schema 9,5 maand en (te)zware baby

Discussie in 'Voeding' gestart door Daan78, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hé Daan,
    Zoals ik gisteren al smste gewoon je gevoel volgen hoor! Laat je niet gek maken door het CB.
    Ik moet eigenlijk al tijden alle flessen vervangen ddoor gewone maaltijden. Nou ik zit nog lekker op twee flessen per dag hoor.
    Fenne is gewoon dun, ze zit altijd onder het gemiddelde, dus hoezo flessen eraf halen? Tja omdat ze toch naar 'gewoon' drie maaltijden per dag moet....JA DAAHAAG!
    Dus haar schema ziet er zo uit:
    6.30 fles 180/6
    8.30 2 eetlepels melkpap appel aangelengd met water
    +/- 10.30 baby koekje/liga (eet ze vaak niet op)
    12.30 2 boterhammen 1 met appelstroop 1 met smeerkaas oid
    15.00 fruithapje (vers of uit potje)
    17.30 warm eten en danoontje
    19.30 fles 180/6
    Ik geef haar de hele dag door water of diksap (natuuurlijk aangelengd met flink water).
    Fenne wil niet echt heel goed fruit eten en het CB zei toen ach als je haar diksap geeft krijgt ze ook fruit binnen......tja het is maar hoe je het ziet natuurlijk.
    Nou ja anyway ze eet dus best veel maar blijft een petit kindje en dan moet ik die flessen er ook nog af doen...na jaaaaaa.
    Affijn gewoon om aan te geven dat niet alles wat het CB zegt goed is en dat je dus gewoon je gevoel moet volgen!
    Meis succes en als er iets is kun je altijd bellen!
    Tot vanavond!!
    Groetjes

2. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Aaf, bedankt voor je reactie. Helemaal raar met Fenne, weet een beetje hoe petit ze is en dan nog haar flessen ontnemen. ;)

Spreek je vanavond, maar bedankt voor je schema!

xxx

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je zou ook peuter groeimelk kunnen geven aan Fenne, dit is qua vitaminen en mineralen meer afgestemd op een kind dat al goed eet. De opvolgmelk is bedoeld voor naast de bijvoeding.

4. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    sorry TS dat ik even inhaak met een vraagje, maar mijn zoontje is erg licht en eet al maanden slecht.
    daarom geef ik peuter groeimelk in plaats van koemelk. zo krijgt ie m.i. toch nog wat voedingsstoffen binnen.
    Cb zegt dat dit helemaal niets toevoegt, koemelk is net zo goed. is dit?

5. zogelukkig

Gewone koemelk is ook prima na 1 jaar.
    Het verschil met die speciale peuter groeimelk is dat deze minder zout en verzadigd vet bevat, maar het blijft natuurlijk kunstmelk.
    Als je 300cc gewone koemelk geeft is dat prima.

6. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Hoi hoi,

Er is geen pijl op te trekken op het gewicht, als ze veel beweegt verbruikt ze veel energie en zal ze vanzelf minder snel aankomen...een baby op dieet vind ik ook weer zowat ;)
    Het schema wat jij aanhoudt doen wij ook, alleen tussen de middag krijgt Sem bij zijn brood wat diksap en 's middags voor het slapen gaan nog melk.
    Je zou in plaats van melk bij haar broodje wat water of diksap kunnen geven want in principe hebben ze geen 3 flessen meer nodig.
    Zou dan de middagfles eraf halen en niet de fles voor het slapen gaan 's avonds

7. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Bedankt voor het meedenken.

Ik geef Noor nu 's ochtends om 08.30 uur een broodje (eerste fles is al rond 6 uur) en tussen de middag. De fles van de middag laat ik nu weg.

Na het avondeten krijgt ze nu yoghurt en daarna een kleinere fles (90+3). Tot nu toe gaat het goed.

Diksap mag ze niet hebben en water wil ze niet, maar ik blijf water aanbieden en neem aan dat als ze dorst heeft ze het wel drinkt.

Hoe zoet zijn eigenlijk die papjes? Want ik mocht haar ook geen papfles geven ivm de suikers.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Bedoel je kant-en-klaar papjes of gewone pap? Veel kant-en-klaarpapjes zitten aardig vol suikers, maar het verschilt ook per merk.
    Anders kunt je bijv. een papfles maken met bijv. een lichtere oplossing kunstvoeding, dus 180 ml water en 5 scheppen voeding i.p.v. 6 en een aantal scheppen Bambix fijne granen ofzo.

Ik weet niet hoeveel mijn zoontje nu weegt, maar met 9 maanden was hij 9620 gram en 72,5 cm. Iets boven het gemiddelde. Bij het CB waren ze tevreden. Hij was een enorme baby van 9,5 pond, toen steeg hij boven alle gemiddelden uit.
    Hij eet:
    -papfles/papbord
    -potje fruit of 1,5 stuks fruit
    -1 boterham + fles 150 ml +5
    -1 Nijntje koekje/2 babyrijstwafels + beker appeldiksap (goed verdund)
    -1,5 aardappel en een berg groente (hij is dol op avondeten)
    -bakje yoghurt
    -voor het slapen gaan nog een fles

9. zogelukkig

@Jo: die laatste fles hoeft niet. Op zich geef je voldoende zuivel zo.

10. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Hey,

Mijn zoontje was ook iets aan de zware kant. Hij was 73 cm en 10.5 kg. Hij zat toen nog op drie flessen 2x 210 en 1 keer 150.
    Ik moest de pap uit de fles laten 's avond en proberen een fles af te bouwen. Nou de pap weg laten ging niet zo goed dus doe ik nu 2 scheppen pap erbij ipv 3. De flessen zijn verlaagd naar 180+6 in het begint deed ik 210 water +6 en dat ging prima. De middag fles heb ik afgebouwd hij kreeg 150+5 dat werd 150+3 en steeds zolang mogelijk gerekt in tijd. Dus gewoon wachten tot hij echt honger kreeg. Na drie a vier weken heb ik hem helemaal weg gelaten en dat ging goed. Nu is er af en toe nog een dag dat hij op drie voedingen uitkomt.. nou ja het zei zo, honger is honger toch!? En ik geef nog steeds 2 flessen en ook diksap (water wil hij echt niet!)

Zijn schema nu:

6 a 7 uur: fles 180+6 en twee scheppen pap.
    9:30 : fruit 1 a 2 stuks (vooral veel appel en peer)
    11:30/12:00: 1,5 boterham met tomaat soms ook nog wat komkommer.
    15:00 soms een lange vinger soms twee en soms ook niks. Als ik denk dat hij honger heeft geef ik anders niet.
    17:30 warm eten. weekend een potje en doordeweeks 1 a 2 aardappelen paar lepels groente een grote theelepel vlees en een scheutje olijfolie.

en dan als hij 's avonds wakker wordt nog een fles van 180+ 6.
    Hij drinkt hierbij ongeveer 200cc diksap (niet te zoet)
    Luc is met dit schema afgevallen en ik mocht hem nu zelfs wel weer wat meer geven. Hij kruipt nu ook net en merk dat hij ook wel weer wat meer wil hebben.
    Ik zou je er niet te druk om maken en alles met beleid denk ik dan. Als je evenveel water in de fles doet en minder schepjes scheelt ook al. Ik probeer zo veel mogelijk voor het gezonde te kiezen maar een koekje per dag moet kunnen. Oja dan nog potjes.. ik weet niet of je potjes fruit geeft?? Maar ik heb het idee dat daar veel meer in zit dan in vers fruit. Dit weet ik niet helemaal zeker hoor maar het proeft behoorlijk zoet. Ik gebruik die dingen alleen als we weg gaan. Dat scheelt dan ook alweer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr.

11. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Oja hij krijgt ook nog yoghurt na het eten ong. 80 cc met ook een klein beetje diksap.

12. zogelukkig

Als je kind echt te dik is (waar ik dus persoonlijk niet in geloof) kan je beter suikers skippen ipv de gezonde koolhydraten uit volkorengranen.

13. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik geloof niet dat je kind te dik is hoor. Heb het even opgezocht en mijn zoontje was bij 6 maanden 71 cm en 9735 gram :D
    Is nooit wat van gezegd. Ja dat ie Hollands welvaren was ja. Moet wel zeggen dat ik tot 6 mnd volledig BV heb gegeven.

Als ze gaan lopen, gaat t babyvet er echt wel af hoor. Je hebt gewoon een lekker moppie, dat weet ik zeker!

Deel Deze Pagina