Koorts...om de hoeveel uur paracetamol?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door milika15, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft koorts 39,6 graden na inenting. Hij is ook hangerig en slaapt onrustig. Om de hoeveel uur mag ik hem pcm geven?

Zonet gaf ik zetpil 60gr. Maar na paar minuten had ie gepoept. Ik zag de pil er niet tussen maar ja het was moeilijk te zien. Ik twijfel of ik nog eentje geeft of niet. Toch niet gedaan. Wat zouden jullie doen?

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je mag volgens mij sowieso na 3 maanden ook 120mg geven per keer. Dus als je twijfelt en nu nog een keer 60mg geeft is het niet erg.
    Verder mág je iedere 6-8u een zetpil geven, maar dat staat ook duidelijk in de verpakking/bijsluiter beschreven.
    Ip is het niet persé nodig om bij koorts paracetamol te geven, alleen als je merkt dat hij pijn heeft of zo. Koorts heeft een functie natuurlijk...
    Zeker na inentingen zou ik niet standaard iedere 6-8u paracetamol geven, maar per keer even kijken hoe het gaat.
    Het 'gevaar' van paracetamol geven is dat als je het niet structureel doet bij hoge koorts, je kindje plotselinge temperatuursverschillen krijgt (p'mol brengt temp naar beneden) en kans op een koortsstuip....

3. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Hij had vanochtend 38,5graden toen wilde ik nog geen pcm geven. Maar hij werd nog onrustiger en ik merk dat hij pijn heeft vandaar di pcm vanmiddag, hij slaapt nu. Hij was half uurtje geleden wakker, gedronken en nu weer slapen. Dus ik had geen extra pcm gegeven.

Jeetje ik ben altijd onzeker wat koorts betreft zeg.

Gelukkig wilt hij drinken.

Ja ik weet over die structureel pcm geven ivm plotselinge temperatuurverschillen, daarom denk ik het is beter om nu structureel te geven?

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kijk even aan hoe z'n temp verder verloopt. Als het straks weer oploopt tegen de tijd dat je weer een pcm mag geven, en hij heeft er dan nog steeds zo'n last van, geef je gewoon weer.
    Als het zakt, kun je de pcm gewoon weglaten :)

5. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ok, bedankt voor jullie reacties. Echt ik ben toch een beetje gerust gesteld. Het voelt alsof ik niet alleen ben thuis (ff overdreven hihi, heb nog last van de zw hormone denk ik)

6. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Mijn dochter heeft laatst ook zo'n hoge koorts gehad. Ik heb daar niks voor gegeven omdat de koorts juist de virussen/bacteriën uit je lichaam haalt en het dus raadzaam is om dit niet te onderdrukken. Ze was er na een dagje gelukkig alweer vanaf.
    Maar als je kindje pijn heeft vind ik dit wel wat anders natuurlijk. Hopelijk gaat het snel wat beter!

7. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Bij de vorige inenting had ik ook niks gegeven want behalve dat ie koorts had, was hij vrolijk en geen last van had. Maar deze keer huilt ie veel en ik zie het gewoon dat hij echt niet lekker voelt.

En ik ben altijd bang om die zetpil erin te stoppen. Jeetje zeg. En ik heb al een zoon van 5 jaar hihi.

8. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0

Dat het niet raadzaam is om koorts te onderdrukken is een hardnekkige fabel. Koorts geeft inderdaad aan dat het lichaam ertegen vecht, maar langdurige hoge koorts (zo'n 2-3 dagen) put je kindje alleen maar uit en dat maakt hem/haar niet sneller beter. Dan is een zetpil tegen de koorts fijn omdat je kindje ook beter slaapt en dat is goed. Ga maar na...als je zelf torenhoge koorts hebt is dat ook niet fijn, zeker geen dagen achtereen. Mijn kinderarts adviseerde bij aanhoudende hoge koorts (waar kindje echt last van heeft) om de 4 uur een zetpil te geven. Daarmee voorkom je een koortstuip. (Tuurlijk geen dagenlang :D, in mijn geval was dit 1 nacht en daarna ging het stukken beter en had hij lagere koorts). Regelmatig koorts opnemen en je kindje niet te warm aankleden, zorg ervoor dat ze de warmte van de koorts goed kwijt kunnen. Bij mijn zoontje hielp dit heel goed. Als ze totaal geen last hebben van de koorts en het niet boven de 40 graden uitstijgt, dan geef ik meestal niks.

9. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland

Tuurlijk, maar ik zei toch ook dat ik het een uitzondering vind bij pijn! Maar verder is het zeker geen fabel, als je geen koortsremmer geeft ben je er meestal sneller vanaf

10. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Wat trouwens de koorts meestal ook doet zakken zijn azijnsokjes!

11. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Gelukkig na een dag was het voorbij. Ik gaf hem de pcm toch om de 6uur. Dus alleen 2 keer. Hij kon ook beter slapen.

Deel Deze Pagina