schema baby 1 jaar

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door JustGrace, 29 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustGrace

JustGrace Lid

6 jul 2009
    12
    0
    0
    Dag Eveline,

Mijn baby is vorige week 1 jaar geworden.
    Ik ben onzeker over wat hij te eten en te drinken krijgt en wat hij wel of niet mag hebben. Ik hoor zoveel verschillende verhalen, en bij het consultatiebureau hielpen ze ook niet veel verder. Daar hanteren ze schema's voor kindjes van 1-3 jaar. Dat lijkt me een hele grote groep. Een baby van 1 eet toch niet zoveel als een kindje van 3 jaar?

Mijn belangrijkste vragen zijn:
    - Hoeveel fruit moet ik mijn kindje geven per dag, en welke fruitsoorten kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik maak geen potjes meer en geef geen gepureerd fruit, maar gewoon stukjes in de hand. Eén van de weinige fruitsoorten die dan handig zijn, is banaan. Maar daar schijnt juist weer heel weinig vitaminen in te zitten... Waarmee kan ik meer variatie bewerken?
    - Hoeveel drinken moet mijn kindje hebben per dag? Hij is geen grote drinker, ik loop de hele dag met zijn fles/tuitbeker achter hem aan, maar ik krijg er nauwelijks 400 cc in per dag... En wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van 'gewone' melk t.o.v. poedermelk van bv. nutricia of nestlé?
    - Hoe kan ik zelf warm eten maken voor mijn kindje? In recepten op internet kom ik bv. kaassausjes tegen, zout, ei, etc.etc. Lijkt me niet ideaal voor zo'n kleintje. Maar ik wil toch graag proberen hem met de pot mee te laten eten. Dat is bij ons lastig, omdat wij vaak pasta eten of een quiche met bladerdeeg. Kun je een paar dingen noemen die hij in ieder geval niet mag hebben? En in hoeverre mag hij kant-en-klare sauszakjes uit de winkel door zijn eten?

Zijn eetschema ziet er overdag nu zo uit:
    ca. 06.30u fles melk (120 cc water met 4 schepjes poedermelk)
    ca. 07.30u boterham met stroop of smeerkaas of kipfilet
    ca. 10.30u stuk banaan in stukjes
    ca. 12.00u fles melk (zie 06.30u)
    ca. 12.15/30u boterham met stroop of smeerkaas of kipfilet
    ca. 15.00u restje drinken van 's ochtends of wat roosvicee/diksap, evt.
    nog wat banaanstukjes
    ca. 17.00u potje kant-en-klaar avondeten, 250 gram
    ca. 18.30u toetje (bakje yoghurt en vla gemengd)
    ca. 10.30u fles melk (zie 06.30u, gaat nooit helemaal op, soms maar
    40cc)

Tips & trics??

Alvast bedankt!
    Grace.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Grace,

Hoeveel vocht je kindje nodig heeft hang af van zijn gewicht, weegt je kindje minder dan 10 kg, dan heeft hij per dag ongeveer 100 ml per kg lichaamsgewicht aan vocht nodig. Weegt je kindje tussen de 11 en 20 kg, dan heeft hij per dag nodig 1000 ml plus 50 ml per kg lichaamsgewicht dat boven de 10 kg uitkomt. Dit zijn maar richtlijnen hoor, het verschilt per kindje.
    Je kunt varieren met stukjes mango, peer, kiwi, aardbei, perzik. Je kindje heeft ongeveer 1- 1,5 stuks fruit per dag nodig.
    Het is inderdaad belangrijk om het gebruik van zout en pittige kruiden te beperken, je kunt het beste eens kijken op www.keukenkikker.nl voor recepten.

Groeten eveline

Deel Deze Pagina