Ik snap dat het helemaal persoonlijk is wanneer ik begin met hapjes en hoe ik dit doe, toch wil ik graag weten hoe jullie dit doen. Even ervaringen horen Mijn kindje maakt sinds kort smakgeluiden, zit driftig op zijn lippen te sabbelen, ook op zijn handjes. Hij kijkt nog niet naar mijn eten dus ik twijfel of hij er al aan toe is. Waren jullie echt met 4 mnd begonnen? Of later? Ik lees verschillende verhalen, dan weer is het sowieso oke om met 4 mnd te beginnen, dan weer is het beter met 5 mnd voor de darmpjes. En dan eerst met rijstebloem door de eerste en laatste fles? Hoe lang hebben jullie dit eerst uitgeprobeerd alvorens over te gaan naar hapjes? Begonnen jullie met 1 rijstebloem fles en dat uitbreiden naar 2? (eerst de avond en dan de avond en ochtendfles?) Ik overweeg om het proeven eerst gepureerd te doen en dan geprakt en dan op den duur wil ik kijken of rapley me bevalt. (moet ik een extra pot witsel halen om mijn muurverf bij te werken? hihi) Hoe ga je op een gegeven moment over van rapley naar netjes met lepel eten? Ten slotte eten wij ook met mes en vork... of leren ze echt pas als ze groter zijn dat het normaal is om juist niet met je handen te eten?
Eerst, het zuigen op de handjes, smakken etc. zijn geen tekens dat je kind toe is aan vaste voeding. Het hoort gewoon bij hun ontwikkeling, ook al doet Olvarit ons graag iets anders geloven Wij zijn hier met bijna 6 maanden (BV) begonnen met groente. Ze at toen al direct een flinke prak weg van wortel (ik bied aan, zij bepaalt hoeveel). Ze was er dus duidelijk aan toe. Rijstebloem heb ik nooit gegeven en zie ik het nut niet van in. Het is een zware hap die ik mijn kind niet zou geven om de nacht in te gaan, zeker niet als ze nog maar 4 maanden zijn. Als ontbijt kan het wel snappen, als je dan wil leren om met de lepel om te gaan (zou het niet in de fles geven, maar uit een bord). Maar rijstebloem is geen must. Het kan ook erg verstoppend werken en als je kind al niet zo goed drinkt zorgt rijstebloem ervoor dat hij nog voller zit, terwijl het geen voedingswaarde heeft. Hier Rapleyen we al vanaf het begin en ze heeft veel interesse om zelf de lepel te hanteren, maar echt scheppen doet ze nog niet. Wel kan ze de lepel zelf naar haar mond brengen als ik er een hapje op doe. Het verschilt dan ook erg, soms wil ze alleen maar met haar handen eten, soms moet ik hapjes op haar lepel doen of wil ze juist mijn vork...etc. Ik heb juist begrepen dat Rapley ervoor zorgt dat ze sneller zelf met bestek leren omgaan, juist omdat ze niet alles 'kant en klaar' voor hun neus krijgen. Ze worden ook veel handiger in het omgaan met stukken en afhappen van dingen.
Hier begonnen met 4 maanden. Vanaf vier maanden mag je beginnen en als je dit stapje voor stapje doet en steeds twee dagen achter elkaar 1 soort groente of fruit geeft dan zie je snel genoeg of je kindje hier ee reactie op geeft of niet. Dit bouw je dan verder uit. Wij hebben nooit rijstebloempap gegeven. Zag het nut er niet van in, hij sliep sowieso wel door ook. Hier begonnen met groente 2 weken achter elkaar steeds twee dagen t zelfde en toen ook een fruitmoment erbij op dezelfde manier uitbouwen. Toen hij 6 mnd was zijn we begonnen met brood in de middag en pap in de ochtend en toen zaten we al snel op dit schema: 200 cc pap Fruit Boterham met fles 180/6 Tussendoortje met thee Avond eten met toetje Fles 180/6
Ik ben vorige week begonnen met 30cc van de ochtendfles mengen met schepje rijstebloem en dat dan na de fles geven met de lepel zodat ze aan de lepel kon wennen met een niet zo vreemde smaak. Dit ging erg goed! Gisteren voor het eerst groente gegeven wortel zelf gemaakt.ze vind het heerlijk! Vanaf de eerste hap smult ze ervan, vandaag weer gegeven ik doe morgen ook nog en dan een andere groente. Dus 3 dagen het zelfde en dan iets nieuws. Wil volgende week dan met fruit beginnen. Hier is het schema 8.30 fles 150 (180+6 waarvan 30 cc apart voor pap en de rest weg geschud) (Vanaf volgende week rond 11.30 fruit) 13.00 fles 180+6 wegschudden tot 180 17.00 fles 180+6 wegschudden tot 180 18.00 groente 21.00 fles 180+6 Rapley mag pas vanaf 6mnd dan wil ik dat ook gaan combineren met voeren. Misschien beginnen met tussendoor een stukje komkommer of fruit geven.
Hier was ze er echt pas met 5,5 maand aan toe en nu eet ze met veel smaak! Bijna alles gaat er wel in, ze doet keurig haar mondje open voor de lepel en spuugt bijna niks uit.. Dus gewoon een lepeltje aanbieden, als je ziet dat er niks gebeurt, het een week later nog eens proberen.. Niks forceren en laat baby ook zelf met de lepel spelen..
Oh en ik geef geen rijstebloem omdat ze haar flessen toch nooit leegdrinkt, dus bij veel honger kan ze extra fles krijgen...