Ik heb nu een kleine dwarskop in huis. Alles is nee, mamma mag niets doen en moet alles doen, pappa is uberhaupt stom en mag al helemaal niet in de buurt komen en als mevrouw niet haar zin krijgt is het meteen KRIJZEN!!!! Pfff, ze kan zo schattig zijn maar af en toe.... Nu zijn we best streng en consequent maar soms komt dan toch weer dat nare kleine stemmetje in mijn achterhoofd:" Doe ik het wel goed? Doen alle kinderen van deze leeftijd zo of doen we toch iets fout?" Ik laat haar maar jammeren als ze begint te mokken en ze krijgt absoluut niet haar zin maar vraag me toch af: Is dit nu de peuterpubertijd en gaat dit echt nog tot haar 4de jaar duren Pfffff......
Haha, wat een herkenning. Zowel de buien van dochterlief als de twijfels over jezelf. Mijn dochter is een maand jonger dan de jouwe en kan er ook flink wat van. Krijsen en met haar armen en benen om zich heen slaan. Soms weet ik nog steeds niet wat te doen. Ik zeg maar tegen haar dat ze best boos mag zijn, maar dat ze niet hoeft te gillen of slaan (tegen werkelijk alles wat in de buurt is, maar gelukkig laat ze ons heel). Vaak zet ik haar dan op haar stoeltje om af te koelen en ga zelf naar de keuken. Na een minuut is ze het vaak vergeten en gaat rustig spelen. Ik had al van alles geprobeerd. "Nee" zeggen, haar stevig vasthouden, afleiden, spelletjes spelen; niks hielp. Ze mag van ons best boos zijn, maar het is voor ons allemaal niet bepaald een pretje dat ze nog niet helemaal hiermee om kan gaan. Sterkte en succes!
Ik zou gaan voor 'de trap'. Als jij krijst, ga je naar de trap. 2 minuten (een minuut per jaar dat ze oud is) en daarna een knuffel voor mama of papa. (ligt er net aan wie haar op haalt) Als de trap niet werkt kun je bijvoorbeeld de kinderstoel als rustplek gebruiken, of een hoekje in de woonkamer. Ze moet leren dat ze met gillen niks bereikt en ze moet er vooral geen aandacht mee krijgen. En dus uit de situatie halen. Rust voor jullie en even rust voor haar.
Hier nog zo'n draak Ze is 15 maanden en het is nu al de hele dag NEE!! en NOUUUU (hoe ze daar aan komt geen idee). Mama mag niet bij haar in de buurt komen, doet ze dat wel dan is het oorlog. Mama is eigenlijk best stom en mag alleen iets doen wanneer papa er even niet is want papa is haar grote held. Mama vraagt haar om een kusje maar wat krijgt ze? Een speelgoedtreintje naar haar hoofd gesmeten Papa word hier 'boos' om en legt haar uit dat dit niet mag en dat ze lief moet zijn, wat krijgt hij? Een kus én een knuffel Dit is maar een klein voorbeeldje natuurlijk want er zijn er zoooveel meer Ze is altijd al een pittige tante geweest hoor, vanaf haar geboorte al is ze ontzettend druk, vinden wij helemaal niet erg maar soms wel vermoeiend Maar de laatste tijd maakt ze het wel heel erg bont soms, pffffff. Wat ik ook wel grappig vind is dat mensen haar in bv de supermarkt zo schattig en vriendelijk en rustig vinden. Pardon?? Rustig?? Vaak lach ik mee en zeg ik 'ja dat is ze zeker' maar wat ik eigenlijk denk is: lenen voor een paar uurtjes? Mag je me daarna vertellen wat je echt van haar vind Gelukkig is ze ook een schat van een meid en erg lief en sociaal hoor Zou echt niet weten wat ik zonder haar zou moeten, mijn allesje. Maar ik ontken niet dat ik soms van die dagen heb dat ik denk, meid..wees blij dat mama geen behang heeft want anders..
herkenbaar hier ook zo eentje papa is alles en mam ziet ie niet staan.en echt alles doen wat ie niet mag wat je ook zegt . wor er soms zo moe van ook omdat met me bekken zit op moment zal dat van in de gang is proberen.een goede tip
Onze dame heeft al een stoutplekje, het is zelfs af en toe zo dat ze er zelf alvast gaat zitten hahahaha! En er wordt inderdaad vaak gezegd dat ze zo schattig is. Nou, is ze ook heeeeel erg schattig en ontzettend lief hoor maar af en toe ook een draakje. Het is alleen soms ook wel fijn om te horen dat je niet de enige bent!
@Angel: kun je zien hoe enorm ze die grenzen nodig hebben, als ze er zelf al gaat zitten, Maar daaraan merk je ook al dat dit echt niet tot haar 4e gaat duren hoor, als jullie maar consequent blijven, Zo te horen pak je het prima aan!