Jus, mag dat?

Discussion in 'Voeding' started by sidmick, Aug 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,806
    4,191
    113
    Ons meisje van bijna 1 eet met de pot mee.
    Als wij gekookte aardappels eten lijken me de aardappels zo droog voor haar. Mag zij al een scheutje jus eroverheen?

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ja, hoor. Zolang je de aardappels niet verzuipt in jus!:)

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Ik maak en eet nooit jus, maar is dat niet behoorlijk zout? Als dat zo is, zou ik er idd wel zuinig mee zijn, of anders een beetje boter erdoor doen, of zo.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Liever geen pakjes gebruiken maar de jus van het vlees mag je gewoon gebruiken (vlees ongezouten bakken). Je kunt kindjes het beste leren iets puur te eten zodat ze die smaak leren waarderen. Dat iets droog zou zijn is jouw beleving.. jouw kindje weet nog niet beter. Die jus kan ook later.

5. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als ik geen jus heb, dan doe ik er gewoon een beetje water/kooknat of opvolgmelk door.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Sowieso mag over het avondeten een theelepeltje zonnebloemolie maar vette jus en te veel boter zou ik niet geven.

Ik heb hier van het CB een heel handig boekje, het heet 'eten en bewegen met peuters' is van 1-4 jaar, voedings en bewegingsadvies. Daar staat in liever geen jus.

Succes, C

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik denk dat je best (zoutarme/zoutloze) jus kan doen als je verder erg matig bent met vetten.

Ik vergeet zelf praktisch altijd boter op Kyra's boterham te doen (ik vind het vies en gebruik het zelf ook zelden), dus krijgt ze van mij best wel eens wat olijfolie op haar pasta. Balans en kijken naar je kindje zijn voor mij de belangrijkste dingen.

Wel zou ik inderdaad letten op de smaakbeleving, en niet meteen het voedsel teveel 'opleuken'.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor kleine kinderen zijn vetten juist prima.. maar dat betekent niet dat ze chips of friet moeten eten. Gewone (braad)vetten zijn prima en hoeven helemaal niet vermeden te worden.
    Chips, friet, snoepgoed, gesuikerde melkdranken (fristi bijvoorbeeld) en gesuikerde toetjes dragen niet bij aan een gezonde eetgewoonte.

Een beetje jus, boter op brood, volle zuivelproducten zijn - als je kindje niet al neigt naar 'overgewicht' prima.
    Let wel: je kindje weet niet beter en vindt aardappelen waarschijnlijk helemaal niet droog zonder jus.

9. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,806
    4,191
    113
    Meisje hier is een veelvraat die werkelijk alles eet. Voor de smaakbeleving hoef ik dus niet bang te zijn. Het is meer inderdaad dat het mij droog lijkt (voorheen deed ik er wat opvolgmelk doorheen toen ik nog prakte maar dat doe ik niet meer) en ik denk dat wat vet wel goed voor haar is omdat ze moeilijk kan poepen.

Share This Page