Schema baby 4 maand

Discussie in 'Voeding' gestart door Jazzlyn, 24 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Ons ukje gaat steeds slechter drinken (helaas) daarom ben ik begonnen met bijvoeding. Hij drinkt soms maar 80 per fles x 4 vaker is een no go;).

Gisteren heb ik hem daarom voor het eerst groente aangeboden, na een half potje maakte ik een fles. Deze werd geweigerd, het potje ging wel leeg. Maar nu ben ik op zoek naar een mooi schema. Iemand tips?

06.30/07.00 155 ml fles
    bed toe..
    10.00 Fruit?
    11.00 Fles?
    bed toe..
    15.00 Fles?
    Misschien slapen, vaak ook niet
    18.00 Groente
    Rond 7 uur naar bed, hij weigert dan nog steeds een fles..
    22.00 Fles (slapend)

Ziet dit er een beetje goed uit? Als hij dan in de ochtend pap gaat eten, dan wil ik de fles van 11 naar 12 uur hebben (dus fruit om 11) en dan om 15.00/16.00 uur een tussendoortje? Liga met wat fruit ofzo?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik niet kiezen om nu al zoveel bij te voeden.
    Je kleintje kan nog niks met de voeding die je geeft dus is het alleen vulling.
    Ik ben met 4,5 maand begonnen maar dan alleen maar voor de smaak en textuur.
    En dan ALTIJD eerst melk en dan fruit/groenten.
    Melk groeien ze op bij voeding niet.
    Rond 4 maand gaan ze altijd even minder drinken dus ik zou het echt even afwachten of het met een week of drie niet weer aantrekt met de hoeveelheden.

3. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Hij drinkt al 2 weken slecht. En 300 ml op een dag binnen krijgen is beter? Hij wil gewoon niks meer met de fles te maken hebben en helemaal niet met wat erin zit. Erg moeilijk, maar ook herkendaar. Onze oudste weigerde met 4 maanden alle flessen tot een jaar, toen hij uit een rietjesbeker normaal sap etc. kreeg.

4. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

CB gesproken en die geeft aan dat sommige kindjes dit nu eenmaal hebben. Ze raadt zelfs nog minder aan?

07.00 pap van 150 ml flesvoeding
    10.00 fruit
    12.00 fles
    16.00 groente en 100 ml fles
    20.00 fles met wat rijstebloem

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind het ook wel erg snel hoor? Waarom niet gewoon op verzoek, en gelijk met een nieuw schema beginnen? Dat lijkt me voor jullie beiden erg lastig. Je kan toch kijken wanneer hij op de ochtend wakker, fit en hongerig is, en dan wat eten aanbieden?

En met pap, bedoel je zeker fijne granen pap als hij straks 6 maanden is, of rijstebloem? Heb je dat trouwens al geprobeerd om hem rijstebloem eventueel met vanille smaak, te geven? Wie weet drinkt hij dan zn flessen liever?

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    'al' 2 weken is nog niet zo heel lang hoor althans hier duurt het altijd 3/4 weken ofzo...

En idd van melk groeit je kind en van bijvoeding(nog) niet
    Ik zou dis gewoon dan tussendoor proberen nog wat melk te geven ofo

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

#7 babyproject, 24 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2012
    Wij hebben het probleem ook. Onze jongste drinkt ook slecht. Ik weet hoe onzeker het je maakt! Je wilt gewoon dat je kleintje goed drinkt en goed groeit!

CB raadde hier ook aan om met bijvoeding te beginnen, maar dan niet echt als vulling, maar wel alvast om langzaam te wennen. Zodat het fruit of groente over een maandje ofzo mogelijk een flesvoeding kan vervangen. Is dat niet ook wat jouw CB bedoelde? Bijvoeding moet je naar mijn idee rustig opbouwen en niet meteen hele potjes?

Onze oudste at toen ze bijvoeding kreeg, elke 2 uur. Vind het gek dat je CB adviseert om zo weinig voedingsmomenten aan te houden. Ik vond jouw eigen schema beter eigenlijk.

Wij proberen hier toch de prioriteit bij de fles te houden. Dus voordat je grote hoeveelheden gaat bijvoeden, waarom probeer je de volgende dingen niet?

- Flesje warmer maken. Hier helpt het restje opwarmen niet (als mevrouw klaar is, is ze klaar). Maar als ik het gehele flesje net iets warmer maakt, drinkt ze meer.
    - De 2e helft van het flesje al lopend en wiegend geven.
    - Na een uur de 2e helft van het flesje geven.
    - Idd rijstebloem erbij, misschien vindt hij dat wel heel lekker.
    - Andere fles of flesspeen? Wij kwamen erachter dat onze flesspeen (Tommee Tippee 2) verstopt raakte! En dat ze daarom dus niet kon drinken. Sowieso drinkt onze meid niet krachtig genoeg, waardoor ze ook hierdoor niet een hele fles leegdrinkt als de flesspeen te klein is.
    - Bij de apotheek kun je iets van flesvoedingverrijking kopen met extra voedingsstoffen. Dan drinkt hij misschien niet meer, maar krijgt hij wel meer binnen.
    - De tijd inkorten tussen flesvoedingen. Werkte bij ons niet (mevrouw weigert dan), maar misschien bij jullie wel.
    - Ander merk flesvoeding? Friso smaakt schijnbaar heel anders dan Nutrilon.

Wij houden nog steeds hetzelfde schema aan qua flessen (op haar verzoek + eentje extra om 23:00) en ik probeer 1 uur na een fles fruit/groente aan te bieden. Ik heb gemerkt dat als ik het fruit/groente te vroeg voor een volgende fles geef, dat ze dan NOG minder melk drinkt. Dus dan ben je nog verder van huis...

Succes en sterkte. Het is niks als je kleintje niet wilt drinken! En ach, als hij het goed doet op de bijvoeding (geen krampjes?), is dat natuurlijk ook prima.

8. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Alle bovenstaande dingen zijn al geprobeerd. Maar dat is het gewoon echt niet. Ons eerste kind kreeg vanaf 4 maanden alleen pap, groente en fruit (fanatieke melkweigeraar) en groeide als een speer! Ukje gaat ben ik bang hetzelfde doen. Hij lacht je ook gewoon uit als je de fles wil gaan geven! Maakt je inderdaad vreselijk onzeker hoor!:( Een fles om 11 uur ofzo is zonde van je tijd, die spuugt hij dus ook uit!

9. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Op verzoek probeer ik wel eens, maar dan laat hij er zo 6 uur tussen en dan drinkt hij nog amper.. Ook als hij zich meld drink hij slecht. SMorgens om 7 uur fles en dan drinkt hij zon 150max.

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hier worden gelukkig de flessen gewoon leeggedronken (en nog 2 keer bv) dus daar kan ik niet over meepraten. Maar idd bijvoeding is nu alleen maar extra en moet je nog niks voor laten vallen. Ik ben vandaag begonnen met groentehapje (heb wortel gekookt en in de blender gedaan dus alleen puur voor de smaak en dat er iets op een andere manier binnen komt dan met de fles) en hij vond het lekker.

Wij zitten ongeveer op dit schema:

6.30/7 uur bv
    10/11 uur fles 150/5
    14/15 uur fles 150/5
    16.30/17 uur groentehapje
    18/19 uur bv
    22 uur fles 150/5

En dan komt er nog een plekje voor fruithapje rond 9/9.30 uur als hij weer wakker word. Morgen ga ik peer proberen.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vindt het persoonlijk ook wel erg vroeg en veel (in een keer qua bijvoeding)... Maar weet dan ook niet hoe het is als je kindje de melk weigert (hier juist een melkliefhebber).
    Weet niet welke flessen je gebruikt?? Wil inderdaad wel eens helpen om bijv een '(goedkope) kruidvatfles' te gaan gebruiken, daar drinken ze dan in eens wel goed uit!
    Anders zou ik inderdaad eerder eens beginnen met wat rijstebloem erdoor, vanuit de fles of geven uit een bordje???
    Tot 6 maanden is de flesvoeding sowieso de belangrijkste bron van vitaminen/mineralen/voedingsstoffen!

12. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ons 'schema' ziet er ongeveer zo uit. Ik voed veel al op verzoek, dus tijden willen nog wel eens wisselen.

7.00 fles 180/6
    10.30 fruithapje
    12.00 fles 180/6
    16.00 fles 180/6
    17.30 groentehapje
    20.30 fles 210/7

13. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

@sasjuh83, wanneer slaapt jou kleine dan allemaal?

14. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik zou de voedingsmomenten laten afhangen van de slaapjes.

In het begin sliep onze oudste nog 3 keer toen ze bijvoeding kreeg.
    Het kwam erop neer dat ze de fles kreeg zodra ze wakker werd. En fruit/groente 1 a 2 uur na de fles, dus vlak voordat ze weer op bed ging.

15. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

@ babyproject oke dat doe ik dan wel goed. Ik had hem gister om 10 uur wakker gemaakt en fruit gegeven. Toen wilde hij om 11 uur echt geen fles, wel om half 12 naar bed. 12 uur fles. Dat vond ik zo omslachtig. Nu 7 uur fles en iets voor half 9 een heel potje fruit ! om 9 uur op bed en uiterlijk 12 uur de fles. Liever half 12

16. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Al eens geprobeerd een koude fles te geven? Nichtje van me moest gewoon geen warme flessen.. pas als ze afgekoeld waren dronk ze hem leeg

17. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    7.00 fles 180/6
    8.00 tot 10.00 slapen
    10.30 fruithapje
    11.00 tot 12.00 slapen
    12.00 fles 180/6
    14.00 tot 15.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    17.30 groentehapje
    18.00 tot 20.30 slapen (maak haar dan wakker voor de fles)
    20.30 fles 210/7

Slaaptijden verschillen nog wel eens hoor, ene dag slaapt ze meer als een andere dag maar globaal gezien ziet een dag er zo uit.

18. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Net de prematurenpoli gesproken. Ze gaf aan dat het echt niet mijn schuld is dat hij niet meer drinkt, maar dat het dit keer waarschijnlijk niet meer aantrekt (het is al vanaf het begin, 1 week goed, 2 weken slecht maar wel steeds slechter) Ze raadt aan hem gewoon te volgen, zodat hij wel eet. Dan maar geen flessen. Moet nu in de ochtend pap proberen (hij drinkt deze ook met de dag slechter zon 100) daarna voor het willen slapen, dus na een uurtje fruit. Dan rond half 1 a 1 uur pap, eventueel in de middag een ligatje geprakt, 5 uur a half 6 groenten (met eventueel toetje) en dan om 9 uur slapend een fles. Dan komt hij nog op 3 keer melk uit. Hopelijk gaat hij het dan wel goed doen. Moeilijk hoor, maar ze heeft veel verstand van prematuren en ze geeft aan echt niet te dwingen en 4 flessen 1 x 120, 1 x 80, 2 x 160 is gewoon te weinig.

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Misschien in zijn slaap nog een flesje geven? De meeste baby's drinken dan automatisch, krijgt hij toch nog wat meer melk binnen.

Ik geef op verzoek, en heb geen vast tijden. Onze dag begint tussen 06.00 en 08.00 en eindigt ergens tussen 19.00 - 20.00, en dan ziet het er zo uit:

* ontbijt: 200 cc fles (100 gewoon melk en 100 pap Nestlé pyjamapapje rijstebloem 4 maanden Gewone rijstebloem raakt hij verstopt van + dat als er 1 klontje zit hij vreselijk over de fles gaat)
    * fruit
    * fles
    * fles
    * groenten
    * fles

Soms wil hij nog wel eens een 5de fles

20. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ons schema is nu zo:

08.00: 30cc melk met rijstebloem van een lepel, 150cc fv
    09.30-12.00: slapen
    12.30: 180cc fv
    14.00-16.00: slapen
    17.00: 180cc fv
    19.00: begint haar nacht
    21.30: slapend flesje 180cc
    En dan slaapt ze weer door tot 08.00u!

Ik ben vorige week begonnen met rijstebloempapje in de ochtend. Om haar te laten wennen aan een andere structuur en het eten met een lepeltje. Weet nog niet wanneer ik fruit/groente ga toevoegen en op welk moment van de dag dan :) maar dat zie ik wel, komt vanzelf een keer goed!

Deel Deze Pagina