zodra ze het brood beter eet, s'morgens een fles vervangen voor een boterham et een beetje melk of thee.

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hmm...mijn nichtje is 3 mnd jonger en heeft hetzelfde gewicht en dezelfde lengte, dat was zelfs allemaal prima.

Mijn schema is precies hetzelfde eigenlijk....ik zou het zelf eerlijk gezegd zo laten. Je zou evt de fles bij het broodje kunnen vervangen door wat thee ofzo.

5. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ja, ik vond het eerlijk gezegd ook al raar. Als ik haar nou snoep en gebak voerde, maar dat doe ik natuurlijk niet.

Dus jullie adviseren iig 2 flessen houden. Doorgaan met het broodje van de middag en de fles vervangen door water.....
    Grrrr, waarom wordt ik toch altijd zo onzeker van het cb. Tenminste, als het haar gewicht aan gaat.

6. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Te licht/ te zwaar bij het CB is snel niet goed als het kindje niet precies de lijn volgt. Volg lekker je gevoel hierbij, ik denk eerlijk gezegd dat je het prima doet zo. Als ze straks gaan lopen dan veranderd de verhouding ook weer. Mijn neefje was ook altijd veel te dik volgens het CB en moest ook op dieet. Mijn zus heeft dat niet gedaan en hij is nu een gezonde knul van 3.5 die gewoon een normaal postuur heeft hoor.

7. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wup, ik hoor dat ook veel idd. Dat zodra ze beweeglijker worden het vaak wel wegtrekt.

Verder is het een heerlijk, vrolijke en gezonde meid. :)

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn dochter was ook een dikkertje, maar sinds ze kruipt en 'loopt' raakt ze haar babyvetjes snel kwijt. Nu is ze juist slank in verhouding!

Maak je niet te druk, ze krijgt toch helemaal niet te veel of ongezond eten?

9. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    ik heb geen ervaring met een zware baby, want mijn manneke is erg licht maar ik denk toch maar even mee...

zou je om 18.00 uur niet een halve fles kunnen geven, en die van 13.00 uur helemaal weglaten?
    je kunt dan ipv van melk thee bij de lunch geven, en hierdoor eet ze misschien wel een extra boterham.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Is toch een prima schema?
    3 flessen is niet veel voor 9,5 maand en je geeft amper tussendoortjes.
    Brood alleen vervangt geen fles, de eiwitten en calcium uit zuivel hebben ze gewoon nodig. Flesvoeding bevat alle bouwstoffen, brood niet.
    Goede vetten hebben ze ook gewoon nodig.
    Brood bevat weer koolhydraten.
    Belangrijk is dat je gezond eten geeft dat voldoende bouwstoffen bevat en voldoende vocht.

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Dit vind ik wel een goed idee. Dat ga ik eens proberen. Bedankt.

@Zogelukkig, dat van die calcium etc had ik me ook al bedacht. Ik heb haar nu wel als toetje yoghurt gegeven en dat at ze met smaak op.

En wat betreft het vocht. 1 fles is natuurlijk bij lange na niet genoeg. Zeker niet als Noor nog maar een paar slokjes water extra drinkt.
    Met 3 flessen vond ik het ook niet zo nodig om extra vocht te geven, alleen om te oefenen zeg maar. Dat was toen niet aan de orde.

Oh ja, ik wilde nog even zeggen dat zowel mijn man als ik allebei geen aanleg hebben om dik te worden. (of hoe zeg je dat)

12. zogelukkig

Als dat jullie bouw niet is, zal zij ook niet dik worden, tenzij je haar koek, snoep en snacks of meer dan 24 schepjes opvolgmelk geeft en dat doe je niet. Maak je dus maar niet teveel zorgen!

Je dochter heeft nu nog 300 tot 500cc melk nodig. En daarnaast liefst ook nog ander vocht (water, thee, aangelengd sapje).

Mijn zoontje woog met die leeftijd 11 kilo.

Ze moeten hun eigen lijn volgen, dus zonder pieken of dalen.
    Ik ben van mening dat een baby niet te dik kan zijn.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn zoontje wa smet 10 maanden 11090gr en 75cm. groot en te dik.
    met 11 maanden (nu dus) is het 11270gr en 78cm. nu is hij groot en gewicht loopt gelijk met zijn lengte.

tot nu toe is hij altijd te dik geweest (nou ja met geboorte 44cm/2740gr :D)en nu loopt hij dus ineens prima op schema.
    mijn zoontje krijgt sinds 7mnd

smorgens 1 boterham +flesje 180cc
    10 uur fruit met sap (soms nog wat lekkers)
    12 uur 1 boterham en flesje 120 (sinds 10mnd gewone koemelk of sap)
    3 uur koekje met wat sap
    5 uur groentehap (12mnd potje of vers)
    7 uur flesje 150cc

sinds hij gewone koemelk krijgt smiddags drinkt hij dit niet meer op en krijgt vaak ter vervanging wat sap. dit vanaf10 mnd

14. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Zoë is van hetzelfde postuur. En ik heb er nooit opmerkingen over gehad. En helemaal als jullie beide een slank postuur hebben, msnap ik niet waarom het CB zo moeilijk doet.
    Hier werd ook gezegd, zodra ze gaat lopen, zal haar postuur wat bijtrekken.

en als ik het schema van Noor zo bekijk, is dat toch niet teveel qua melk?
    Dat extra broodje, kun je die niet samen met dat andere broodje geven? Zoë eet er altijd 2 weg tussen de middag.
    Betreft de melk zal ik het gewoon afbouwen. Zoals al eerder gezegd, geef je toch eerst een beetje minder als laatste fles ipv helemaal weg te laten?
    Als toetje bij het warme eten geef ik een danoontje of een klein beetje yoghurt (zo'n 100gr). Maar het lijkt me neit de bedoeling dat dat een fles kan vervangen...

Succes meis! Kijk goed naar Noor waar zij behoefte aan heeft en luister naar je mama-gevoel. Volgens mij doe je het hartstikke goed!

15. Pupke1979

Pupke1979 Fanatiek lid

29 okt 2008
    1.706
    0
    0
    Grafisch Ontwerper / Eigen Café
    Grave
    #15 Pupke1979, 1 jun 2010
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
    Hier ook een mama van een dikke baby haha... meid, ik ben het met de rest eens hoor. Luister naar je gevoel, denk maar aan 'mama weet het beter'! Als Noor straks door de kamer gaat bewegen is het er zo af...

Ties is nu bijna 9 maanden, woog de laatste keer bij het CB ook 9,5 kilo en was 70,5 cm. Ja, een flinke baby inderdaad. Maar ik ga hem niet op dieet doen omdat zo'n geitewollensok dat tegen me zegt.

Je hebt al veel goede adviezen gehad... ik gooi er nog 1 bij:
    Laat het flesje bij het brood vervallen en geef in plaats daarvan iets anders te drinken. Maak van die laatste fles een 150/5 en je bent al een heel eind denk ik.

En bel me eens een keer! Ik heb al veel te lang niets van je gehoord!
    Dikke kus van ons
    xoxo

P.S. in diksap zitten geen toegevoegde suikers hoor... mag ze best hebben als ze dat graag lust.

16. zogelukkig

Maar diksap of gewoon vruchtensap bevatten wel fruitsuikers (koolhydraten) en die zetten nog harder aan dan een glas melk met goede vetten, eiwitten, calcium en vitamine A en D die baby's gewoon nodig hebben. Bovendien vervangt sap geen zuivel; er zitten veel minder bouwstoffen in. Met gewone porties groente en fruit krijgen ze genoeg vitamines binnen.

Als kinderen echt te dik zijn (komt zelden voor) kan je als extra vocht ipv sap beter water of thee geven. "Lust ie/ze niet" is onzin, want als je niks anders aanbiedt en ze hebben dorst drinken ze dat echt wel! Mijn ventje is gek op Spa Blauw, net als zijn moeder. Als ik de hele dag sapjes zou drinken, zou ik ook aankomen. Ik en ook mijn zoon eet meer dan voldoende verse groente en fruit op een dag, de fruitsuikers in sap hebben we niet nodig.
    Tuurlijk is het lekker voor een keer, maar meerdere keren per dag sap geven is niet verstandig (ook niet voor de tanden).

17. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Heb Noor nu net een broodje gegeven. En dan met de lunch nog 1. Kan het beter spreiden denk ik.

18. zogelukkig

Er is niks mis met 2 boterhammen per dag hoor!
    Gewoon geven; volkorenbrood is gezond.

19. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Dat weet ik, maar tijdens de lunch krijg ik er geen 2 boterhammen in. Dus verdeel ik het maar.

Ik wist overigens niet dat volkoren al mocht. Ik gebruik nog steeds lichtbruin(tarwe??)

Diksap, is dat ook verdunt zo slecht? (niet dat ik het geef)

20. zogelukkig

Volkorenbrood mag nu zeker al, kan vanaf 7 maanden. Zijn traag verteerbare, voedzame koolhydraten.

Diksap erg verdund, water met een smaakje zeg maar en geen mierzoete troep, is niet slecht.

Deel Deze Pagina