schema alvast aanpassen of zo laten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by tamtam78, Nov 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje gaat per 1 Januari 2 dagen naar de opvang.
    Hij heeft nu een redelijk vast schema en dat gaat goed, maar als hij naar de opvang gaat wordt dat schema helemaal omgegooid, omdat de dag dan anders begint.
    Hij krijgt nu om 6.30 uur de 1e fles en gaat daarna weer naar bed, maar dan kan dat dus niet, want hij moet om 7.30 uur op de opvang zijn.
    Hij is meestal 2 uur wakker en slaapt maar 45 minuten tot een uur(soms wel langer)
    Ik maak hem altijd wakker om 8.00 uur zodat hij voor de 2e fles nog even slaapt(10.00 uur weer naar bed) en die fles krijgt hij als hij wakker wordt(uiterlijk 11.30 uur)
    Dat schema gaat die dag helemaal anders lopen.
    Moet ik me daar nu al op aan gaan passen, want wil ook niet dat hij dan helemaal van slag is?

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    mijn ervaring is dat ze op het KDV toch een ander schema aanhouden, ze slapen over het algemeen minder, dus dan komt het toch anders uit.

Maar waarom maak je hem 's ochtends wakker? Als je hem wat langer laat liggen slaapt ie toch ook voor de 2e fles?

Ik zou je schema van thuis niet teveel omgooien, tenzij je merkt dat ie dat wel trekt (bijv. niet meteen naar bed na z'n eerste fles)

3. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Ja dat is wel zo, maar doordat hij maar kort achter elkaar slaapt kom ik altijd op 1 moment van de dag uit dat hij voor de fles eerst nog moet slapen, omdat hij anders te moe is(langer dan 2 uur wakker), dus daarom maak ik hem dan wakker en kan de rest van de dag gewoon lopen zoals het loopt.
    Hij is meestal ook zelf wel wakker hoor rond 8.00 uur

4. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Zal gewoon wachten tot hij op t kdv begint. Het loopt daar toch anders en hij zal idd anders slapen daar. Voor hetzelfde geldt gooit je zoontje eind dec zelf z'n ritme om....kan ook.
    Iris heeft altijd anders geslapen op t kdv. Nu nog; hier slaapt ze smiddags meestal nog 2,5 / 3 uur en daar heeft ze aan 1 / 1,5 genoeg; er is daar zoveel te beleven dus ze heeft geen tijd voor een lang slaapje...

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe het loopt.
    Je kunt nu nog helemaal niets zeggen over z'n schema op 1 januari, dat is nog meer dan een maand en in die maand kan er een heleboel veranderen in zijn schema. Ergens naar toe werken heeft totaal geen zin, als je het mij vraagt.

Onze ervaring met het kdv is dat ze in eerste instantie het schema van het kind volgen en als er iets veranderd wordt, kijken ze of het kind dat wel trekt. Tot één jaar volgen ze sowieso het ritme van thuis.....
    Wij hebben aangegeven dat ze niet zo'n heel strak schema had met slaapjes. We brachten (en brengen) haar gewoon naar bed als ze moe is en als ze wakker is, halen we haar er weer uit. Dat resulteerde al snel in een bepaalde regelmaat. We hielden ons wel aan flestijden, met hooguit een half uurtje uitloop en dat deden ze op het kdv ook.
    Tot een half jaar had ze daar ongeveer hetzelfde schema als thuis. Dat betekende dat ze meestal meteen naar bed ging als we daar aan kwamen. Langzamerhand bleef ze wat langer wakker en intussen doet ze mee met het ochtendritueel en gaat ze tussen 9.30 en 10.00 uur naar bed. Thuis houdt ze het meestal niet zo lang vol, maar ja, wij hebben dan ook een ander ochtendritueel....

6. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Ik lees nog even terug en vraag mij af: wat voor schema heeft hij dan? Zit er vijf uur tussen de eerste en de tweede fles????
    Kun je daar niet wat in schuiven dan?

Haha, lekker tegenstrijdig van mij: eerst niet verschuiven, nu wel? Maar ik ben toch benieuwd naar de reden van die vijf uur!

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Hij heeft nu het volgende schema.(vandaag)
    6.30 uur:1e fles weer naar bed
    8.00 uur: wakker worden
    10.00 uur: weer naar bed
    11.20 uur: Wakker gemaakt
    11.30 uur:2e fles
    13.30 uur: weer naar bed
    14.15 uur: weer wakker
    15.00 uur: 3e fles
    16.15 uur: weer naar bed
    17.00 uur/17.15 uur:weer wakker en groente
    19.00 uur/19.15 uur:4e fles en naar bed
    22.00/22.30 uur: wakker maken voor 5e fles
    Ik hield altijd 4 uur tussen de voedingen(was gezegd op het CB)
    Als hij om 6.30 uur de 1e fles krijgt dan is 4 uur later 10.30 uur, maar omdat hij al vanaf 8.00 uur wakker is is hij te lang wakker en dus te moe, dus daarom doe ik hem om 10.00 uur even naar bed.
    Tussen de 1e 2 flessen is het ook geen probleem om er lang tussen te laten.
    De rest van de dag wel dan wil hij vaak na 3, 3 en een half uur alweer.
    Hij heeft ook een tijd gehad dat hij om 9.00 uur 's ochtends pas wakker werd en dan is het geen probleem om 10.30 uur de fles, maar dan loopt het bij een andere fles weer niet goed.
    Soms erg lastig dat hij maar 45 minuten slaapt.
    Vanmorgen heeft hij dus wel langer geslapen, maar meestal gebeurd dit niet.

8. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Hoeveel krijgt hij per fles?
    En drinkt hij alle flessen ook helemaal leeg?
    Je zou namelijk wel naar vier flessen mogen, want hij is vier maanden en ruim zes kilo.
    Heb je dat al eens geprobeerd?
    Of misschien wordt hij dan wel midden in de nacht wakker?

Wat mij opvalt, is dat je hem voor de tweede fles moet wakker maken, terwijl je hem om 08.00 uur ook wel eens wakker maakt.

Kun je niet nu je nog met hem thuis bent eens gaan kijken wat hij nou eigenlijk zelf aangeeft? Laat hem gewoon slapen als hij wil slapen en geef hem een fles als hij dat wil. Misschien rolt er wel een mooi schema uit waar jij en hij blij mee zijn.
    Als hij ineens 's nachts wakker wordt, tja, dan heb je een probleem :)

Maar ja, ik vind 06.30 uur voor de eerste fles ook wel vroeg hoor *gaap*. Ik vind het al erg dat hier dan de wekker gaat *gaap*

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik sluit me aan bij degene voor me.. gewoon afwachten hoe je kindje het doet. Op het kdv is alles zo anders, zoveel indrukken etc, misschien slaapt hij daar meer, of juist minder. Je weet het gewoon niet.
    Laat je kindje eventjes 'gaan' en kijk wat er gebeurd en speel daar op in.

10. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Mijn zoontje gaat sinds 2 maanden ook naar de creche. Hij slaapt normaal ook 's ochtends thuis veel. Ik moet hem dan ook wakker maken/ wakker houden op de creche-dag. Vind het erg sneu voor hem, maar het is niet anders. Hij slaapt op de creche ook maar een fractie van wat hij normaal thuis slaapt. Alles is interessant en leuk. Gelukkig is hij flexibel, en op de dagen dat ik met hem thuis ben heeft hij nog zijn eigen schema, voor zover dat er is. Op de creche-dag volgt hij een ander schema, zonder problemen overigens. Ik zou inderdaad afwachten hoe het loopt. Het duurt nog even voordat hij moet. Wie weet past hij zich gemakkelijk aan. Maar ik kan me voorstellen dat je er nu al mee bezig bent hoor! Is toch een soort zorg!

11. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Hij krijgt sinds kort weer 5 flessen van 180+6.
    Ik gaf 4 van 210+7, maar op het CB zeiden ze dat hij dan teveel in een keer krijgt, dat zijn maagje dat nog niet aankan, dus ben ik naar 5 keer 180+6 gegaan.
    Ook werd hij voor 00.00 uur wakker, dus daarom maken we hem weer wakker voor de 5e fles.
    's Nachts wordt hij nog wel is wakker, maar dan geven we de speen en slaapt hij door.
    Ik heb het wel is aan hem overgelaten, maar volgens mij vind hij het toch fijner als er een schema in zit en ik eerlijk gezegd ook.
    Dan weten we allebei waar we aan toe zijn.
    Nu loopt het eigenlijk wel lekker.
    Over een tijdje laten we de 5e fles er weer af.
    Dat wakker maken blijf ik toch houden. omdat hij zo wisselvallig slaapt, hij is anders te lang wakker voor een fles.

12. sunrise

sunrise Actief lid

Feb 19, 2009
    109
    0
    16
    Ik zou zijn schema nu nog niet aanpassen, tegen de tijd dat hij naar het kdv gaat heeft hij vanzelf een ander schema. Dan krijgt hij neem ik aan ook fruit en groente en verschuiven zijn slaap- en eettijden ook mee. En mijn zoontje heeft thuis een ander schema dan op kdv, thuis slaapt hij stukken beter (langer) en krijgt hij zijn groente vaak om 6 uur, op kdv slaapt hij heel kort en krijgt hij groente en fles tegelijk om 4 uur.... Op zaterdag gaat hij babyzwemmen, daarna is hij supermoe dus slaan we fruit over en krijgt hij dat smiddags.... maakt hem niet uit hij vindt alles prima!! Dus niet te veel zorgen om maken, komt vanzelf. Zal in het begin misschien wat uitproberen zijn maar hoe makkelijker jij er mee omgaat hoe makkelijker dat ook voor je kindje is denk ik altijd maar,

Share This Page